Wibi Soerjadi vraagt samen met Specsavers aandacht voor gehoorverlies

Wibi Soerjadi gaat samen met Specsavers Nederland bewust maken van het belang van een goed gehoor. Omdat Soerjadi zelf weet wat het is om slechthorend te zijn en wat de impact is van een niet goed werkend gehoor, vraagt hij samen met Specsavers aandacht voor gehoorverlies.

Wibi Soerjadi slechthorend

Wibi Soerjadi werd plots doof

Bij Wibi Soerjardi liet zijn gehoor hem 10 jaar geleden in de steek doordat hij plotseling doof werd. Wibi daarover: “Als componist is mijn gehoor mijn belangrijkste instrument. Toen ik tien jaar geleden met plotselinge doofheid werd geconfronteerd door een aantasting van mijn gehoorzenuw, dacht ik dat ik mijn grootste passie nooit meer goed zou kunnen beoefenen. Ik hoorde namelijk steeds de verkeerde noten. Ik heb mijn hersenen gestimuleerd door te blijven spelen en na veel tijd en moeite kwam alles gelukkig weer terug. Het is nog altijd onduidelijk waar mijn doofheid vandaan kwam, waardoor ik voorzichtig met mijn gehoor blijf omgaan.” Doordat Wibi zelf ervaren heeft wat de impact is van gehoorverlies op zijn leven en het beoefenen van zijn grote passie, is hij de komende tijd bij verschillende marketing campagnes van Specsavers Audiciens als ambassadeur te zien .

Kleurrijk concertpianist

Wibi is al ruim 30 jaar als enthousiaste concertpianist te vinden op Nederlandse en ook buitenlandse podia. Ook maakt hij eigen composities. Wibi Soerjadi is een kleurrijk pianist die met zijn extraverte persoonlijkheid een groot publiek aanspreekt.

prevalentie gehoorverlies leeftijd

Prevalentie van gehoorverlies bij toenemen leeftijd

Gehoor gaat bij meesten langzaam achteruit

Wibi werd plotsdoof. Bij de meeste mensen gaat het gehoor langzaam achteruit met het ouder worden (ouderdomsslechthorendheid). Van de 50 tot 59 jarigen heeft al bijna 30% een verminderd gehoor. Geluid heeft in ons dagelijks leven een aantal belangrijke functies. Het geeft identiteit en structuur aan de wereld om ons heen en zorgt dat ervoor dat we in verbinding staan met anderen. Ook heeft het een waarschuwingsfunctie. Daarnaast is het een bron van genot en voor sommigen is het het meest belangrijke bij het uitvoeren van hun passie: muziek maken.
Doordat de hoge tonen langzamerhand wegvallen zijn medeklinkers die voor 95% van belang zijn voor het verstaan, steeds minder goed hoorbaar. Zeker in gezelschap en in rumoer wordt verstaan dan steeds lastiger. Ook de zachte passages in muziek gaan meer en meer verloren. Sommigen horen bij slechthorendheid in het ene oor een andere noot dan in het andere.

Belang goed gehoor

Specsavers, die zowel brillen als hoortoestellen verkoopt, zet zich samen met musicus Wibi in om het belang van een goed gehoor te onderstrepen. “Nederland kent 2,6 miljoen leeftijdsgerelateerde slechthorenden, waarvan de helft kampt met matig tot ernstig gehoorverlies (meer dan 35 dB). Toch is de drempel om naar een audicien te stappen voor veel mensen hoog en er hangt nog altijd negatief stigma rondom het dragen van een hoortoestel. Zonde, want een verminderd gehoor kan een grote impact hebben op een mensenleven. Samen met Wibi Soerjadi willen we op een toegankelijke manier aandacht vragen voor het belang van een goed gehoor en de emotionele drempel van een hoortoestel verlagen”, aldus Remko Berkel, directeur van Specsavers Nederland.

Wibi Soerjadi in tv-commercial Specsavers

Sinds vorige week is Soerjadi te zien in de nieuwe tv-commercial van Specsavers Audiciens. Deze commercial is de vijfde in een serie over de rol van gehoor in veel passies.

 

 



Mis geen enkele ontwikkeling binnen de audiologische branche

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met de nieuwste ontwikkelingen, de laatste trends en de scherpste aanbiedingen.

nieuwsbrief-afbeelding-rene

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *