Aandacht voor gehoorverlies tijdens Week van het Gehoor

Twee op de drie Nederlanders met gehoorverlies negeren symptomen

Tijdens de Week van het Gehoor wordt aandacht gevraagd voor het belang van een hoortest als onderdeel van de jaarlijkse gezondheidscheck. De meerderheid van mensen met slechthorendheid negeert de symptomen van gehoorverlies en draagt dan ook geen hoortoestel. Dit terwijl gehoorverlies kan leiden tot een sociaal isolement, depressiviteit en onzekerheid. Ook is er een relatie gevonden tussen gehoorverlies enerzijds en cognitieve problemen en dementie anderzijds. Mensen die wel een hoortoestel dragen geven aan betere relaties én betere gevoelens over zichzelf te hebben. Ook ervaren ze een verbeterde mentale gezondheid, een grotere onafhankelijkheid en voelen zich daarnaast zekerder.
In de Week van het Gehoor wordt aandacht gevraagd voor het belang van een hoortest als onderdeel van de jaarlijkse gezondheidscheck. De week is op 10 maart gestart en wordt mogelijk gemaakt door Van Boxtel Hoorwinkels. 

week van het gehoor

Drempel voor hoortoestelgebruik blijkt hoog

Op dit moment zijn er maar liefst 1,3 miljoen Nederlanders van 60 jaar of ouder die lijden aan gehoorverlies. Met de toenemende vergrijzing en ook de toename van de leeftijd zal het aantal personen met een verminderd gehoor in 2050 zelfs verdubbeld zijn. Uit onderzoek blijkt verder dat op dit moment 64 procent van de mensen met gehoorverlies (nog) geen hoortoestel draagt. Ook duurt het gemiddelde beslissingstraject vanaf het ontstaan tot de aanschaf van een hoortoestel momenteel zeven jaar.

“Achteraf beseft men vaak dat het dragen van een hoortoestel veel minder opvalt dan het hebben van gehoorverlies.”

Wij vroegen Frans Story algemeen directeur bij Van Boxtel hoorwinkels wat volgens hem de oorzaken van het negeren zijn. Frans zegt daarover: “Schaamte en het zelf nog niet als ernstig genoeg ervaren spelen een belangrijke rol in onze ogen. Een hoortoestel is gewoonweg een product wat eigenlijk niemand in eerste instantie wil. Maar mensen willen wél beter horen. Een drempel dus die genomen moet worden”. “Achteraf beseft men vaak dat het dragen van een hoortoestel veel minder opvalt dan het hebben van gehoorverlies.”

Frans Story van Boxtel Hoorwinkels

Frans Story directeur van Boxtel Hoorwinkels tijdens een presentatie eerder dit jaar

Op de vraag hoe Van Boxtel ervoor wil zorgen dat deze groep een hoortest gaat doen, zegt Frans Story: “Door onder de aandacht te brengen dat voor iedereen vanaf 55 jaar de hoortest onderdeel zou moeten uitmaken van zijn jaarlijkse gezondheidscheck”. “Je cholesterol, suiker, bloeddruk et cetera ga je op een gegeven moment óók periodiek in de gaten houden. Je wilt toch je vitaliteit bewaken?”. Van Boxtel wil uiteindelijk een vanzelfsprekendheid bereiken rondom een jaarlijkse hoortest vanaf je 55e.
Op de vraag of de Week van het Gehoor een jaarlijks terugkerende week wordt, antwoord Story: “Het wordt zeker een terugkerende week. Zelf meerdere keren per jaar behoort tot de mogelijkheden.”

Frans Story geeft verder aan dat er zeker naar de mogelijkheid gekeken wordt met andere partijen samen te werken. Frans Story daarover: “Wij werken nu ook al met diverse partners samen ook om ons maatschappelijke beleid goed tot uitvoering te brengen. Omdat onze Week van het Gehoor ook een duidelijk maatschappelijk doel bevat, willen we samenwerkingen in die richting zeker verder ontwikkelen. Deze eerste week is voor ons nog maar het begin!”

Onbehandelde slechthorendheid risico voor dementie

Onbehandeld gehoorverlies kan leiden tot sociaal isolement en depressiviteit. Het hebben van minder sociale contacten is één van de risicofactoren voor dementie, volgens Altzheimer Nederland. Frans Story: “We dringen er bij mensen op aan om de symptomen van gehoorverlies niet te negeren. Daarom hebben we de Week van het Gehoor in het leven geroepen. We willen mensen bewust maken van het belang van het behoud van een gezond gehoor, en iedereen van 55 jaar en ouder uitnodigen voor een gratis jaarlijkse hoortest.”

Van Boxtel doneert tijdens Week van het Gehoor aan Alzheimer Nederland

Om de boodschap kracht bij te zetten, doneert Van Boxtel hoorwinkels tijdens de Week van het Gehoor twee euro per hoortest aan Alzheimer Nederland. Zo dragen we samen bij aan een toekomst zonder dementie.

Kijk op: weekvanhetgehoor.nl

week van het gehoor twee

week van het gehoor van Boxtel

 



Mis geen enkele ontwikkeling binnen de audiologische branche

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met de nieuwste ontwikkelingen, de laatste trends en de scherpste aanbiedingen.

nieuwsbrief-afbeelding-rene

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *