Schoonenberg biedt clienten HoorSupport begeleidingsprogramma aan

Audiciensbedrijf Schoonenberg biedt sinds enige tijd cliënten het HoorSupport ® programma aan. De basis van het programma is door professor Sophia Kramer van het Vrije Universiteit Medisch Centrum in Amsterdam ontwikkeld. Schoonenberg biedt het Hoorsupport begeleidingsprogramma aan omdat het bedrijf vindt dat het aanbieden van een hoortoestel alléén niet voldoende is. Met het uitgebreide begeleidingsprogramma wordt de cliënt geholpen bij het wennen aan zijn hoortoestellen en leert daarnaast hoe hij de communicatie met zijn omgeving kan verbeteren. Een goede communicatie is volgens Schoonenberg minstens zo belangrijk als de keuze voor het meest geschikte hoortoestel. Dat laatste is volgens het bedrijf maar de helft van het verhaal. Precies deze overtuiging bracht Schoonenberg en Sophia Kramer, neuropsycholoog en hoogleraar Auditief Functioneren en Participatie aan de afdeling KNO Hoofd Halschirurgie VUmc bij elkaar.

hoorsupport schoonenberg VUMC

Hoorsupport programma

Sophia Kramer en het audiologisch centrum van de afdeling KNO van het VUmc ontwikkelden het cursusprogramma ‘Horen en gehoord worden: hoe kan het beter’. De inzichten die zij opdeden in hun onderzoek zijn vervolgens verwerkt in het HoorSupport begeleidingsprogramma van Schoonenberg. Onderdeel daarvan zijn films die laten zien wat je kunt doen om in verschillende ‘hoorsituaties’ zoals met veel achtergrondgeluid, bij de dokter, of in een gesprek met één of meerdere personen, zo goed mogelijk te horen en gehoord te worden.

Sophia Kramer Hoorsupport Schoonenberg

Sophia Kramer neuropsycholoog en hoogleraar Auditief Functioneren en Participatie aan de afdeling KNO van het VUmc

Ook belangrijk voor mensen in omgeving

Aan de ene kant is het belangrijk te weten wat je zelf als slechthorende kunt doen, aan de andere kant is het belangrijk voor mensen in de directe omgeving te weten wat zíj kunnen doen. Immers de mensen die met slechthorenden praten, moeten ook weten hoe ze het beste kunnen omgaan met die slechthorendheid. Voorbeelden daarvan zijn: Niet heel luid praten maar de ander aankijken, zorgen dat je gezicht en mond goed te zien zijn, langzamer spreken en duidelijk articuleren. Deze en minder voor de handliggende tips komen aan bod in het Hoorsupport programma.

‘Dit helpt voorkomen dat mensen hun hoortoestellen in een la leggen’

Sophia Kramer zegt over het Hoorsupport programma: ‘Dit helpt voorkomen dat mensen hun hoortoestellen in een la leggen omdat ze er niet goed mee om kunnen gaan. Als ze dat doen, hebben ze helemaal geen oplossing.’

In het belang van de klant

Sophia Kramer spreekt vol lof over het initiatief van Schoonenberg om klanten bij de aanschaf van een hoortoestel het HoorSupport programma aan te bieden. ‘Ik heb veel respect voor Schoonenberg, omdat ze zoveel verder gaan dan alleen maar hoortoestellen verkopen. Het vergt iets van de mensen die in de winkel werken: zij moeten met klanten praten over communicatie en ze vragen een communicatiepartner mee te nemen. Ze hebben het er allemaal voor over omdat ze het belang van hun klanten vooropstellen.’

Onderzoek naar HoorSupport programma

Janine Meijerink, PhD-student op de afdeling KNO, sectie Ear & Hearing van VUmc voert het uitgebreide onderzoek uit dat het Audiologisch Centrum VUmc doet naar de effecten van het HoorSupport programma. Meijerink: ‘Door winkels te vergelijken die zorg aanbieden zonder het HoorSupport programma met winkels die het HoorSupport programma wél aanbieden, hopen wij op een objectieve manier te kunnen aantonen dat HoorSupport helpt de communicatie te verbeteren, dat mensen beter leren omgaan met de gevolgen van slechthorendheid en beter leren omgaan met hun hoortoestel.

 



Mis geen enkele ontwikkeling binnen de audiologische branche

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met de nieuwste ontwikkelingen, de laatste trends en de scherpste aanbiedingen.

nieuwsbrief-afbeelding-rene

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *