Slechthorende bezoekers theaters en concertzalen komen vaak van koude kermis thuis

Bijna alle slechthorenden theaterbezoekers die een theater of concertzaal bezoeken in Engeland hebben daarbij slechte ervaringen. Dat blijkt uit onderzoek uitgevoerd door de website Ideasforears onder 143 mensen met uiteenlopende mate van slechthorendheid. Maar liefst 94% van de ondervraagden gaf aan dat hun slechthorendheid resulteert in een slechte ervaring bij het bezoek van theaters en concertzalen. Daarbij gaf 83% aan dat zij teleurgesteld waren omdat de juiste voorziening niet aanwezig was om de voorstelling toegankelijk voor hen te maken en plezier aan de uitvoering te beleven. Ook klagen zij over de lawaai in de horeca-gedeeltes en bij de kassa waardoor converseren voor hen moeilijk of nauwelijks mogelijk is. Slechthorende bezoekers komen zo na een bezoek aan een theater of concertzaal van een koude kermis thuis. Verplichtingen voortkomend uit recente wetgeving zullen in nabije toekomst de toegankelijkheid voor doven en slechthorenden vergroten.

theater en concertzalen slechthorenden

Verbeterde toegankelijkheid

De respondenten vonden tevens dat voorstellingen en uitvoeringen comfortabeler en beter toegankelijk gemaakt kunnen worden voor slechthorenden door veelal kleine aanpassingen. Als voorbeeld gaf 73% van de slechthorenden aan dat minder achtergrondmuziek wanneer er gesproken wordt, de beleving een stuk kan verbeteren. Daarnaast gaf twee op de drie aan (66%) dat de beschikbaarheid van ondersteunende apparatuur enorm kan helpen. 77% van de slechthorende bezoekers had een duidelijke voorkeur voor een ringleidingsysteem boven een infrarood of FM systeem. Een ringleiding zorgt ervoor dat slechthorenden met hun hoortoestel het geluid in een theater, schouwburg of concertzaal kunnen horen zonder dat zij last hebben van storende omgevingsgeluiden. Een slechthorende die gebruik maakt van hoortoestel of cochleair implantaat kan gebruikmaken van de ringleiding door het hoortoestel op de zogeheten T-stand te zetten. Veel hoortoestellen en cochlearimplantaten en/of de bijbehorende streamers zijn voorzien van een dergelijke T-stand.

Lawaai, akoestiek en personeel

Ook werd naar de ervaringen van slechthorenden gekeken bij de ticket verkoop, de barvoorziening en met het personeel. Daaruit bleek dat de grootste verbetering te behalen is bij het personeel wanneer zij duidelijk spreken en kijken naar de persoon waarmee ze spreken. De meeste respondenten waren het er ook over eens dat verminderd achtergrondlawaai in de horecagedeeltes en bij de kassa, een flinke verbetering van hun beleving kan geven. De mogelijkheid van stilte zones in eet- en drinkgedeeltes om zo een conversatie met vrienden en familie makkelijker te maken werden ook als mogelijke verbetering genoemd. Dit kan onder meer door akoestische aanpassingen. Dat ook de akoestiek en het lawaainiveau in restaurants vaak een drempel vormt voor (oudere) slechthorenden is reeds langer bekend.

Boventiteling als alternatief

Afgelopen jaar heeft Van Boxtel Hoorwinkels zich samen met Stadsschouwburg Amsterdam, Toneelgroep Amsterdam, het Nationale Toneel en de Koninklijke Schouwburg Den Haag een proef gehouden met boventiteling. Hierdoor kunnen slechthorenden ontspannen een theatervoorstelling volgen. Verschillende toneelavonden zijn toen met boventiteling te zien geweest voor slechthorenden en doven. Merel Laseur, initiatiefneemster van het culturele initiatief boventitels, heeft HOorzaken laten weten dat zij teleurgesteld is dat deze succesvolle proef tot op heden geen opvolging heeft gekregen.

Theaters, concertzalen en restaurants stellen belangrijke doelgroep teleur

Door onvoldoende rekening te houden met de groeiende groep (oudere) slechthorenden stellen een flink aantal theaters, concertzalen en restaurants een belangrijke doelgroep teleur. Onverstandig, want dit zijn wel de bezoekers die veelal geld en tijd hebben voor culturele uitjes en die bij een restaurantbezoek veel meer besteden dan jongeren.

Wettelijke regeling voor toegankelijkheid voor doven en slechthorenden

Vorig jaar april zijn er twee wetsvoorstellen aangenomen waarin staat dat zowel bedrijven als overheidsinstanties voortaan toegankelijk moeten zijn voor gehandicapten en dus ook voor doven en slechthorenden. In één van de afspraken staat dat  zowel overheden als ondernemers met kleine aanpassingen hun gebouw toegankelijk moeten maken voor gehandicapten. Theaters en concertzalen in Nederland zullen, zover ze dat nog niet gedaan hebben, op korte termijn maatregelen moeten nemen op niet alleen de zalen, maar ook de toegankelijkheid van kassa en horeca, voor slechthorenden aan te passen.

ringleiding theater en concertzalen



Mis geen enkele ontwikkeling binnen de audiologische branche

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met de nieuwste ontwikkelingen, de laatste trends en de scherpste aanbiedingen.

nieuwsbrief-afbeelding-rene

One thought on “Slechthorende bezoekers theaters en concertzalen komen vaak van koude kermis thuis

  1. Gisterenavond huilend thuisgekomen na een show van Herman van Veen.
    Nee, zo slecht was het niet!!!! Meermaals lag het publiek dubbel van het lachen.
    Ik heb alleen niets verstaan van zijn voorstelling. Zo teleurstellend. Ben ik dan de enige van het, grotendeels “grijze” publiek, met gehoorapparaatjes?
    Theater Gooiland in Hilversum, geen ringleiding aanwezig. Foei.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *