Oogvoororen.nl: retaillandschap in de hoorzorg niet lang meer houdbaar

De markt voor hoortoestellen is voortdurend in beweging. Volgens aanbieder van hoortoestellen oogvoororen.nl is door de toenemende prijsdruk het huidige retaillandschap in de hoorzorg niet lang meer houdbaar. Het bedrijf geeft aan dat de contractonderhandelingen van zorgverzekeraars hier debet aan zijn. Oogvoororen.nl gaat daarom ook full time e-audiciens inzetten die hoortoestellen op afstand gaan bijstellen. 

retaillandschap hoorzorg

Zeer concurrerende markt

De prijzen in de hoortoestellenbranche staan enorm onder druk. Dit komt volgens oogvoororen.nl voornamelijk door de contractonderhandelingen van de zorgverzekeraars. Ook is er volgens het bedrijf al langer een uitputtingsslag aan de gang waarbij diverse retailers de markt lijken te ‘kopen’. Aanbieders kiezen er soms bewust voor om de eigen bijdrage van klanten te betalen, ook als dit verliesgevend is. Dit is volgens het bedrijf een manier om het teveel aan winkels te voorzien van voldoende klanten.

Ondernemingen in hoorbranche klem

Ondernemingen in de branche zitten vaak klem tussen de concurrentie met hun collega’s en de voorwaarden die zorgverzekeraars stellen. Een hoortoestel kan volgens oogvoororen.nl op dit moment bijna niet goedkoper. Op prijs is in de huidige markt volgens het bedrijf niet meer te concurreren. Daar komt bij dat de servicekosten van hoortoestellen relatief hoog zijn.
Bedrijven gaan daarom op zoek naar innovatie in hun businessmodel, waarbij efficiënte en goede service het verschil maakt. Oogvoororen.nl ziet dat dit voornamelijk wordt bereikt door de toepassing van nieuwe technieken, die goed aansluiten bij het veranderde leven van de consument.

e-audicien

Oogvoororen.nl wil daarom niet alleen het netwerk van hoorcentra in Nederland uitbreiden in combinatie met mobiele audiciens, maar gaat ook de e-audicien inzetten. Hiermee wil het bedrijf goede en snelle service leveren in de vorm van online aankoopadvies, uitleg en afstelling van het hoortoestel.
Herman Langstraat, mede-eigenaar Oogvoororen.nl, zegt hierover: “De techniek om op afstand de instellingen van hoortoestellen aan te passen, bestaat nu zo’n jaar. Wij hebben er vanaf dag één fors op ingezet. Deze techniek effectief toepassen vergt wel een echte verandering in je organisatie. Je doet het er niet zomaar even bij vanuit het bestaande winkelconcept. Wij gaan werken met e-audiciens die het werk op afstand dedicated gaan doen voor klanten, met gebruikmaking van de nieuwste online- communicatiemiddelen. Een klant die deze vorm van service prettig vindt, hoeft in principe nog maar één keer naar ons toe te komen, of wij naar hun. De rest kan online. Maar die keuze is aan de klant.”

“Winkelconcept voor hoortoestellen zal onherkenbaar veranderen”

Het winkelconcept voor hoortoestellen zal de komende jaren onherkenbaar veranderen, aldus Langstraat: “Het is niet ondenkbaar dat het hart van een audiciensbedrijf straks een groot callcenter is, vol met e-audiciens. Aangevuld met een beperkte hoeveelheid winkels en mobiele audiciens. In de toekomst zijn de instellingen van een hoortoestel na een whatsappberichtje of via de chat binnen vijf minuten aangepast en kan dit 24 uur per dag. Dit is wat de klant in de toekomst ook gewoon van ons zal en mag verwachten.”

Grote veranderingen op komst in hoorzorg

Ook hoogleraar in de gezondheidseconomie en medische technologie Guus van Montfort gaf recent bij een bijeenkomst van de Nederlandse Vereniging van Audiciensbedrijven aan dat op het gebied van zorg er grote veranderingen op komst zijn en de toekomst van de fysieke winkel niet rooskleurig is. Naast de veranderende zorg krijgt de hoorbranche de komende jaren ook nog eens te maken met luisterhulpjes (‘hearables’), die als draadloze hoofdtelefoon dienen en tegelijkertijd de gebruiker ondersteunen bij het verstaan van spraak en het horen van omgevingsgeluiden.

Over Oogvoororen.nl

Oogvoororen.nl is vijf jaar geleden opgericht. Het bedrijf heeft winkels en ambulante audiciens in dienst en streeft ernaar een servicenetwerk van 15 à 20 locaties op te zetten om zo heel Nederland te bedienen.  Als onlineplatform draagt het bij aan de transparantie van hoortoestelprijzen, die in de huidige markt, nog steeds erg ondoorzichtig zijn. Dit komt doordat iedere zorgverzekeraar verschillende contracten afsluit met meerdere audiciensbedrijven. Ook zijn er audiciensbedrijven die geen contract krijgen of willen. Clienten kopen daar particulier hun hoortoestel of krijgen in het geval van een restitutiepolis een deel van de kosten terug.



Mis geen enkele ontwikkeling binnen de audiologische branche

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met de nieuwste ontwikkelingen, de laatste trends en de scherpste aanbiedingen.

nieuwsbrief-afbeelding-rene

5 thoughts on “Oogvoororen.nl: retaillandschap in de hoorzorg niet lang meer houdbaar

  1. De marge op hoortoestellen is meer dan 60% dus dat Oogvoororen dit zegt is kin klare onzin. E-audicien is zeker een toekomst maar ook dat betekent dat Oogvoororen die 10 winkels heeft minder kosten krijgt en dus meer marge. Oftewel je betaald teveel voor wat je krijgt.

  2. Beste Ad,
    Elke audicien kan binnen het zorgstelsel een zogenaamd adequaat hoortoestel leveren voor een door de zorgverzekaraar bedongen prijs.
    Binnen het zorgstelsel hanteren de audiciens een hoorprotocol en daar volgt dan een adequaat hoortoestel uit. Indien een slechthorende graag wat meer wil als alleen adequaat dan valt hij of zij buiten het vergoedingstelssel. Voor toestellen buiten het zorgstelsel geldt geen vaste prijs. En zoals Hein al aangaf hangt aan kwaliteit nog steeds een prijskaartje.
    Wellicht dat u eens met de CEO’s van de Achmea rond de tafel kunt zitten om te vragen of 1,8 miljoen salaris ook niet een beetje overdreven is bezien in het kader van hetgeen zij met hun verzekerden voor hebben.

  3. Dag Ad,

    Als een audicien een bedrag vraagt van €3600 heeft hij daar een reden voor. Bij zo’n bedrag spreek je over de beste toestellen die er op dit moment op de markt zijn. Er zijn ook “gratis” toestellen. Maar dan praat je over een enorm kwaliteitsverschil. Zoiets als een Fiat Panda of een Mercedes…. Heb je Mercedes Nederland ook al een berichtje gestuurd dat ze veel geld vragen voor hun nieuwste elektrische modellen?

    • Waarbij ik eerder de vergelijking seat/volkswagen/audi
      Of Dacia/Renault zou gebruiken. Topmodellen hebben vernieuwingen die pas later beschikbaar komen voor de midden segmenten en nog later voor de sub merken.
      Zorgverzekeraars stellen met hun kortingen en contracten slechts financiering ter beschikking voor de oudere technieken van A-merken.

  4. Zolang de audicien nog 3600€ kan vragen aan een patiënt vooroortoestellen heb ik geen problemen dat de zorgverzekeringen iets aan die prijzen doen .Het is net als bij de medicijnen,de zorgverzekering en de regering moeten deprijzen drukken , uit zichzelf doen de fabrikanten en audiciens niets.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *