Kortetermijndenken van verzekeraar Zilveren Kruis Achmea zelf is in veel opzichten asociaal
Zorgverzekeraar Zilveren Kruis Achmea ergert zich groen en geel aan ‘weggeefacties’ van opticiens en hoorwinkels als Specsavers, Pearle en Schoonenberg en wil de bedrijven juridisch aanpakken. Dat staat te lezen in het Daglad van het Noorden. De topman Norbert Hoogers vindt dat er meer hoortoestellen worden afgenomen dan strikt noodzakelijk en probeert zijn punt kracht bij te zetten door laf de mening van zijn verzekerden naar voren te brengen. Die zouden dit namelijk asociaal vinden. Wanneer naar de lange termijn wordt gekeken zou de verzekeraar de financiële drempels voor de toegang tot de hoorzorg en aanschaf van hoorhulpmiddelen zo laag mogelijk moeten maken. Juist het kortetermijndenken van verzekeraar Zilveren Kruis Achmea zelf is in veel opzichten asociaal.
Wat is er aan de hand?
Hoortoestellen en ook tinnitustoestellen worden vanuit de basisverzekering voor 75% vergoed. Zelf betaalt u een eigen bijdrage van 25%. Bij een zorgverzekering heb je ook een verplicht eigen risico. In 2016 is het verplicht eigen risico 385 euro. Dit geldt voor iedere Nederlander van 18 jaar en ouder. Maakt u kosten voor een of meer hoortoestellen en u heeft u uw eigen risico nog niet of pas deels betaald, dan betaalt u ook bij aanschaf van hoortoestellen de kosten van het eigenrisico tot het maximale bedrag van 385 is bereikt. Daarmee is het ook zo dat als u op dit moment reeds het eigenrisico van 385 euro hebt betaald, de aanschaf van hoortoestellen in dit jaar niet meer op het eigen risico kan drukken. Als u over een hoortoestel overweegt en u weinig structurele zorgkosten verwacht in 2017, dan is het dus gunstig om nog in 2016 een hoortoestel aan te schaffen. Immers in 2017 staat de teller van uw eigenrisico weer op 385 euro. Natuurlijk kan het zijn dat u ook nog een vrijwillig eigen risico heeft. Dan is het verstandig na te gaan of u ook dit al volledig heeft betaald of niet.
De audiciensbedrijven Specsavers en Schoonenberg zouden volgens het artikel in hun reclames clienten erop attenderen dat het gunstig kan zijn om nog nu een hoortoestel aan te schaffen.
Het kan, afhankelijk van de categorie waar de hoortoestellen in vallen, voor u dan zo uitpakken dat als het eigenrisico reeds betaald is, een van de twee hoortoestellen zelfs ‘gratis’ is.
‘Gratis’ staat hierbij tussen aanhalingstekens omdat de hoortoestellen natuurlijk wel betaald moeten worden. De kosten die normaal onder het eigen risico zouden vallen neemt de verzekeraar voor zijn rekening. Dit is wettelijk zo bepaald.
De meeste audiciensbedrijven zullen hun klanten mondeling op het voordeel van het (deels) wegvallen van het eigenrisico attenderen aan het eind van het jaar. Audiciensbedrijven in Nederland leveren weliswaar hoorzorg die deels gefinancieerd wordt door de zorgverzekeraars, maar hebben net als andere bedrijven een winstoogmerk en dragen ook zelf de verantwoordelijk om financieel gezond te blijven.
Topman Zilveren Kruis Achmea niet te spreken over acties audiciensbedrijven
Topman Norbert Hoogers van Zilveren Kruis Achmea is over deze manier van adverteren niet te spreken. Hij zegt daarover in het Dagblad van het Noorden: ,,We vinden het echt niet kunnen zoals ze nu adverteren. We hebben afspraken met deze partijen over de vergoeding van hun producten, maar het is niet de bedoeling dat ze er op deze manier gebruik van maken. Ze gebruiken nota bene onze logo’s in hun reclames, daar zijn wij niet van gediend.’’
Volgens Hoogers vinden ook verzekerden deze wijze van adverteren asociaal. In het artikel van het Dagblad van het Noorden staat dat als er meer hoortoestellen worden afgenomen dan strikt noodzakelijk, dat ten koste gaat van andere uitgaven zoals operaties in het ziekenhuis. Hoogers blijkt in overleg te zijn met zijn juridische afdeling om te kijken hoe de winkelketens aangepakt kunnen worden.
De suggestie wordt in het artikel gewekt dat slechthorenden ook reeds aan een hoortoestel beginnen als dit niet strikt noodzakelijk is. Dat zou erg bijzonder zijn omdat de meeste slechthorenden de aanschaf ervan 5 tot 7 jaar uitstellen na de eerste signalen dat het gehoor niet meer goed functioneert. Het is erg onwaarschijnlijk dat iemand een hoortoestel aan zou schaffen als het nog niet nodig is. Mensen doen dit pas als ze zich beperkt voelen door hun slechthorendheid.
Veel en grote gezondheidsrisico’s aan niet gerevalideerde slechthorendheid
Verschillende onderzoeken hebben de afgelopen jaren laten zien dat slechthorendheid samen gaat met sociale isolatie, terwijl dit juist een negatief effect heeft op de gezondheid. Daarnaast gaat slechthorendheid samen met verminderd zelfvertrouwen, verminderd cognitief functioneren, gevoelens van grotere afhankelijkheid, angstgevoelens en depressie (zelfs 2,5 x zo vaak als goedhorenden) en een vermindering van de algehele kwaliteit van leven. Ook blijken slechthorenden maar liefst een vijf keer zo’n grote kans te hebben op het ontwikkelen van dementie. Slechthorendheid wordt daarnaast geassocieerd met groter gebruik van medische en sociale dienstverlening.
Hoortoestellen en andere hoorhulpmiddelen voorkomen kosten elders
Slechthorenden die aan de andere kant wel een hoortoestel dragen geven aan dat zij in vergelijking met de tijd dat zij geen hoortoestel droegen, betere relaties met hun familie hebben, positievere gevoelens over zichzelf hebben, een verbeterde mentale gezondheid ervaren en zich onafhankelijker en zekerder zijn gaan voelen en een grotere zelfredzaamheid kennen. Doordat hoortoestellen de communicatie verbeteren leveren zij hiermee tegelijkertijd een bijdrage aan een verbeterd sociaal functioneren. Ook komt uit diverse onderzoeken naar voren dat het psychologisch welbevinden door hoortoestellen verbetert en de aan het gehoor gerelateerde kwaliteit van leven toeneemt.
Verder blijkt dat in Europese landen met de grootste toegankelijkheid tot hoortechnologie zoals Denemarken andere gezondheidskosten voor slechthorenden lager uit te vallen. Daarnaast neemt niet gerevalideerde slechthorendheid ook andere sociale kosten met zich mee: slechthorenden zijn vaker werkloos en werken onder hun niveau. Hoortoestellen en andere hoorhulpmiddelen kunnen juist er voor zorgen dat gezondheidskosten en andere maatschappelijke kosten elders kleiner worden.
Juist het beperken van de toegang tot hoorzorg is in veel opzichten asociaal
De topman van Zilverenkruis Achmea lijkt hiervan niet op de hoogte te zijn en blijkt zich vooral zorgen te maken over zijn jaarbudget en voert laf de mening van zijn verzekerden op om zijn gelijk te halen. Als de zorgverzekeraar een langetermijnvisie zou hebben, zou de topman dit soort advertenties juist moeten toejuichen en de financiële drempels voor de toegang tot de hoorzorg en aanschaf van hoorhulpmiddelen zo laag mogelijk moeten maken. Het huidige zorgstelsel blijkt het kortetermijndenken bij verzekeraars in de hand te werken.
Het remmen van de toegang tot hoorzorg wat de zorgverzekeraar voornemens is, is juist in veel opzichten asociaal.