Vandaag was de feestelijke opening van World of Hearing in de ‘Mall of The Netherlands’ te Leidschendam. Audiciensketen Schoonenberg opent ook daar een hoortoestellenwinkel volgens een volledig nieuw concept. Bij het vernieuwende winkelconcept staat innovatie en beleving op het gebied van horen centraal. Dit sluit naadloos aan bij het nieuwe hypermoderne winkelcentrum dat vroeger bekend stond als Leidschenhage.
World of Hearing winkels anders dan anderen
De World of Hearing winkels zijn anders dan andere winkels. De winkels zijn ruim opgezet en hebben tafels met grote ingebouwde touchscreens waar de cliënt uitgebreide informatie kan vinden. De cliënt kan daarbij bijvoorbeeld kiezen voor informatie uit de nieuwste hoortoestel-innovaties van Phonak en Unitron. Ook kan de cliënt kiezen voor het onderwerp ‘gehoorbescherming’ en zo wegwijs worden in de mogelijkheden.
Ook voor kinderen en cliënten met complexe gehoorverliezen
Ook kinderen en slechthorenden met complexe gehoorverliezen en gehoorproblemen, zoals tinnitus, kunnen terecht bij een van de audiciens of bij een TRT-tinnitus audiologe in de nieuwe winkel.
Interactieve beleving en meer
Cliënten kunnen zelf of samen met hun audicien op ontdekkingstocht in de winkel. De in de tafels ingebouwde touchscreen geven goede informatie over tal van onderwerpen. In de winkel kan de cliënt zowel een eerste snelle gehoorscreening doen, maar ook een uitgebreide gehoortest is natuurlijk mogelijk. Ook is er een laboratorium in de winkel waar de audicien werkzaamheden kan uitvoeren zoals een scan van het oor en het printen van oorstukjes met een 3D printer.
Voor cliënten die een volledig onzichtbare hooroplossing willen, bestaat een speciale ruimte waar de Lyric van Phonak centraal staat.
Experience room
Indrukwekkend is de ‘Experience Room’ die bestaat uit een meters hoog scherm met een geluidssysteem waar de slechthorende cliënt direct meerdere hoortoestellen met elkaar kan vergelijken. De cliënt kan daar door de audicien op het individuele gehoorverlies ingestelde hoortoestellen beluisteren, ervaren en vergelijken. Dat kan in één of meerdere situaties. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een jazz- of klassiekconcert, of lastige luistersituaties zoals in de auto, op straat of tijdens een vergadering of etentje.
Meerwaarde innovatieve hooroplossingen
Steven Thomas, directeur Sonova Audiological Care Nederland over het beluisteren en vergelijken van hoortoestellen: “Onze cliënten ervaren daarmee direct de meerwaarde van onze meest innovatieve hooroplossingen en kiezen dan daar ook veelal voor. Vaak zijn dat hoortoestellen die behoren tot de private markt.”
Hoortoestellen die tot de private markt behoren vallen buiten de vergoede zorg. Na de invoering van de functiegerichte aanspraak op hoortoestellen zijn de laatste ontwikkelingen op hoortoestelgebied niet meer beschikbaar binnen de vergoede zorg.
Thomas daarover: “Vroeger lag 50% van de verkochte hoortoestellen in Nederland in dit segment. Nu is dat in Nederland nog maar een schamele 18%. In België ligt dit percentage in dit segment vandaag de dag veel hoger namelijk op 70%. Dat betekent dat we vandaag in Nederland niet altijd de klant het toestel aanbieden waar hij/zij behoefte aan heeft.”
Als goedhorende heel even slechthorend
Vaak wordt gedacht dat slechthorenden geluiden alleen maar zachter horen. Dat het ook veel moeilijker is om geluiden uit elkaar te houden en daarmee het verstaan in geroezemoes en lawaai een groot probleem is, is veelal niet bekend. De audiciens van Schoonenberg zorgen ook voor meer begrip bij de meegenomen partner, vriend of kennis. In de winkel kunnen zij ervaren hoe het is om slechthorend te zijn.
World of Hearing is concept store
Steven Thomas maakt duidelijk dat het de bedoeling was in de ‘Mall of the Netherlands’ de eerste ‘concept store’ van World of Hearing te beginnen. Thomas: “De innovatieve insteek past zeer goed in het eigentijdse winkelcentrum. In deze winkel kijken we goed wat onze cliënten op prijs stellen en waar hun behoeften liggen. Dat nemen we weer mee naar andere winkels om zo steeds beter tegemoet te komen aan de wensen van onze cliënten.”
Jonger publiek
Wat Thomas opvalt, is dat de eerste World of Hearing winkel van Schoonenberg (In Dordrecht) een publiek trekt dat 6 á 7 jaar jonger is dan in andere ‘gewone’ winkels. Dat is natuurlijk een belangrijke ontwikkeling omdat slechthorendheid leidt tot cognitieve achteruitgang en dementie.
Thomas legt verder uit dat het nieuwe concept van de winkels tot stand is gekomen aan de hand van wensen van cliënten. “Onzichtbaar horen en een abonnementservice die wij bieden zijn daaruit ook naar voren gekomen.”, aldus Steven Thomas.
“Met een abonnement wordt de klant volledig ontzorgd”
Thomas legt uit dat cliënten voor een hoortoestel bij World of Hearing terecht kunnen vanuit de vergoede zorg, maar ook voor een van de nieuwste innovatieve hoortoestellen die tot de particuliere markt behoren. Hiervoor is er een abonnement mogelijk waarbij de cliënt een vast bedrag per maand betaalt. World of Hearing garandeert een optimale service: problemen met de hoortoestellen worden direct in het laboratorium in de winkel opgelost of het hoortoestel wordt vervangen. Na 3 jaar mag de cliënt kiezen voor een nieuw hoortoestel zodat hij altijd verzekerd is van een hooroplossing met de meest recente technologische en audiologische ontwikkeling erin. Steven Thomas: “Met een abonnement wordt de klant volledig ontzorgd.”
Alles erop en eraan
World of Hearing levert de hoortoestellen met alles erop en eraan. Dat betekent: inclusief oplader of batterijtjes en ook onderhoudsproducten en service. Thomas: “De audicien reinigt de hoortoestellen ieder half jaar en gaat na of de instellingen nog goed zijn.”
Onzichtbare Phonak Lyric
De audiciens in de nieuwe winkel zijn speciaal getraind om de volledig onzichtbare Lyric aan te passen. De audicien plaatst de Lyric in het oor en het toestel kan vervolgens ruim 1,5 maand in het oor blijven zitten. De drager kan ermee slapen, douchen en zwemmen. Na deze periode plaatst de audicien een nieuw toestel.
Soloapparatuur en werkplek
Phonak heeft goede soloapparatuur in hun productassortiment die ingezet kan worden in de werksituatie maar ook in de privésituatie zoals in uitdagende luistersituaties bij lezingen, vergaderingen en etentjes. De Roger Pen, de Roger Select en de Roger Table Mic zijn daar de aangewezen producten voor en ook in de World of Hearing winkels uit te testen. Cliënten met speciale behoeften op de werkplek kunnen binnen de nieuwe winkel dan ook goed terecht. De soloapparatuur werkt naadloos samen met de nieuwste Phonak hoortoestellen, die daarvoor een ingebouwde ontvanger hebben.
Service voor dragers cochleair implantaat Advanced Bionics
In de World of Hearing winkels kunnen ook dragers van cochleair implantaten (CI’s) van Advanced Bionics terecht voor service. De Naida hoortoestellen van Phonak zijn zo goed als mogelijk afgestemd om samen te werken met de CI’s van Advanced Bionics. Ook voor de service van deze hoortoestellen kunnen cliënten terecht bij de door Advanced Bionics getrainde audiciens in de World of Hearing filialen.
World of Hearing winkel in Mall of The Netherlands
De nieuwe World of Hearing winkel is te vinden in het winkelcentrum met de ambitieuze naam ‘Mall of the Netherlands’ (adres: Liguster 13, Leidschendam, vlakbij de Jumbo).
Het nieuwe winkelcentrum is goed bereikbaar met het openbaarvervoer, ligt enkele minuten rijden van de A4 af en heeft ruime parkeergelegenheid. Het winkelcentrum dat nog in ontwikkeling is verwacht bezoekers te trekken uit de wijde omtrek. Niet alleen vanuit Den Haag, Voorburg en Leidschendam, maar ook vanuit Voorschoten, Leiden, Noordwijk, Delft, Schipluiden en Zoetermeer.
Het gedeelte dat al af is en ook de World of Hearing winkel zien er zeer fraai uit en zijn zeker een bezoek waard. Doen!
Meer informatie: www.worldofhearing.nl