Deze week opent World of Hearing feestelijk haar achtste vestiging in Rotterdam. De nieuwe winkel van Schoonenberg HoorSupport heeft onderdak gevonden in het voormalige V&D gebouw aan de Hoogstraat. World of Hearing is een winkelconcept waar innovatie en beleving op het gebied van horen centraal staan. In de nieuwe winkel kunnen cliënten kennis maken met de nieuwste hoortoestellen. Daarnaast is het ook mogelijk Sennheiser producten te ervaren. Conny Polleunis, hoofd audiologie bij Schoonenberg leidde ons rond.
World of Hearing winkels net even anders
De World of Hearing winkels zijn zogeheten ‘experience centers’ en daarmee anders dan andere hoortoestelwinkels. De focus ligt op direct en laagdrempelig ervaren. Cliënten kunnen zelf op ontdekkingstocht in de winkel gaan met behulp van verschillende interactieve elementen. Via touchtafels en interactieve schermen krijgt de bezoeker informatie over alle mogelijkheden op het gebied van hoortoestellen, gehoorbescherming en oplossingen voor specifieke vragen. Ook wordt er zorg geboden voor slechthorende kinderen en mensen met tinnitus. Fijn is dat de producten in de winkel meteen zijn te bekijken en te ervaren. Een gratis globale hoorscreening is ook mogelijk. Dat kan zelfs zonder afspraak.
Laboratorium in huis
In de winkel van World of Hearing aan de Hoogstraat in Rotterdam is ook een laboratorium aanwezig. Daar kan de audicien ter plekke werkzaamheden uitvoeren. Ook een scan van het oor maken is daar mogelijk. Zo’n oorscan heeft als voordeel dat er geen afdrukmateriaal in het oor hoeft te worden gespoten. Het is dan ook een heel fijne manier om oorstukjes of gehoorbescherming aan te meten.
Lyric onzichtbare hooroplossing
In de winkel zijn alle soorten hoortoestellen verkrijgbaar waaronder ook de 100% onzichtbare Lyric. Daarvoor is een speciale ruimte ingericht. De audiciens in de nieuwe winkel zijn speciaal getraind om Lyric aan te passen. Lyric is een hoortoestel dat volledig in het oor verdwijnt. Na plaatsing kan het toestel vervolgens ruim 1,5 maand in het oor blijven zitten. Met Lyric kan de drager slapen, douchen én zwemmen. Polleunis over de Lyric: “Uit ons marktonderzoek blijkt dat onzichtbaarheid voor een grote groep slechthorenden nog altijd zeer belangrijk blijft. Met Lyric komen we voor 100% aan die wens tegemoet. Daarnaast heeft Lyric ook veel voordelen bij tinnitus. Een onderzoek van de universiteit van Melbourne liet zien dat 82% van de Lyricdragers een significante daling van de tinnitus ervaarden na 3 maanden. Bij traditionele hoortoesteldragers is dat 55%. Waarbij dat laatste ook al een heel mooi resultaat is natuurlijk.”
Experience Room
Indrukwekkend is de ‘Experience Room’. Deze minibioscoop bestaat uit een meters hoog scherm met een geluidssysteem. De cliënt en zijn of haar partner krijgen er inzicht in het gehoorverlies en het effect van hoortoestellen in levensechte luistersituaties. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een jazz- of klassiekconcert, of lastige luistersituaties zoals in de auto, op straat of tijdens een vergadering of etentje. De audicien stelt daarbij de hoortoestellen op het individuele gehoorverlies af.
Conny Polleunis, hoofd audiologie bij Schoonenberg over het beluisteren en vergelijken van hoortoestellen: “De achteruitgang van het gehoor is een langzaam proces dat jaren in beslag neemt. Daardoor is het je vaak heel lastig voor te stellen hoeveel je daadwerkelijk mist in het leven. En ook de communicatiepartner heeft er vaak geen idee van. In deze ruimte creëren we bewustwording omtrent het gehoorverlies en, nog belangrijker: we creëren hoop door te laten ervaren hoeveel winst er te behalen is met een passende hooroplossing. In deze ruimte ontstaan er vaak veel emoties. Het confronteert je als audicien met het onderwerp zingeving in ons mooie vak.”
Meerwaarde innovatieve hooroplossingen
In de World of Hearing winkels zijn zowel hoortoestellen te verkrijgen die binnen de vergoede zorg vallen als toestellen met een hoger prijskaartje die particulier worden aangeschaft. Conny Polleunis daarover: “Door cliënten maximaal en op een interactieve manier te betrekken bij het informatie- en keuzeproces, zorgen we ervoor dat de keuze voor de hooroplossing die het best aansluit bij hun wensen, zo goed als mogelijk verloopt. Dat zien we ook terug in de klanttevredenheid. En sterker nog: datgene wat we in de World of Hearing leren, vertalen we ook naar onze speciaalzaken, om zo onze dienstverlening door het hele land steeds te blijven verbeteren.”
Hoortoestellen leasen
Bij World of Hearing van Schoonenberg kan de cliënt ook kiezen voor een ‘lease-abonnement’. Met dit abonnement biedt het bedrijf cliënten een tophoortoestel inclusief service voor een vast bedrag per maand aan. Polleunis: “Clienten zijn hiermee steeds verzekerd van de meest innovatieve hoorzorg”. World of Hearing garandeert bij zo’n leasecontract dan ook een zo optimaal mogelijke service: problemen met de hoortoestellen worden direct in het laboratorium in de winkel opgelost of het hoortoestel wordt vervangen. Na 3 jaar mag de cliënt kiezen voor een nieuw hoortoestel zodat hij altijd verzekerd is van een hooroplossing met de meest recente technologische en audiologische ontwikkeling erin. Met een abonnement wordt de klant dus volledig ontzorgd.
Alle soorten gehoorbescherming
Ook op het gebied van gehoorbescherming is er expertise in de World of Hearing winkels. Op de touch-screens kan de cliënt als hij of zij dat wil zelf zoeken naar de mogelijkheden om zijn gehoor te beschermen. Conny Polleunis: “Onze nieuwste muziekgehoorbescherming kunnen we nu ook bestellen via een oorscan. We waren extra tevreden over de kwaliteit van de oorstukjes gemaakt met de oorscan en hebben daarom beslist om deze techniek breder in te zetten. Bovendien zijn we erg te spreken over de extra mooie uitstraling van onze nieuwste muziekgehoorbescherming.”
Bij gehoorbeschermers voor muziek en lawaai kan het fijn als ze het geluid filteren. Denk daarbij aan het dempen van muziek of lawaai, terwijl spraak toch nog wordt doorgelaten. Daar heeft World of Hearing verschillende opties voor. Naast de standaard gehoorbeschermers zijn er ook de beter afsluitende op maat gemaakte gehoorbeschermers te verkrijgen. Natuurlijk heeft het bedrijf ook speciale gehoorbeschermers voor het zwemmen of motorrijden in het assortiment.
Expertise op gebied complexe hoorproblemen en kinderaudiologie
Ook cliënten met een complex hoorprobleem kunnen terecht bij de nieuwe vestiging in Rotterdam voor advies. En mensen die hinder ondervinden van tinnitus zijn welkom voor tinnituscounseling. De vestigingen van World of Hearing dienen eveneens als servicecentra voor dragers van een cochleair implantaat van Advanced Bionics. Ook met hun Phonak Naida Link hoortoestellen die samenwerken met hun geluidsprocessor zijn ze daar aan het goede adres. Medewerkers zijn daarvoor extra getraind op het gebied van cochleair implantaten.
Oplossingen voor hoorproblemen op het werk
De winkels hebben ook het nodige te bieden voor cliënten die hoorproblemen op het werk ervaren. De aanwezige audiciens kunnen advies geven over hoorhulpmiddelen zoals de speciale Roger apparatuur. Polleunis: “Er is bij slechthorenden nog te veel onwetendheid over alle mogelijkheden om op het werk beter te kunnen verstaan. Wij informeren hen daar graag over.”
Ervaring met kinderen
De in de World of Hearing vestigingen van Schoonenberg werkende audiciens zijn ook speciaal geschoold in de kinderaudiologie. Conny Polleunis: “We werken daarin goed samen met de audiologische centra om ons heen.”
World of Hearing Rotterdam: terug waar het begon
De vestiging in Rotterdam is de achtste winkel met het nieuwe concept waar beleving centraal staat. Het is een bijzondere locatie voor de hoorspecialist. Bijna 100 jaar geleden, in 1926, startte de heer Schoonenberg in Rotterdam zijn eerste winkel. Nu opent hier de meest innovatieve ‘flagship hoorstore’ van Nederland. Conny Polleunis voegt er nog aan toe: “Hier in Rotterdam zitten we op een toplocatie, midden in het centrum, veel traffic en goed bereikbaar met het openbaar vervoer en een parkeergarage vlakbij. Het is ook een stad die zich bij uitstek leent voor onze eerste Sennheiser shop-in-shop. Tijdens de trainingsweken hier op locatie, bleek er bij de toevallige voorbijgangers al heel wat interesse voor te zijn.”
Jonger publiek
Wat Conny Polleunis opvalt, is dat de World of Hearing winkels van Schoonenberg een jonger publiek trekken. Polleunis: “We zien dat we een jongere groep van eerste kopers aantrekken. Dat is natuurlijk heel mooi om te zien, wetende dat de stap naar een hooroplossing gemiddeld 7 jaar in beslag neemt, en dat het juist belangrijk is om vroeg te beginnen. Polleunis sluit af: “Met Sennheiser erbij, hebben we nu alles onder een dak voor optimaal horen, verstaan, muziekbeleving en gehoorbescherming. En dat nu ook voor goedhorenden of mensen die nog niet aan hoortoesellen toe zijn. Met dit extra uitgebreide assortiment aan hoor- en audio-oplossingen, hopen we een zinvolle bijdrage te kunnen leveren aan het onnodig uitstellen van de stap naar een optimale hooroplossing. Ik noemde niet voor niets al eerder het woord ‘zingeving’”
Meer informatie over de World of Hearing winkels? Klik hier.