Afgelopen jaar heeft de fusie tussen Widex en Sivantos plaatsgevonden. Beide bedrijven zijn sinds afgelopen week in Nederland onder één dak in Zoetermeer te vinden.
Het bedrijf gaat weliswaar onder de één juridische naam verder, namelijk WS Audiology Benelux BV, toch behouden de bedrijven hun eigen identiteit, internationaal maar ook in Nederland. De naam Sivantos verdwijnt in Nederland. Het bedrijf gaat verder onder de naam Signia.
Grote speler
Afgelopen jaar heeft de Europese Commissie de fusie tussen het Duitse Sivantos en het Deense Widex goedgekeurd. Nu de fusie afgerond is, is het nieuwe bedrijf gelijk een van de grootste spelers op de wereldwijde hoortoestellenmarkt, naast Sonova (o.a. Phonak en Unitron) en William Demant (o.a. Oticon, Bernafon en Philips). Wereldwijd zal het bedrijf dat nu 10.000 medewerkers heeft, aanwezig zijn in meer dan 125 markten en de gecombineerde inkomsten bedragen maar liefst meer dan 1.7 miljard euro.
Naam Sivantos verdwijnt
De naam Sivantos verdwijnt in Nederland. Het bedrijf gaat verder onder de naam Signia. Widex blijft onder de oude vertrouwde naam in de Nederlandse markt opereren.
Breed portfolio
Signia heeft een breed portfolio aan geavanceerde hoortoestellen en levert verschillende merken zoals Signia, Audio Service en Rexton. Het nieuwste Signia Xperience hoortoestel en het design toestel de Signia Styletto zijn daar voorbeelden van.
Widex levert een breed assortiment hoortoestellen met de focus op het high-end segment. Recent heeft het bedrijf het Widex Moment hoortoestel geïntroduceerd dat gebruik maakt van artificiële intelligentie en ‘machine learning’ en zich daarnaast onderscheidt door de supersnelle doorgifte van geluid.
Eigen naam en identiteit
Zowel Widex als Signia behouden hun eigen verkoopafdelingen en -organisaties in Nederland. Nu beide bedrijven onder één dak in Zoetermeer zijn te vinden, wordt er natuurlijk ook samengewerkt en gebruik gemaakt van elkaars expertise.
Algemeen directeur Richard Zoetemelk die eindverantwoordelijk is voor beide bedrijven zegt daarover: “Waar het gaat om de contacten naar de klant willen we de merkbeleving die ieder van onze merken kenmerkt behouden. Widex en Signia kennen een duidelijk andere positionering, audiologisch en zeker ook qua branding. De bekende gezichten blijven. In de achtergrond zijn wel duidelijk synergiën bereikt. Denk aan onze IT-backbone, en onze afdelingen Finance en HR. De fusie is immers een belangrijke stap op weg naar de nummer 1 positie wereldwijd voor WS Audiology: de beste producten en diensten aanbieden voor onze klanten, gecombineerd met een gezonde bedrijfsvoering. De genoemde synergiën zijn daarbij cruciaal. Zowel op lokaal niveau als ook op internationaal niveau. ”