In de consumentengids van oktober dit jaar neemt de Consumentenbond door Nederlandse fabrikanten en winkelketens gebruikte logo’s en awards onder de loep. Met de testresultaten en awards claimen zij dat producten goed getest zijn of als winnaar uit de bus komen. De belangenorganisatie vroeg zich af of producten daadwerkelijk goed getest zijn, en als ze als winnaar uit de bus komen waarmee ze dan zijn vergeleken. De Consumentenbond onderzocht acht claims waaronder die van Beter Horen dat het logo ‘Gekozen Product van het Jaar’ voert in reclames voor het huismerk hoortoestel Ampli-Energy R PO hoortoestel.
Onduidelijk waarmee is vergeleken
De Consumentenbond zet vraagtekens bij het gevoerde logo, enerzijds omdat het niet gebaseerd is op een technische test maar op een verkiezing. Een verkiezing waar ook niet duidelijk van is hoe de uitslag tot stand is gekomen en ook niet met welke andere hoortoestellen er een vergelijk is gemaakt. De organisatie achter het logo van het ‘Gekozen Product van het Jaar’ geeft aan dat het voeren van zo’n logo een bewezen methode is om de omzet te verhogen.
Deelname aan verkiezing en gebruik logo kost geld
Om in aanmerking te kunnen komen voor het predicaat, moeten bedrijven zich wel eerst inschrijven. De Consumentenbond heeft bij de verstrekker van de award gevraagd welk bedrag een deelnemer hiervoor moet betalen in Nederland. Daar blijkt de organisatie geen duidelijkheid over te willen geven tegenover de Consumentenbond. In de Verenigde Staten kost deelname €7900, en om de ‘winnende’ uitkomst te mogen gebruiken legt de deelnemer daar maar liefst €64.000 neer.
De website van NPO radio 1 vermeldt in 2019 dat bedrijven in Nederland 2500 euro betalen om mee te doen met een product. Als het product won en het bedrijf vervolgens ook met het ‘Gekozen Product van het Jaar’-logo wilde adverteren, dan betaalde het indertijd daar nog eens 16.000 euro voor. Wat de huidige prijzen voor deelname en adverteren zijn, is dus niet duidelijk.
Onduidelijk met welke hoortoestellen is vergeleken
De Consumentenbond merkt op dat het Gekozen Product van het Jaar, niet gebaseerd op een technische test of vergelijk, maar op een verkiezing door consumenten. Volgens de website laat de organisatie daarvoor 120 gezinnen een product met minstens twee vergelijkbare andere producten testen. Op vragen van de Consumentenbond met welke andere hoortoestellen is vergeleken en waarvan de Ampli-Energy R PO dus won, wil de organisatie die de ‘prijs’ uitreikt niet bekend maken. Dat is vertrouwelijk. Ook hoortoestelketen Beter Horen wil niet ingaan op de vragen van de Consumentenbond, zo is te lezen in het oktober nummer van de Consumentengids. Ook niet welke audicien de test uitvoerde. De belangenorganisatie merkt op dat zo’n test ook flink arbeidsintensief is. Immers iedere cliënt moet voor een goed vergelijk maar liefst drie hoortoestellen aangepast krijgen en dan ook nog geruime tijd uittesten. Of dat laatste heeft plaatsgevonden, is ook onduidelijk.
Indruk van gekochte prijs
Het is jammer dat Beter Horen niet op de vragen van de Consumentenbond wil ingaan. Dat zou voor meer transparantie zorgen en ook de indruk die lezers van het stuk zouden kunnen krijgen dat het gaat om een ‘gekochte prijs’, kunnen wegnemen. Die indruk kan zeker ontstaan omdat de door het bedrijf gebruikte award staat tussen bedenkelijke prijzen voor producten van supermarktketens en een online webshop waarbij ook nog eens een afbeelding staat van een gebroken prijsbeker. Als zo’n indruk ontstaat, komt dat natuurlijk ook het imago van de hoortoestellenbranche niet ten goede, waarvan inmiddels al flink wat reclame-uitingen door de Reclame Code Commissie de afgelopen jaren zijn teruggefloten.
Betreft Hoortoestel :
ampi-energie R PO,
Het gekozen hoortoestel van het jaar ! En terecht !
Na ruim 7 jaar tobben met hoor toestellen kan ik sinds een maand mijn man weer goed verstaan en kunnen we weer een normaal gesprek voeren.
De Bluetooth instellingen zijn fantastisch voor het luisteren op mobiel en naar de TV.
Het is natuurlijk een duur toestel maar er staat tegenover : heel veel rust en goede luister mogelijkheden. Minder irritatie aan beide kanten en dan ook echt luister plezier.
De audicien van Beter Horen weet voor ieder het gepaste toestel te vinden. Ik ben er in ieder geval heel erg blij mee.
Beste mevrouw Epping, fijn dat het hoortoestel u zo goed bevalt. Het toestel is vast en zeker ook een zeer goed hoortoestel. Dat neemt niet weg dat er vraagtekens gezet kunnen worden bij de totstandkoming van de verkiezing en de uitgereikte prijs zoals de Consumentenbond dat heeft gedaan. Daarnaast kan het zo maar zijn dat over een paar maanden er een ander hoortoestel achter dezelfde naam schuilgaat. De transparantie laat bij huismerken dan ook te wensen over.