Vraag naar hoortoestellen en hoorhulpmiddelen neemt toe | Overzicht hoortoestelmarkt 2021

22 februari 2022
Auteur: Rene van der Wilk
Leestijd: 4 min

De hoortoestelmarkt is in 2021 met 12% gegroeid ten opzichte van het jaar ervoor. Dat maakt branchevereniging GAIN afgelopen week bekend. In totaal zijn er in 2021 ruim 354.000 hoortoestellen verkocht. Ook de populariteit van hoorhulpmiddelen en andere technologieën zoals ‘hearables’ neemt toe.

hoortoestellenmarkt aantallen verkochte hoortoestellen 2021 GAIN
Aantal jaarlijks verkochte hoortoestellen vanaf 2016 tot en met 2021. In het grijs de prognose voor 2022 (klik op afbeelding om te vergroten. Afbeelding opent in een nieuw tabblad).

Stijgende lijn in aantal verkochte hoortoestellen

Er is over de afgelopen jaren een stijgende lijn te zien in het aantal verkochte hoortoestellen. Kees van der Sluijs, directeur van GAIN daarover: “Nadat de totale nationale markt kromp met 4,3% in het eerste jaar van de pandemie, heeft de hoorbranche zich herpakt en hebben vele slechthorenden de audicienwinkels juist weer meer weten te vinden. Door de anderhalvemetersamenleving, mondkapjesplicht en het toenemende digitale contact lijkt optimaal horen als steeds belangrijker te worden beschouwd.”

hoortoestelmarkt 2021 aantal verkochte hoortoestellen

Bewustzijn belang goed gehoor neemt toe

De bewustwording van het belang van optimaal horen en goede hoorzorg wordt steeds groter, zowel onder consumenten als onder zorgverleners. Goed kunnen communiceren met elkaar is essentieel om zo goed mogelijk mee te kunnen komen in onze maatschappij. Daarnaast is een goed gehoor belangrijk om niet in een sociaal isolement te komen.
Zowel dit inzicht als de technologische innovaties spelen volgens de branchevereniging GAIN een belangrijke rol om de stap naar een hoortoestel te zetten.

Technologische ontwikkelingen en hoorhulpmiddelen

Niet alleen de hoortoestellenmarkt liet een stijging zien ook de verkoop van wek- en waarschuwingssystemen zat in de lift. In 2021 groeide deze met 14%. Wek- en waarschuwingssystemen worden steeds slimmer. Zo is het bijvoorbeeld nu ook mogelijk om de signalen ervan door te krijgen op de telefoon of tablet. Op het gebied van tv-oplossingen is een verschuiving zichtbaar van losse hoorhulpmiddelen naar totaaloplossingen. Iedere fabrikant maakt bij zijn eigen hoortoestellen een kastje dat op de tv en/of hifi aangesloten kan worden en van daaruit de audio draadloos naar de hoortoestellen stuurt. In 2021 is er 15% meer van zulke tv-oplossingen verkocht. Dat is meer dan in de afgelopen vier jaar. Deze groei komt volgens de branchevereniging doordat consumenten thuis meer tv- en films zijn gaan kijken.

gehoorbeschermers op maat gemaakt
Op maat gemaakte gehoorbeschemers

Gehoorbescherming

Door de Coronacrisis zijn er geen grootschalige muziekevenementen meer georganiseerd. Hierdoor is de vraag naar gehoorbeschermers afgenomen. Toch neemt de bewustwording voor preventie toe. Er is meer aandacht voor persoonlijke beschermingsmiddelen vanuit zowel wetgeving als werkgevers.

Apple Airpods Pro
Ook Apple oortjes geven ondersteuning bij verminderd gehoor. Ze doen dit echter niet op het niveau van hoortoestellen (lees meer)

Hearables slaan brug richting hoortoestel

Vandaag de dag zijn er steeds meer oortjes zoals de Apple Airpods Pro die ook ondersteuning geven bij het horen en verstaan. Zulke oortjes zijn draadloos te verbinden met telefoons en andere apparatuur. Daarnaast kunnen ze de gezondheid in de gaten houden en dienen soms ook als fitness tracker. Dergelijke oortjes worden ook wel ‘hearables’ genoemd. Vandaag de dag zijn er tal van hoortoestellen te verkrijgen die ook als draadloze headset zijn te gebruiken. De drager kan er draadloos mee telefoneren en naar muziek mee luisteren. Ook zijn er al hoortoestellen op de markt met gezondheidsopties en fitnesstracking. Een tendens die nu zichtbaar is, is dat hoortoestelfabrikanten oortjes op de markt brengen met geavanceerde hoortoesteleigenschappen. Oortjes die makkelijk een hele dag meekunnen met een volle batterijlading. ‘Hearables’ en hoortoestellen groeien zo naar elkaar toe. De branchevereniging denkt dat deze hearables een brug zullen slaan richting de hoortoestellen.

oortjes met hoorondersteuning hoortoestelfunctie
Fabrikanten van hoortoestellen komen met oortjes (hearables) op de markt met geavanceerde hoortoestelfuncties

Verwachtingen hoorbranche 2022

De verwachtingen voor 2022 zijn volgens branchevereniging GAIN positief. De verwachting is dat de verkoop van hoortoestellen zal uitkomen op een totaal van ongeveer 365.000. De stijging in oplaadbare hoortoestellen zal doorzetten. Naast het gemak van oplaadbaarheid speelt ook duurzaamheid een belangrijke rol in de keuze van de consument voor deze oplossing.

oplaadbare hoortoestellen
Oplaadbare hoortoestellen zijn populair door zowel het gemak als de milieuvriendelijkheid. Alle fabrikanten leveren inmiddels oplaadbare hoortoestellen

De populariteit van ‘hearables’ zal volgens GAIN de komende jaren toenemen onder zowel goed- als slechthorenden. Consumenten kiezen als hoorhulpmiddel bij het kijken van tv nu vaak voor de ‘kinbeugel’.  Verwacht wordt dat jongere slechthorenden een andere voorkeur hebben. Er worden dan ook voor hen andere (draag-)opties verwacht. Ook voor deze productgroepen is de verwachting dat de stijgende verkoopcijfers de komende jaren blijven aanhouden. Dit geldt ook voor de markt van wek- en waarschuwingssystemen. In 2022 staat brandveiligheid hoog op de lijst van aandacht door de wijziging in het bouwbesluit per 1 juli dit jaar. Voor gehoorbescherming is de verwachting dat steeds meer consumenten zullen kiezen voor op maat gemaakte gehoorbeschermers in plaats van de standaard universele uitvoeringen. Ook zal preventie meer focus krijgen.

Hoorzorg in alle levensfasen steeds belangrijker

GAIN zet zich al jaren in om meer bewustheid te vergroten van het belang van goed horen. Met een goed gehoor gaat de kwaliteit van leven significant vooruit en bovendien is het daarnaast belangrijk voor de mentale en fysieke gezondheid. Onbehandeld gehoorverlies wordt in verband gebracht met cognitieve achteruitgang, een verhoogde kans op dementie en valincidenten en eenzaamheid (lees meer).

“Als branchevereniging zetten we ons in om de drempel, die veel mensen ervaren om een hoorhulpmiddel aan te schaffen, te verlagen en daarmee de wachttijd, die nu 7 tot 10 jaar is, aanzienlijk te verkorten”, vult Van der Sluijs aan. “Dat begint bij bewustwording van het belang van een optimaal gehoor, ook voordat men toe is aan een hoortoestel. Denk hierbij aan gehoorbescherming en hoorhulpmiddelen die ondersteunen bij specifieke luistersituaties zoals tv-kijken en rumoerige omgevingen.” Gadgets als hearables en toestellen met gezondheidsfuncties gaan een belangrijke rol spelen in deze vroege bewustwording, ook onder de jongere doelgroep. Wanneer men op jonge leeftijd bezig is met het gezond houden van het gehoor en accepteren van ondersteuning, zal de drempel naar een hoortoestel als veel lager ervaren worden.

Veel mensen dragen nog geen hoortoestel

Vandaag de dag draagt slechts 30,8% van de mensen die slechter horen en gebaat zouden zijn bij een hooroplossing, hoortoestellen. Ook de toegevoegde waarde van andere hoorhulpmiddelen bij slechthorendheid is nog altijd onvoldoende belicht. Er wordt gestreefd naar een complete benadering van hoorzorg in de verschillende fases in iemands leven, waar een bezoek aan de audicien een steeds belangrijkere rol gaat spelen.

Over GAIN

De Gezamenlijke Audiologische Industrieen Nederland (GAIN) vertegenwoordigt alle leveranciers van hoortoestellen en hoorhulpmiddelen. GAIN maakt de Nederlandse audiologiemarkt inzichtelijk door het maandelijks delen van verkoopgegevens op het gebied van hoortoestellen.

Reacties (1)
  1. Er wordt nog veel te weinig gedaan veel meer radio Tv programma’s heel belangrijk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer nieuws

Het verhaal van Frances: lees hier over haar ervaringen met haar Cochleair Implantaat

18 april 2024 | Het is oktober 2012 als ik sinds lange tijd weer de wachtkamer van de KNO [...]

Fluoroscopie biedt meerwaarde bij plaatsing cochleair implantaat

15 april 2024 | Duitse onderzoekers zien voordelen van de inzet van een fluoroscopisch beeldvormingssysteem bij het implanteren van [...]

Bernafon Encanta nieuwe hoortoestelfamilie uit de koker van Demant  

14 april 2024 | Demant het moederbedrijf van Oticon en Bernafon lanceerde afgelopen week tijdens een bijeenkomst in Utrecht [...]

Realistische reclames zijn een utopie, ook voor hoortoestellen | Column

11 april 2024 | De roep om realistische reclames voor hoortoestellen komt met enige regelmaat voorbij op sociale media. [...]