Bijna 90% van de hoortoesteldragers in Vlaanderen (België) verwacht van een modern hoortoestel gewoon alles weer te kunnen horen. Dit blijkt uit een recent onderzoek onder 558 Vlaamse consumenten in de doelgroep 50-plus. Marktonderzoeksbureau Motivaction voerde het representatieve onderzoek uit. Het bedrijf deed dit in opdracht van hoortoestelfabrikant Oticon. De onderzoeksresultaten zijn hiermee in lijn met een eerder onderzoek dat het bureau eind 2020 uitvoerde, toen onder Nederlandse consumenten. Centraal in beide onderzoeken stonden de verwachtingen van consumenten ten aanzien van hoortoestellen.
Aanleiding onderzoek: Introductie Oticon More hoortoestellen
Aanleiding voor de consumentenonderzoeken was de introductie van de nieuwe Oticon More™ hoortoestellen. Deze zijn sinds september ook in België verkrijgbaar.
Taco Drok, verantwoordelijk voor Training & Educatie bij Oticon: ”Met Oticon More doen wij iets fundamenteel anders dan ieder ander hoortoestel op de markt. In plaats van een focus op spraak van voren, geeft More toegang tot alle relevante geluiden om de hoortoesteldrager heen. Dus niet alleen spraak. Vanuit diverse onderzoeken weten wij dat de hersenen gebaat zijn bij meer geluid van hoge kwaliteit. Onze lokale onderzoeken bevestigen nu dat naast de hersenen ook de consumenten zelf hier een grote behoefte aan hebben.” Drok vervolgt: “Voor goedhorenden klinkt dit waarschijnlijk als iets logisch, maar ervaren hoortoesteldragers weten dat ’gewoon alles weer kunnen horen’ geen vanzelfsprekendheid is met de gangbare hoortoesteltechnologie. Oticon More biedt hen nu een heel nieuw perspectief in hoorzorg.”
Hoge verwachtingen van een modern hoortoestel onder 50-plussers
In de steekproef van het onderzoek zijn zowel consumenten met als zonder hoortoestel meegenomen, allen in de doelgroep 50-plus. Op de stelling “Van een modern hoortoestel verwacht ik dat ik gewoon alles weer kan horen” geeft 87% van de 110 hoortoesteldragers aan het hiermee eens tot zeer eens te zijn (in Nederland was dit ook 87%). Dit tegenover 85% van de 448 niet-hoortoesteldragers (in Nederland was dit 73%). Opvallend hierbij is dat bij beide groepen ruim meer dan de helft hiervan het zelfs zeer eens is met de stelling. Slechts 4% van alle ondervraagden geeft aan het oneens te zijn met de stelling en 10% heeft geen mening.
Audiologische kwaliteiten belangrijkste bij hoortoestelkeuze
Vlamingen vinden audiologie het belangrijkst in hoortoestelkeuze. Aan de respondenten is ook gevraagd aan te geven in welke mate specifieke kenmerken belangrijk zijn bij de keuze voor een hoortoestel. In totaal hebben de deelnemers elf verschillende kenmerken beoordeeld, waarvan vijf audiologische en zes overige kenmerken (o.a. oplaadbaarheid, connectiviteit, onzichtbaarheid). Evenals in het Nederlandse onderzoek, bestaat de top 5 belangrijkste kenmerken bij zowel hoortoesteldragers als niet-hoortoesteldragers uitsluitend uit audiologische kenmerken. Geluidskwaliteit staat hierbij op positie 1, met 96% bij hoortoesteldragers en 93% bij niet-hoortoesteldragers.
Voeren gesprekken in top 3
Bij beide groepen staan het kunnen voeren van één-op-één gesprekken en groepsgesprekken in alle situaties op respectievelijk positie 2 en 3. Toegang tot alle geluiden en minder luisterinspanning completeren de top 5.
8 van de 10 mensen geven de voorkeur aan de geluidskwaliteit van Oticon More
Aan de audiologische basis van Oticon More staat een nieuwe hoortoesteltechnologie met de naam Deep Neural Network (DNN). Deze technologie bootst de manier na waarop de hersenen leren. Het DNN van Oticon More is getraind met 12 miljoen geluidsscènes uit het echte leven. Hierdoor kunnen zodat vrijwel alle geluiden in de wereld nauwkeurig en automatisch verwerkt worden. Een resultaat van deze nieuwe benadering van geluidsverwerking is dat in subjectief vergelijkingsonderzoek 8 van de 10 mensen de voorkeur geven aan de geluidskwaliteit van Oticon More boven twee topconcurrenten*.
Taco Drok: ”Deze testresultaten sluiten naadloos aan bij wat consumenten in Nederland en België het allerbelangrijkst vinden, namelijk geluidskwaliteit. Een bijkomend voordeel is dat de geluidskwaliteit van Oticon More ons ook in staat heeft gesteld de muziekervaring van consumenten fors te verbeteren en men daarmee nog meer van geluid te laten genieten”.
* Man B.K.L., Garnæs M.F., Løve S. (2021). Oticon More™ competitor benchmark Part 2 Clinical Evidence. Oticon Whitepaper