“Mag ik met een verstopt oor vliegen?” – KNO-arts Hubert Spoelstra van de Carnegie Clinics in Den Haag geeft antwoord

31 juli 2020
Auteur: Rene van der Wilk
Leestijd: 3 min

Een van de lezers van HOorzaken vroeg zich af of hij met een verstopt oor mag vliegen. HOorzaken heeft de vraag voorgelegd aan KNO-arts Hubert Spoelstra van de Carnegie Clinics in Den Haag.

verstopt oor vliegen KNO-arts Hubert Spoelstra Den Haag
KNO-arts Hubert Spoelstra van de Carnegie Clinics in Den Haag

KNO-arts Hubert Spoelstra:

Ik zal eerst uitleggen waardoor oorproblemen bij het vliegen ontstaan. Bij vliegen ontstaan er drukveranderingen. Zo wordt bij het stijgen de druk in het vliegtuig minder. De druk achter het trommelvlies is dan groter dan ervoor, waardoor het trommelvlies naar buiten wordt gedrukt. Normaliter kan door de ventielwerking van de buis van Eustachius het drukverschil verdwijnen.

Bij het dalen meer problemen

Passagiers ervaren bij het dalen meer problemen dan bij het stijgen: ze ervaren een verstopt gevoel in het oor, pijn in het oor en horen dan ook minder goed. Soms krijgen ze daarbij ook tijdelijk last van tinnitus. Bij het dalen van het vliegtuig neemt de druk buiten het oor toe. Achter het trommelvlies blijft de druk echter gelijk. Hierdoor wordt het trommelvlies naar binnen gedrukt.

Bij het dalen moet er lucht via de buis van Eustachius naar binnen zien te komen om het ontstane drukverschil op te heffen. Dat naar binnen laten van lucht verloopt moeilijk en daarom ervaren mensen bij het dalen juist meer problemen. Zowel bij het dalen als stijgen kan slikken, kauwen of drinken helpen. Bij het dalen kan het helpen daarbij de neus dicht te houden. Wanneer je bij het dichthouden van de neus ook perst en slikt vergroot je de kans dat de binnen- en buitendruk weer gelijk wordt. Dit wordt ook wel ‘klaren’ genoemd.

Huilende kinderen

Omdat bij kinderen de ventielwerking van de buis van Eustachius door de ligging minder goed werkt, kunnen juist zij pijn in hun oor krijgen. Vandaar dat kleine kinderen vaak gaan huilen tijdens de daling. Dat zie je vooral bij chartervluchten die over het algemeen langer op grote hoogte blijven en vervolgens steiler dalen.

Minder horen

Omdat het trommelvlies tijdelijk minder bewegelijk is door de toename of afname van de luchtdruk horen we ook minder. Geluiden kunnen namelijk op dat moment minder goed doorgegeven worden naar het slakkenhuis.

Oorprop sluit oor meestal niet helemaal af

Bij een oorprop die zich in de gehoorgang voor het trommelvlies bevindt, is in de meeste gevallen het oor niet helemaal afgesloten. Is het oor wel helemaal afgesloten en verandert de druk in het middenoor door het stijgen of dalen dan kan dat klachten geven. Dat is ook de reden dat gehoorbeschermers die het oor volledig afsluiten niet tegen deze drukveranderingen in een vliegtuig werken. Daar zijn wel speciale drukregulerende oorpluggen voor.

Bij lichte verkoudheid of allergie kan een neusspray helpen

Bij verkoudheid of allergie functioneert de buis van Eustachius minder goed. Veelal zijn de slijmvliezen in de keel en neus dan opgezwollen en ook de buis van Eustachius kan dan verstopt zijn. Op dat moment kunnen de drukverschillen niet meer worden gecorrigeerd door deze buis. Bij een lichte verkoudheid of allergie kan een neusspray helpen. Het is dan wel verstandig hier enkele dagen van tevoren al mee te beginnen.

“Ervaar je een verstopt oor en komt dit door ernstige verkoudheid of ernstige allergische klachten dan is vliegen niet verstandig”

Bij ernstige verkoudheid of bij flinke allergische klachten, kan vliegen zorgen voor oorpijn en kan het drukverschil ook tot schade leiden. Ervaar je een verstopt oor en komt dit door ernstige verkoudheid of ernstige allergische klachten dan is vliegen niet verstandig!

Nagaan oorzaak verstopt oor

Natuurlijk is het belangrijk allereerst na te laten gaan wat de oorzaak van een verstopt oor is. Een verstopt gevoel kan komen door een oorprop, door verkoudheid of allergie, maar wij zien in onze kliniek dat het ook vaak veroorzaakt wordt door knarsetanden of het veelvuldig aanspannen van kaakspieren. Dan helpen neussprays of drukregulerende oordoppen natuurlijk helemaal niets….


KNO-arts Hubert Spoelstra werkt samen met dr. Hein Leversteijn bij de Carnegie Clinics in Den Haag. Bij deze KNO-kliniek wordt de tijd genomen voor patiënten en zijn de wachttijden kort.

Contact
Adres: Bankaplein 5, 2585 EV Den Haag
Telefoonnummer: 070-2228010
Email: info@carnegieclinics.nl
Voor meer informatie: www.carnegieclinics.nl

Reacties (3)
  1. Maar als het verstopte oor door aanspannen van de kaak komt. Mag je dan wel vliegen?

  2. Toch even dit aangezien bovenstaand verhaal een soort reclame is. En dat hoort op deze site niet thuis.

    Ik raad iedereen af om deze kliniek te bezoeken of om eerst wat reviews te lezen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer nieuws

Het verhaal van Frances: lees hier over haar ervaringen met haar Cochleair Implantaat

18 april 2024 | Het is oktober 2012 als ik sinds lange tijd weer de wachtkamer van de KNO [...]

Fluoroscopie biedt meerwaarde bij plaatsing cochleair implantaat

15 april 2024 | Duitse onderzoekers zien voordelen van de inzet van een fluoroscopisch beeldvormingssysteem bij het implanteren van [...]

Bernafon Encanta nieuwe hoortoestelfamilie uit de koker van Demant  

14 april 2024 | Demant het moederbedrijf van Oticon en Bernafon lanceerde afgelopen week tijdens een bijeenkomst in Utrecht [...]

Realistische reclames zijn een utopie, ook voor hoortoestellen | Column

11 april 2024 | De roep om realistische reclames voor hoortoestellen komt met enige regelmaat voorbij op sociale media. [...]