Specsavers Nederland laat weten het boekjaar 2021-2022 afgesloten te hebben met een omzet van 175,7 miljoen euro. Dat is een all time high voor het bedrijf. De franchiseketen die zowel brillen als hoortoestellen verkoopt, heeft de omzet met 21% zien groeien ten opzichte van het voorgaande jaar. Zowel de verkoop van brillen (+28%) als die van de hoortoestellen (+10%) zat in de lift. De klanten van Specsavers bleken ook per winkelbezoek meer te besteden. Komend jaar kijkt Specsavers naar de mogelijkheden van teleconsultatie in de hoorzorg. Ook geeft het bedrijf aan de prijzen ondanks stijgende grondstoffen en personeelskosten gelijk te houden.
Nederlandse groei houdt gelijke tred met wereldwijde omzet
De groei van 21% die het bedrijf wist te bereiken, loopt nagenoeg gelijk aan de toename van de wereldwijde omzet (24,9%) van de Specsavers Groep. Het internationale familiebedrijf dat actief is in elf landen, rapporteert een totale omzet van maar liefst 3,92 miljard euro. Wereldwijd werden er 510 miljoen contactlenzen, 22,1 miljoen brillen en 530.000 hoortoestellen verkocht. Nederland is hierbij – na het Verenigd Koninkrijk en Australië – de grootste omzetmarkt.
Marktleider in horen
Binnen de hoordivisie steeg het volume in het afgelopen boekjaar met 10%. Het bedrijf geeft aan dat hiermee het marktleiderschap van Specsavers in horen bevestigd wordt. Remko Berkel, directeur van Specsavers Nederland, licht toe: “Veel mensen zijn met Specsavers bekend vanwege optiek. Maar ook in horen zetten we flinke stappen en mogen we ons met grote trots marktleider noemen. We zijn wederom gegroeid door onze aantrekkelijke propositie waarbij we kwalitatieve en innovatieve hoorzorg betaalbaar en toegankelijk maken.”
Trend vanaf corona
Ook de oogzorg is in het boekjaar aanzienlijk gestegen bij Specsavers (28% voor brillen en 4% voor lenzen). Deze stijging komt voort uit een opvallende trend sinds corona: in de coronaperiode werd gezien dat winkelbezoekers vaker een daadwerkelijke aankoop deden en daarbij ook meer geld uitgaven. Sindsdien zet dit koopgedrag zich voort. Daarnaast groeit de contactlenzen categorie gestaag vanwege investeringen en het uitbreiden van een lenzenassortiment met hoog draagcomfort. Verder is het vergroten van het online assortiment in brillen en contactlenzen vanwege een groeiende klantbehoefte naar digitalisering, een belangrijke pijler.
Vroegtijdige diagnose oogaandoeningen
Om oog- en hoorzorg toegankelijk te houden zoekt Specsavers naar toekomstgerichte oplossingen. Hierbij richt het bedrijf zich in het bijzonder op teleconsultatie, waarbij cliënten de beste zorg zo dicht mogelijk bij huis krijgen zonder onnodige doorverwijzing. Vanuit de overbelasting en lange wachttijden in de oogzorg, en het belang van een vroegtijdige diagnose van oogaandoeningen, heeft Specsavers gekeken hoe zij optometristen zo goed mogelijk kan inzetten. Hierdoor kunnen klanten zo snel mogelijk terecht.
Teleconsultatie ook bij hoorzorg
Naast de introductie van ‘optometrie op afstand’ die het bedrijf levert, onderzoekt Specsavers ook de mogelijkheden van teleconsultatie tussen de audicien en de KNO-arts voor hoorzorg. Om ook hier onnodige doorverwijzingen te voorkomen en hoorzorg toegankelijk te houden.
Winkeluitbreiding
Als onderdeel van de groei breidt Specsavers haar winkels in Nederland verder uit. De dalende huurprijzen voor winkelpanden in de binnensteden bieden de mogelijkheid om nieuwe filialen te openen op A-locaties met een betere ligging. Echter ook winkelbedrijf Specsavers heeft last van de krappe arbeidsmarkt. Die kan de groei in het komende jaar mogelijk gaan belemmeren. De winkels van het bedrijf zijn namelijk van franchisenemers. De kandidaten waarna het bedrijf op zoek is, moet niet alleen voldoen aan de reguliere kwaliteitseisen, maar ook nog eens een ondernemersgeest hebben. Dat maakt het zoekproces extra lastig.
‘Sound zones’ voor hoorzorg
Specsavers steekt ook komend jaar een derde van de winkels in een modern jasje. Alle winkels krijgen meer ruimte voor brillen en een frisse uitstraling met nieuwe showroommeubels en digitale displays. Ook gaat Specsavers al haar winkels vanaf dit jaar voorzien van ‘sound zones’. Deze zuilen voorin de winkel laten klanten op een laagdrempelige manier kennismaken met hoorzorg. Tevens kunnen klanten terecht voor een eerste hoorscreening, die een indicatie geeft voor een verwijzing naar een audicien. Hiermee wil Specsavers de drempel om bij de audicien binnen te stappen verlagen.
Specsavers houdt prijzen gelijk
Omdat de keten haar capaciteit vergroot met meer en waar mogelijk grotere winkels, is er meer ruimte om klanten te ondersteunen. Ook kondigt het bedrijf aan dezelfde prijzen aan te houden, dit ondanks de hogere personeelskosten en duurdere grondstoffen. Door de prijzen niet te verhogen wil Specsavers kwalitatieve oog- en hoorzorg voor iedereen toegankelijk houden. “Want vooral dat laatste, ligt ten grondslag aan ons DNA”, aldus Berkel.
Altijd leuk om te zien dat het een bedrijf goed gaat maar ….. Jammer om te zien dat de service van Specavers te wensen overlaat.
Mijn defecte hoortoestel kan helaas niet op mijn vakantie adres in Benidorm worden gerepareerd.
Specsavers Nederland geeft hiervoor geen toestemming.
En deze klant die een bijdrage heeft geleverd aan deze omzetgroei heeft het nakijken.
Kort gezegd
Zoek het zelf maar uit.