Speaksee, de Nederlandse spraakherkenningsoplossing voor doven en slechthorenden, wordt sinds kort voor privégebruik vergoed door zes zorgverzekeraars. Deze verzekeraars dekken samen 94% van alle Nederlanders. Hierdoor komen veel mensen met een hoorbeperking voortaan eenvoudiger in aanmerking voor vergoeding. Speaksee wordt daarnaast onder de aandacht gebracht door Specsavers, die cliënten informeert over de toepassing en kan doorverwijzen naar een audiologisch centrum.

Technologie voor toegankelijke groepsgesprekken
Voor doven en slechthorenden zijn groepsgesprekken vaak lastig te volgen. Meerdere sprekers, geroezemoes en afstand tot de spreker maken het moeilijk te bepalen wie wat zegt. Speaksee biedt hiervoor een oplossing in de vorm van een microfoonsysteem met bijbehorende app. De spraak van elke spreker wordt in real-time omgezet naar tekst, weergegeven in gekleurde tekstballonnen die overeenkomen met de kleur van de microfoon. Zo kunnen mensen met een hoorbeperking gesprekken volgen via smartphone, tablet of computer – ook in rumoerige of akoestisch lastige omgevingen (lees meer).
Vergoeding Speaksee via zes zorgverzekeraars
Speaksee is sinds juni 2025 officieel opgenomen in de hulpmiddelenregeling van Zilveren Kruis, CZ, Menzis, VGZ, DSW en Zorg & Zekerheid. Deze zorgverzekeraars verzekeren samen circa 94% van de Nederlandse bevolking. Daardoor komt een groot deel van de mensen met een hoorbeperking in aanmerking voor vergoeding, mits zij voldoen aan de voorwaarden van hun zorgverzekeraar, die wel per verzekeraar kunnen verschillen.
Voorschrift audiologisch centrum voor vergoeding Speaksee vereist
Om voor vergoeding in aanmerking te komen is een voorschrift van het audiologisch centrum noodzakelijk. Daar wordt beoordeeld of de cliënt voldoet aan de audiologische criteria. Als dat het geval is, kan de audioloog een proefperiode met Speaksee aanvragen. Als de cliënt na de proef positief is over het gebruik, dient Speaksee de aanvraag in bij de zorgverzekeraar.
De precieze criteria voor vergoeding verschillen per zorgverzekeraar. Bij de meeste grote verzekeraars geldt als uitgangspunt het spraakverstaan met optimaal afgestelde hooroplossing in het vrije veld. Daarbij worden drempels gehanteerd op basis van de maximaal haalbare foneemscore (test spraakverstaan), gemeten bij 70 of 65 dB. De audioloog kan aangeven of aan deze voorwaarde wordt voldaan en of een aanvraag kansrijk is.
Na goedkeuring van de aanvraag stuurt Speaksee de apparatuur rechtstreeks naar de cliënt. De installatie is eenvoudig. Als dit zelfstandig of met hulp van bekenden niet lukt, biedt Speaksee online ondersteuning.
Voorwaarde voor het gebruik is dat iemand kan omgaan met een tablet of smartphone, of beschikt over een ondersteunende omgeving die daarbij kan helpen.

Vergoeding uit basisverzekering, niet in combinatie met soloapparatuur
Speaksee wordt in bruikleen verstrekt en vergoed vanuit de basisverzekering. Dit gaat niet ten koste van het eigen risico. Wel valt een bezoek aan het audiologisch centrum onder het eigen risico. Speaksee mag volgens de voorwaarden van de zorgverzekeraars niet gecombineerd worden met solo-apparatuur.
Vergoeding via de zorgverzekering is bedoeld voor privégebruik. Denk hierbij aan situaties in de thuissfeer, sociaal contact of deelname aan niet-betaalde activiteiten.
Vergoeding Speaksee via UWV voor werkplekaanpassing
Voor gebruik van Speaksee op de werkvloer loopt vergoeding via het UWV. De cliënt kan hiervoor zelf een aanvraag indienen via de website van het UWV, onder de categorie communicatiehulpmiddelen. Bij de aanvraag voegt de cliënt een audiogram toe en een onderbouwing waarin wordt uitgelegd waarom Speaksee noodzakelijk is in de werksituatie – bijvoorbeeld om te kunnen deelnemen aan groepsvergaderingen.
Het is daarbij belangrijk om aan te geven welke andere hulpmiddelen al zijn geprobeerd, waarom deze onvoldoende werken en in welke context Speaksee uitkomst biedt. Belangrijk om te benadrukken: Speaksee vervangt tolken niet, maar vormt een aanvulling in werksituaties waarin een tolk niet toereikend is of niet ingezet kan worden. Het recht op inzet van een tolk blijft volledig behouden.
Informatie via Specsavers
Specsavers levert het Speaksee-systeem niet zelf en geeft ook geen service op de producten. De levering en ondersteuning verlopen volledig via Speaksee. Wel kunnen medewerkers van Specsavers cliënten informeren over de mogelijkheden van Speaksee en hen – indien gewenst – doorverwijzen naar een audiologisch centrum.
Van persoonlijke missie naar Europese ambitie
Speaksee werd ontwikkeld door Jari Hazelebach en Marcel van der Ven. Hazelebach groeide op met dove ouders en ervoer van dichtbij hoe uitsluiting in communicatie voelt. Wat begon als een persoonlijke missie, groeide uit tot een product dat wordt gebruikt door honderden mensen met een hoorbeperking in Nederland, België en Engeland. Ook organisaties zoals KPN, Rabobank, PwC, de Rijksoverheid en diverse gemeenten zetten Speaksee inmiddels in.

Hazelebach benadrukt dat dit pas het begin is: “We willen dat toegankelijke communicatie in 2030 de standaard is in heel West-Europa.”
Naast het microfoonsysteem introduceerde Speaksee eerder ook de PC-oplossing AutoCaption voor live ondertiteling van digitale bijeenkomsten.
Meer informatie
Voor meer informatie over Speaksee en de vergoedingsmogelijkheden:
www.speak-see.com
Speaksee kan een solo apparaat niet vervangen.
Bijv:
– Op een wandeling clip ik de solo op bij mijn partner. Zo hoef ik hem niet aan te kijken en kan ik genieten van de omgeving. Hier kan ik toch niet, lopend, mijn tekst gaan lezen?
-Tijdens een gesprek met 1 of 2 personen, kijk ik hen graag aan op ok gebruik te maken van mondbeeld en persoonlijk contact: hier zet ik liever mijn solo in dan speak-see.