Tv reclame van Specsavers laat zien dat support vanuit omgeving voor slechthorende belangrijk is

15 januari 2021
Auteur: Rene van der Wilk
Leestijd: 2 min

Op tv is een nieuwe reclame van Specsavers te zien met Wibi Soerjadi in de hoofdrol. Na de succesvolle eerste reclamecampagne met Wibi erin besloot Specsavers een nieuwe campagne met de bekende pianist te maken. Specsavers belicht hierin hoe mensen met gehoorverlies, vaak na een lange periode van ontkenning, op een bepaald moment zich realiseren dat ze een oplossing moeten zoeken voor hun gehoorverlies. Ook brengt de reclame naar voren dat support en vertrouwen vanuit de omgeving voor de slechthorende belangrijk is.

specsavers tv reclame wibi soerjardi

Impact van gehoorverlies groot

Na schatting hebben ongeveer 400.000 Nederlanders een matig tot ernstig gehoorverlies, maar zoeken hier nog geen oplossing voor. Het duurt zo tussen de drie en zeven jaar voordat mensen met gehoorverlies in actie komen om een oplossing te zoeken.
De impact van onbehandelde slechthorendheid op de kwaliteit van leven kan echter groot zijn. Zo kan dit leiden tot vermoeidheid, eenzaamheid en zelfs depressie. Ook kan het leiden tot cognitieve problemen op lange termijn. Communiceren behoort waarschijnlijk tot een van de beste dagelijkse trainingen van onze hersenen en kan voor een gezond mentaal welzijn zorgen.

Gehoorverlies bespreekbaar maken

Specsavers wil gehoorverlies bespreekbaar maken en de drempel naar een hooroplossing verlagen. Juist bij gehoorverlies is het belangrijk om er vroeg bij te zijn en het zoeken van een oplossing niet uit te stellen. Bij het gehoor geldt namelijk: wat rust dat roest. Onze hersenen leren zonder voldoende prikkels vanuit het oor op den duur steeds minder goed geluiden te onderscheiden.

Weer vol in het leven staan

De commercial laat de overgang zien tussen het buitengesloten voelen in groepsgesprekken en weer kunnen participeren en vol in het leven staan en genieten. Dit is zoals Specsavers haar doelgroep ziet: als levensgenieters die vooral niet aan de zijlijn willen blijven staan.

Vertrouwen en support omgeving belangrijk

De reclame toont de onvoorwaardelijke liefde tussen de twee hoofdpersonen wat maakt dat de man er altijd is voor zijn vrouw. Het is uiteindelijk dat vertrouwen wat haar mede over de streep trekt om een hoortoestel aan te schaffen.
Juist het geven van deze support is belangrijk. Mensen in de omgeving van slechthorenden worden helaas juist vaak boos of tonen hun irritaties of dragen goedbedoelde oplossingen aan. Dat blijkt niet de juiste weg te zijn de ander zijn slechthorendheid te laten onderkennen en te motiveren op zoek te gaan naar een oplossing (lees hier wat beter werkt).

Eindelijk weer genieten

De vrouw (Esther Drenthe) kan op het einde eindelijk weer genieten van de prachtige muziek van Wibi Soerjadi tijdens een concert. Met een speciaal voor deze commercial, gecomponeerd muziekstuk begeleidt Wibi de film en draagt hij deze boodschap uit.

Wibi Soerjadi daarover: “Omdat ik weet hoe belangrijk een goed gehoor is en ik dit altijd nodig heb voor het uitoefenen van mijn passie, kon ik mij wederom vinden in de strekking van de nieuwe tv-commercial van Specsavers. Met veel plezier heb ik hier, als ambassadeur van Specsavers Audicien, weer aan meegewerkt en ik hoop dat we deze boodschap duidelijk kunnen overbrengen aan Nederland.”

Marko van Dijk, hoofd marketing van de hoorzorgafdeling bij Specsavers vult aan: “Deze commercial is de zesde in een meerjarige reeks waarin we de consument laten zien dat een verbetering van je gehoor ook een enorme verbetering van de kwaliteit van je leven is. Het is voor veel mensen in eerste instantie een grote stap om een afspraak te maken met een audicien voor een hoortest. En we proberen met onze campagnes om deze drempel voor mensen te verlagen door ze te laten zien wat het eindresultaat is.”

Klik voor website Specsavers Hoorzorg

Reacties (2)
  1. Een ongelofelijk irritante reclame, ik erger me er helemaal suf aan om in elk reclameblok deze reclame dag in dag uit aan te moeten horen.
    Sowieso niet te doen op radio 1, die verschrikkelijke reclameblokken voor en na elk nieuws. Je hoort 20 minuten een toelichting op het nieuws en hup, daar gaan we weer.
    Hou daar mee op!!

  2. Wel erop letten dat als je een pruik draagt dat deze niet achterstevoren zit…. Het gebruik van een “bekende Nederlander” is geen garantie voor een betere verkoop.. In mijn geval zeker niet..

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer nieuws

B-Audio Lentebijeenkomst 2025: ‘Music to our Ears’ | Professional

21 maart 2025 | Op 2 en 22 april 2025 organiseert B-Audio de online Lentebijeenkomst 2025: ‘Music to our [...]

Cochleaire implantaten effectief bij gehoorverlies dat verband houdt met WFS1

19 maart 2025 | Mensen met zogeheten mono-allelische mutaties in het WFS1-gen, geassocieerd met Wolfram-achtig syndroom en DFNA6/14/38, kunnen [...]

Intelligente geluidslokalisatie met DNN-chip tilt hoortoestellen naar een hoger niveau

18 maart 2025 | Moderne hoortoestellen worden steeds slimmer. Dankzij technieken uit de kunstmatige intelligentie (AI) – en specifiek [...]

Luisteren, horen en inschatten van verstaan: een actief samenspel

17 maart 2025 | Ons brein doet meer dan alleen geluid verwerken. Het denkt ook actief mee over hoe [...]