Tinnituspatiënten gevaarlijk lang op wachtlijst

26 april 2016
Auteur: Rene van der Wilk
Leestijd: 1 min

Tinnituspatiënten staan vaak gevaarlijk lang op de wachtlijst alvorens de begeleiding te krijgen die zij nodig hebben om over hun angst, gevoelens van machteloosheid en radeloosheid heen te komen en om uiteindelijk met hun tinnitus om te kunnen gaan. Hierdoor bestaat het risico dat de tinnitus leidt tot (meer) lichamelijke en psychische klachten met bijkomende kosten in de gezondheidszorg elders.

Begeleiding tinnituspatiënten in een vroeg stadium voorkomt erger

In Nederland kunnen mensen met tinnitus op diverse plekken terecht voor begeleiding. De audiologische centra zijn hiervoor de eerst aangewezen plek. Daarnaast kunnen cliënten ook terecht bij de GGMD en bij een aantal zelfstandig specialisten op dit gebied. Gelukkig weten steeds meer tinnituspatiënten de weg naar deze professionele hulpverleners te vinden. Dat zorgt wel voor een nieuw probleem: er zijn inmiddels flinke wachtlijsten, terwijl juist begeleiding in een vroegstadium noodzakelijk is om erger te voorkomen.
Neuropsycholoog Olav Wagenaar schrijft in zijn boek ‘Eerste Hulp bij Oorsuizen’ het volgende: “Door in een vroeg stadium te weten wat tinnitus is en hoe het beheersbaar kan blijven, kan worden voorkomen dat tinnitus leidt tot (meer) lichamelijke en psychische klachten.” Dat dit tot extra kosten leidt elders in de gezondheidszorg hoeft geen betoog.

tinnitus wachtlijst

Het is momenteel dweilen met de kraan wijd open

De instellingen die begeleiding bij tinnitus aanbieden hebben inmiddels alles uit de kast gehaald om de wachtlijsten weg te werken. Helaas is ook de aanwas van nieuwe patiënten steeds verder gegroeid waardoor er toch nog wachtlijsten ontstaan die wel kunnen oplopen tot enkele maanden. Ook voor de hulpverleners is dit een doorn in het oog omdat zij graag adequate hulp in een vroeg stadium willen geven.
Audioloog Peter van Hengel van het audiologisch centrum in Twente zegt hier het volgende over: “Juist bij deze patiëntengroep waarbij vroegtijdige hulp en advisering veel leed (en kosten) kan besparen groeit de vraag ons boven het hoofd. Er is de afgelopen jaren aan alle kanten gewerkt aan efficiëntieverbetering, snellere doorstroom door kortere lijnen in de zorgketen, samenwerking en snellere uitwisseling van informatie, maar het is dweilen met de kraan wijd open.”

Reacties (4)
  1. Door het huidige vergoedingsbeleid van verzekeraars die eisen dat er voor vergoeding van categorie 4 of 5 toestellen een audiologisch centrum een recept moet schrijven is de doorstroom alleen maar minder geworden. Mensen met een betrekkelijk eenvoudig gehoorverlies gaan tegen wil en dank een veel te lang (duur) verstrekkingstraject in. Mensen met ernstiger klachten komen daardoor in het gedrang.

  2. Tinnitus is geen psychische stoornis. De stress, angst en machteloosheid die ze door het hebben van oorsuizen krijgen, dat valt wel onder DSM.

  3. Wie kan mij helpen ik heb sinds 3 jaar oorsuizingen gebaseerd inmiddels op stress angst frustratie en helaas ook medicijn gebruik

    • U kunt u voor behandeling terecht bij een van de audiologische centra, de GGMD, bij insentis.nl of bij een vrijgevestigd psycholoog.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer nieuws

Het verhaal van Frances: lees hier over haar ervaringen met haar Cochleair Implantaat

18 april 2024 | Het is oktober 2012 als ik sinds lange tijd weer de wachtkamer van de KNO [...]

Fluoroscopie biedt meerwaarde bij plaatsing cochleair implantaat

15 april 2024 | Duitse onderzoekers zien voordelen van de inzet van een fluoroscopisch beeldvormingssysteem bij het implanteren van [...]

Bernafon Encanta nieuwe hoortoestelfamilie uit de koker van Demant  

14 april 2024 | Demant het moederbedrijf van Oticon en Bernafon lanceerde afgelopen week tijdens een bijeenkomst in Utrecht [...]

Realistische reclames zijn een utopie, ook voor hoortoestellen | Column

11 april 2024 | De roep om realistische reclames voor hoortoestellen komt met enige regelmaat voorbij op sociale media. [...]