Rechter oordeelt dat hoortoestelreclame ‘De Waarheid’ en 0 euro reclame van Specsavers misleidend is.
Vandaag deed de rechtbank uitspraak in het kortgeding dat brancheorganisatie de Kwaliteitsaudiciens aanspande tegen retailketen Specsavers. De rechter stelt in zijn vonnis dat de campagne ‘de Waarheid’ met pianist Wibi Soerjadi van Specsavers consumenten misleidt en collega audiciens op onrechtmatige wijze in een negatief daglicht zet. De bewering dat Specsavers alle innovatieve toestellen volledig vergoedt berust volgens de rechter niet op waarheid en zet consumenten op het verkeerde been. Ook ziet de rechter de 0 euro reclame van het bedrijf als misleidend voor consumenten.
De brancheorganisatie waar Beter Horen, Schoonenberg en Van Boxtel Hoorwinkels onderdeel van uitmaken, eiste in het kortgeding dat de reclamecampagne werd verboden.
Rechter verbiedt reclame-uitingen Specsavers
De rechter heeft in het kortgeding besloten dat Specsavers niet meer reclame mag maken met het materiaal uit de reclamecampagne ‘De Waarheid’. Dat geldt zowel voor de tv- en radio-commercial als de uitingen op de website van Specsavers. Het bedrijf mag ook niet meer zeggen dat het alle innovatieve hoortoestellen vergoedt. Daardoor zouden cliënten namelijk kunnen denken dat alle innovatieve hoortoestellen die er zijn bij Specsavers door de zorgverzekeraar worden vergoed. Dat is niet zo.
De suggestie die de retailketen wekt dat bij andere audiciens slechthorenden gelokt worden met mooie praatjes en daar dan pas later te horen krijgen dat er duizenden euro’s betaald moeten worden, mag ook niet meer van de rechter. Dat geldt tevens voor de suggestie van Specsavers dat andere audiciensbedrijven de indruk zouden wekken dat hoortoestellen die zorgverzekeraars vergoeden kwalitatief ondermaats zijn.
Hein Greven voorzitter van de Kwaliteitsaudicien is blij met de uitspraak: “We hebben kennis genomen van deze goed onderbouwde uitspraak van de rechter. Het is goed om vast te stellen dat het voeren van deze agressieve en misleidende campagne in het Nederlandse zorglandschap nu juridisch is verboden. Juist in de hoorzorg geldt dat transparantie en goede voorlichting van groot belang zijn voor de meer dan een miljoen kwetsbare en oudere mensen die afhankelijk zijn van goede diagnose, aandacht, het juiste toestel en nazorg voor herstel van hun gehoor.”
Reclame Specsavers misleidend: 0 euro is geen 0 euro
De rechter oordeelt verder dat de reclame van Specsavers waarin het bedrijf aangeeft dat een hoortoestel altijd € 0,- kost, ook misleidend is. Specsavers prijst namelijk in haar reclamecampagne innovatieve hoortoestellen aan, waaronder oplaadbare hoortoestellen. Daarbij vermeldt het bedrijf echter niet dat er een oplader van 140 euro apart bijgekocht moet worden. Opladers worden niet vergoed door de zorgverzekeraar.
In november 2020 oordeelde ook de reclamecodecommissie negatief over misleidende prijsinformatie in reclames van Specsavers. Het bedrijf is nu binnen zes maanden tweemaal op vingers getikt voor zijn reclames.
Dwangsom
De rechter veroordeelt Specsavers om aan de Kwaliteitsaudiciëns een dwangsom te betalen van € 25.000,- voor iedere dag dat zij alsnog reclame maken met ‘De Waarheid’. Voor de andere verboden geldt een dwangsom van € 10.000,- voor iedere individuele overtreding.
Rectificatie
De branchorganisatie De Kwaliteitsaudiciens wilde ook dat Specsavers een rectificatie zou plaatsen op hun website en deze ook zou sturen aan diverse partijen binnen de hoorbranche. Daar is de rechter niet in meegegaan. Specsavers hoeft dus geen rectificatie te plaatsen.
Reactie Specsavers
Remco Berkel directeur Specsavers Nederland geeft de volgende reactie: “We hadden onze inmiddels gestaakte boodschap specifieker en explicieter moeten verwoorden. De rechter heeft dan ook geoordeeld dat we deze boodschap niet meer als zodanig mogen gebruiken. Dat is teleurstellend. Echter, de rechter is ook van mening dat de suggestie die wij wekken dat andere audiciens uit winstbejag en ten nadele van slechthorenden niet-vergoede hoortoestellen adviseren terwijl wel-vergoede hoortoestellen van gelijke kwaliteit wel degelijk voorhanden zijn, niet onjuist is. We blijven daarom de groei van de private markt en het gebrek aan transparantie voor consumenten adresseren en zullen ons beraden hoe wij slechthorenden zo goed mogelijk kunnen blijven voorlichten.”
Grote speler
Specsavers, dat naast hoortoestellen ook brillen verkoopt vanuit 141 oog- en hoorzorgwinkels, is de afgelopen jaren flink gegroeid in de hoorzorgmarkt. Daar waar het bedrijf in 2016 nog 15% marktaandeel had, is dat vandaag de dag verdubbeld naar ruim 30%. Het bedrijf heeft ook goede afspraken met zorgverzekeraars. Zo is het voorkeursleverancier voor de budgetpolis van zorgverzekeraar CZ.
Lees hier het verslag van het kortgeding