Audiciens zien ieder jaar een zeer groot aantal patiënten met leeftijdsgerelateerde slechthorendheid. Uit declaraties blijkt dat ook KNO-artsen jaarlijks zo’n 70.000 slechthorenden vanuit deze groep zien. Met de toenemende vergrijzing in onze samenleving zal ook de vraag naar hoorzorg steeds verder toenemen. Daarmee neemt ook de druk op de partijen die hoorzorg leveren toe. Daarom heeft Specsavers de mogelijkheden onderzocht om de doorverwijzing van audiciens naar KNO-artsen en de beoordeling door de KNO-arts efficiënter te maken. Dat blijkt succesvol. Inmiddels is KNO-zorg op afstand binnen alle Specsavers-winkels uitgerold.
Redenen doorverwijzing naar KNO-arts door audicien
Audiciens verwijzen slechthorenden om diverse redenen door naar de KNO-arts. Bij Specsavers gebeurt dit in het merendeel van de gevallen vanwege asymmetrisch gehoorverlies (26%) en toename van het gehoorverlies (23%). In de praktijk betekent dit dat een klant een afspraak bij een KNO-arts moet maken om vervolgens weer bij een audicien terug te komen voor bijvoorbeeld het aanpassen van een hoortoestel.
Proces efficiënter inrichten
Specsavers wilde dit proces voor zowel de slechthorende, de audicien als de KNO-arts graag efficiënter inrichten. Daarom startte de brillen- en hoortoestellenketen samen met het digitale zorgplatform Earhelp een onderzoek naar de mogelijkheden van digitale doorverwijzing naar een KNO-arts voor een beoordeling op afstand. Uit dit onderzoek bleek dat 80 tot 85% van de slechthorenden die een audicien doorstuurt, op afstand door een KNO-arts gezien kan worden. Hiervoor zijn wel goede otoscopiefoto’s, een volledig audiogram en een goede anamnese noodzakelijk. Voor urgente zaken is een beoordeling op afstand niet mogelijk.
Pilots succesvol
In een daaropvolgende tweede pilot stuurden audiciens van Specsavers het dossier van klanten via een beveiligde verbinding door naar een KNO-arts van het digitaal zorgplatform Earhelp. Na een online beoordeling werden klanten door de betreffende arts persoonlijk gebeld om de uitslag te bespreken, gevolgd door een terugkoppeling naar de audicien. Deze pilot verliep succesvol en bijna 85% van de casussen kon via deze zorgservice geholpen worden. Bij de overige klanten was verder onderzoek door de KNO-arts nodig.
Tijdsbesparing en gemak voor slechthorende cliënten
Thijs Jansen, KNO-arts en oprichter Earhelp: “We zijn blij met de samenwerking met Specsavers die als eerste landelijke hoorzorgketen KNO-zorg op afstand mogelijk maakt. Door het creëren van een integrale goed beveiligde koppeling tussen het EPD van Specsavers en Earhelp reduceren we administratielast aanzienlijk, dit lijkt een schot in de roos. Op deze manier brengen we hoogwaardige medisch specialistische zorg naar de patient toe in plaats van de oudere te confronteren met wachttijden en de moeilijkheden van een afspraak met de huisarts of in het ziekenhuis. Doordat wij samenwerken met triage-audiciens is er geen tussenkomst van de huisarts meer nodig.”
Wilrik van ’t Noordende, professional support manager audiology bij Specsavers, vult aan: “Onze klanten hoeven niet meer een afspraak bij een KNO-arts te maken, wat veel wachten en tijd bespaart. Daarnaast worden ze sneller met bijvoorbeeld een gehooroplossing geholpen, wat de kwaliteit van leven verbetert. Niet alleen onze klanten, maar ook onze audiciens zijn erg enthousiast over deze KNO-zorg op afstand.”
Positieve reacties audiciens, klanten en artsen op KNO-zorg op afstand
Door de positieve reacties van zowel audiciens, klanten en artsen is KNO-zorg op afstand via Earhelp inmiddels in alle Specsavers winkels uitgerold. Hiervoor heeft iedere winkel een video-otoscoop gekregen en hebben trainingen met een KNO-arts plaatsgevonden. De audicien kan binnen het eigen systeem op een veilige en eenvoudige manier gegevens delen met Earhelp. Ook zorgverzekeraars hebben volgens Specsavers interesse getoond in dit initiatief.
Hoortoestelsectie Specsavers groeit door
Specsavers Nederland behaalde afgelopen jaar een groei van 6,4%. Wouter van der Hoeven, directeur Specsavers Nederland: “Ondanks het lage consumentenvertrouwen op dit moment, laten de cijfers zien dat de propositie van Specsavers aantrekkelijk is voor slechthorenden. Dus ook in deze tijd van hoge kosten. Daarnaast weten mensen ons te vinden om ons uitgebreide aanbod van innovatieve hoortoestellen.”
Voor meer informatie over Earhelp: www.earhelp.nl
Hallo,
In februari ben ik geholpen door earhelp; ik heb gevraagd de factuur naar mij door te sturen ,zodat ik die kan indienen bij mijn zorgverlener.
Het zou in orde gemaakt worden maar tot heden heb ik nog niets mogen ontvangen. Graag opheldering.
Voor opheldering moet u toch echt aan het adres van Specsavers zijn. Daar kan deze informatieve website u helaas niet mee helpen.
my Remote App Advance werkt niet op mijn Samsung Galaxi A41 telefoon.
Apparaat linker oor OTE LI 419