Sony en WS Audiology slaan handen ineen op OTC hoortoestellenmarkt

15 september 2022
Auteur: Rene van der Wilk
Leestijd: 2 min

Het Japanse Sony en het Deense WS Audiology (WSA) hebben recent de handen ineen geslagen. De bedrijven gaan samenwerken om zogeheten over-the-counter (OTC) hoortoestellen op de markt te brengen. Deze hoortoestellen zullen door de consument zelf aan te passen zijn en ‘over-de-toonbank’ verkocht worden. OTC hoortoestellen zullen in eerste instantie vooral belangrijk zijn voor de Amerikaanse markt. WSA zal door de samenwerking profiteren van de bij consumenten bekende merknaam, het distributienetwerk en de goede spreiding van het servicekanaal van Sony. Sony op zijn beurt zal profijt hebben van de kennis van de hoortoesteltechnologie, audiologische innovatiekracht van WSA en het netwerk van hoorprofessionals. WSA is in Nederland vooral bekend door de hoortoestelmerken Signia en Widex. Het eerste product wat uit de koker van de bedrijven komt zal onder de merknaam Sony worden uitgebracht.

samenwerking WSA en Sony op gebied OTC hoortoestellen

Nieuwe regelgeving FDA

De op 16 augustus dit jaar ingevoerde nieuwe regelgeving van de Food and Drug Administration (FDA) in de Verenigde Staten moet eraan gaan bijdragen dat hoortoestellen in Amerika goedkoper en breder toegankelijk worden. Die zijn daar velen malen duurder dan in Nederland. De gemiddelde prijs van een paar hoortoestellen ligt daar op zo’n 4000 euro.

Ook verwacht op Nederlandse markt

Deze over-de-toonbank hoortoestellen zullen waarschijnlijk op termijn ook in Nederland verkrijgbaar zijn. Toch wordt er hier geen grote markt voor verwacht. Zeker niet zolang de hoortoestellen vanuit de basisverzekering worden vergoed en de uiteindelijke kosten voor de slechthorende daardoor relatief laag zijn.

Samenwerking Sony en WSA sterke combinatie

Met de samenwerking combineren Sony en WSA hun respectievelijke technologische en medische expertise. Daarmee willen de twee bedrijven oplossingen creëren voor deze nieuwe markt. De samenwerking vormt een sterke combinatie. WSA, bekend van de hoortoestelmerken Signia en Widex, zal door de samenwerking profiteren van de bij consumenten bekende merknaam, het distributienetwerk en de goede spreiding van het servicekanaal van Sony. Sony op zijn beurt zal profijt hebben van de kennis van de hoortoesteltechnologie, de audiologische innovatiekracht van WSA én het netwerk van hoorzorgprofessionals. Door zich samen te werpen op de OTC-hoortoestellenmarkt, zetten de twee bedrijven een ontwikkeling in gang waarbij top-hoortoestellen beter betaalbaar worden. De producten zullen als eerste onder de merknaam Sony op de Amerikaanse markt verkrijgbaar zijn.

“We zijn enthousiast over dit strategische samenwerkingsverband met Sony”, zegt Maarten Barmentlo, Chief Marketing Officer en President OTC van WS Audiology. “Sony is opgericht vanuit een passie voor geluidskwaliteit en de wens om de grenzen van audio-engineeringtechnologie te verleggen, om muziek- en audioliefhebbers de luisterervaring te geven die ze verdienen en verwachten. Onze gezamenlijke passie voor het best mogelijke geluid is wat onze bedrijven bij elkaar heeft gebracht. Met Sony’s gerenommeerde merknaam en distributienetwerk zetten we een grote stap voorwaarts naar ons doel: Wonderful Sound for All.”

De details van de samenwerking leggen de bedrijven uit in onderstaande video.

Update 4 juli 2023: Inmiddels worden Sony over de toonbank hoortoestellen in Amerika verkocht

Reacties (1)
  1. Het valt te verwachten dat Sony gezien haar traditie de nieuwe LE Bluetooth standaard “Auracast” snel zal gaan toepassen in haar over de toonbank hoortoestellen. Met dit Auracast is het mogelijk om met een Bluetooth zender audio in stereo met hoge kwaliteit naar een ongelimiteerd aantal ontvangers te zenden. Die zender kan een smartphone zijn maar ook een adapter, die aan een geluidsregistratiesysteem van een concertzaal wordt verbonden zodat de slechthorende gebruikers van zo’n over de toonbank hoortoestel van een concert kunnen genieten. Gezien de geringe kosten van die zendadapters zal dat geen drempel zijn voor een snelle verspreiding.
    Overigens geldt hetzelfde voor de consumententak van Sennheiser die door Sonova (Phonak) is overgenomen. Ook daar zal een over de toonbank hoortoestel uitrollen met Auracast.
    De vraag is nu vooral hoe snel de traditionele hoortoestellen, van eenvoudig tot geavanceerd, van die Auracast ontvangstmogelijkheid zullen worden voorzien. Het moet niet zo zijn dat die achter gaan lopen op de over de toonbank toestellen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer nieuws

Het verhaal van Frances: lees hier over haar ervaringen met haar Cochleair Implantaat

18 april 2024 | Het is oktober 2012 als ik sinds lange tijd weer de wachtkamer van de KNO [...]

Fluoroscopie biedt meerwaarde bij plaatsing cochleair implantaat

15 april 2024 | Duitse onderzoekers zien voordelen van de inzet van een fluoroscopisch beeldvormingssysteem bij het implanteren van [...]

Bernafon Encanta nieuwe hoortoestelfamilie uit de koker van Demant  

14 april 2024 | Demant het moederbedrijf van Oticon en Bernafon lanceerde afgelopen week tijdens een bijeenkomst in Utrecht [...]

Realistische reclames zijn een utopie, ook voor hoortoestellen | Column

11 april 2024 | De roep om realistische reclames voor hoortoestellen komt met enige regelmaat voorbij op sociale media. [...]