Sonova mag winkels Schoonenberg Hoorcomfort overnemen van toezichthouder

8 september 2016
Auteur: Rene van der Wilk
Leestijd: 1 min

Het Zwitserse Sonova, het moederbedrijf van de hoortoestelfabrikanten Phonak en Unitron, mag van toezichthouder ACM het bedrijf Audionova overnemen. De overname werd als eerder wereldkundig gemaakt, maar de toezichthouder moest nog akkoord hiermee gaan.
Als voorwaarde heeft de toezichthouder echter wel gesteld dat Sonova twee winkels in Hilversum en Naarden moet verkoopt. Het bedrijf zou anders te veel winkels in deze regio krijgen.
Inmiddels zijn de twee winkels verkocht aan de concurrent Oorwerk.

overname schoonenberg hoorcomfort door audionova

Sonova heeft de winkels van het beursgenoteerde investeringsmaatschappij HAL gekocht en is daarmee in Nederland eigenaar van 200 winkels van de audiciensketen Schoonenberg Hoorcomfort geworden. Sonova was reeds eigenaar van 15 audicienswinkels van Connect Hearing. Deze werden reeds op een eerder tijdstip overgenomen.

Schoonenberg Hoorcomfort

Het verkochte Audionova is een bedrijf in de retail met ruim 1300 hoortoestellenwinkels in verschillende Europese landen zoals in Nederland, Frankrijk, Duitsland en Italië. In Nederland vielen de audicienswinkels van Schoonenberg Hoorcomfort onder AudioNova.

Hoortoestellenmarkt onder druk

Door de invoering van de functiegerichte aanspraak op hoorhulpmiddelen en het daarmee samengaande hoorprotocol staat de hoortoestellenmarkt in Nederland de afgelopen jaren flink onder druk. Dit heeft geleid tot sterk dalende prijzen. De dalende prijzen zijn mede veroorzaakt door het selectieve contracteerbeleid van zorgverzekeraars. Audiciensbedrijven zijn hierdoor noodgedwongen op hun beurt ook steeds selectiever gaan inkopen (beperkt aantal merken).
Omdat er om de paar jaar nieuwe contracten worden afgesloten door de retailketens met fabrikanten is het aan de fabrikantzijde moeilijk om enige continuïteit te bereiken. Ook is de prijsdruk aan de zijde van fabrikanten erg groot. Hierdoor is steeds vaker te zien dat moederbedrijven van de fabrikanten zich richten op retailactiviteiten. Hiermee kunnen zij immers een bepaalde afzet zeker stellen en acceptabelere prijzen voor hun producten verwerven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer nieuws

Het verhaal van Frances: lees hier over haar ervaringen met haar Cochleair Implantaat

18 april 2024 | Het is oktober 2012 als ik sinds lange tijd weer de wachtkamer van de KNO [...]

Fluoroscopie biedt meerwaarde bij plaatsing cochleair implantaat

15 april 2024 | Duitse onderzoekers zien voordelen van de inzet van een fluoroscopisch beeldvormingssysteem bij het implanteren van [...]

Bernafon Encanta nieuwe hoortoestelfamilie uit de koker van Demant  

14 april 2024 | Demant het moederbedrijf van Oticon en Bernafon lanceerde afgelopen week tijdens een bijeenkomst in Utrecht [...]

Realistische reclames zijn een utopie, ook voor hoortoestellen | Column

11 april 2024 | De roep om realistische reclames voor hoortoestellen komt met enige regelmaat voorbij op sociale media. [...]