Sonova mag winkels Schoonenberg Hoorcomfort overnemen van toezichthouder

8 september 2016
Auteur: Rene van der Wilk
Leestijd: 1 min

Het Zwitserse Sonova, het moederbedrijf van de hoortoestelfabrikanten Phonak en Unitron, mag van toezichthouder ACM het bedrijf Audionova overnemen. De overname werd als eerder wereldkundig gemaakt, maar de toezichthouder moest nog akkoord hiermee gaan.
Als voorwaarde heeft de toezichthouder echter wel gesteld dat Sonova twee winkels in Hilversum en Naarden moet verkoopt. Het bedrijf zou anders te veel winkels in deze regio krijgen.
Inmiddels zijn de twee winkels verkocht aan de concurrent Oorwerk.

overname schoonenberg hoorcomfort door audionova

Sonova heeft de winkels van het beursgenoteerde investeringsmaatschappij HAL gekocht en is daarmee in Nederland eigenaar van 200 winkels van de audiciensketen Schoonenberg Hoorcomfort geworden. Sonova was reeds eigenaar van 15 audicienswinkels van Connect Hearing. Deze werden reeds op een eerder tijdstip overgenomen.

Schoonenberg Hoorcomfort

Het verkochte Audionova is een bedrijf in de retail met ruim 1300 hoortoestellenwinkels in verschillende Europese landen zoals in Nederland, Frankrijk, Duitsland en Italië. In Nederland vielen de audicienswinkels van Schoonenberg Hoorcomfort onder AudioNova.

Hoortoestellenmarkt onder druk

Door de invoering van de functiegerichte aanspraak op hoorhulpmiddelen en het daarmee samengaande hoorprotocol staat de hoortoestellenmarkt in Nederland de afgelopen jaren flink onder druk. Dit heeft geleid tot sterk dalende prijzen. De dalende prijzen zijn mede veroorzaakt door het selectieve contracteerbeleid van zorgverzekeraars. Audiciensbedrijven zijn hierdoor noodgedwongen op hun beurt ook steeds selectiever gaan inkopen (beperkt aantal merken).
Omdat er om de paar jaar nieuwe contracten worden afgesloten door de retailketens met fabrikanten is het aan de fabrikantzijde moeilijk om enige continuïteit te bereiken. Ook is de prijsdruk aan de zijde van fabrikanten erg groot. Hierdoor is steeds vaker te zien dat moederbedrijven van de fabrikanten zich richten op retailactiviteiten. Hiermee kunnen zij immers een bepaalde afzet zeker stellen en acceptabelere prijzen voor hun producten verwerven.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer nieuws

Als je het weer hoort, weet je pas wat je miste – over geluid, natuur en verbinding

27 maart 2025 | Wie slechthorend is, denkt vaak aan één ding: moeite met het verstaan van spraak in [...]

B-Audio Lentebijeenkomst 2025: ‘Music to our Ears’ | Professional

21 maart 2025 | Op 2 en 22 april 2025 organiseert B-Audio de online Lentebijeenkomst 2025: ‘Music to our [...]

Cochleaire implantaten effectief bij gehoorverlies dat verband houdt met WFS1

19 maart 2025 | Mensen met zogeheten mono-allelische mutaties in het WFS1-gen, geassocieerd met Wolfram-achtig syndroom en DFNA6/14/38, kunnen [...]

Intelligente geluidslokalisatie met DNN-chip tilt hoortoestellen naar een hoger niveau

18 maart 2025 | Moderne hoortoestellen worden steeds slimmer. Dankzij technieken uit de kunstmatige intelligentie (AI) – en specifiek [...]