Sonova mag winkels Schoonenberg Hoorcomfort overnemen van toezichthouder

8 september 2016
Auteur: Rene van der Wilk
Leestijd: 1 min

Het Zwitserse Sonova, het moederbedrijf van de hoortoestelfabrikanten Phonak en Unitron, mag van toezichthouder ACM het bedrijf Audionova overnemen. De overname werd als eerder wereldkundig gemaakt, maar de toezichthouder moest nog akkoord hiermee gaan.
Als voorwaarde heeft de toezichthouder echter wel gesteld dat Sonova twee winkels in Hilversum en Naarden moet verkoopt. Het bedrijf zou anders te veel winkels in deze regio krijgen.
Inmiddels zijn de twee winkels verkocht aan de concurrent Oorwerk.

overname schoonenberg hoorcomfort door audionova

Sonova heeft de winkels van het beursgenoteerde investeringsmaatschappij HAL gekocht en is daarmee in Nederland eigenaar van 200 winkels van de audiciensketen Schoonenberg Hoorcomfort geworden. Sonova was reeds eigenaar van 15 audicienswinkels van Connect Hearing. Deze werden reeds op een eerder tijdstip overgenomen.

Schoonenberg Hoorcomfort

Het verkochte Audionova is een bedrijf in de retail met ruim 1300 hoortoestellenwinkels in verschillende Europese landen zoals in Nederland, Frankrijk, Duitsland en Italië. In Nederland vielen de audicienswinkels van Schoonenberg Hoorcomfort onder AudioNova.

Hoortoestellenmarkt onder druk

Door de invoering van de functiegerichte aanspraak op hoorhulpmiddelen en het daarmee samengaande hoorprotocol staat de hoortoestellenmarkt in Nederland de afgelopen jaren flink onder druk. Dit heeft geleid tot sterk dalende prijzen. De dalende prijzen zijn mede veroorzaakt door het selectieve contracteerbeleid van zorgverzekeraars. Audiciensbedrijven zijn hierdoor noodgedwongen op hun beurt ook steeds selectiever gaan inkopen (beperkt aantal merken).
Omdat er om de paar jaar nieuwe contracten worden afgesloten door de retailketens met fabrikanten is het aan de fabrikantzijde moeilijk om enige continuïteit te bereiken. Ook is de prijsdruk aan de zijde van fabrikanten erg groot. Hierdoor is steeds vaker te zien dat moederbedrijven van de fabrikanten zich richten op retailactiviteiten. Hiermee kunnen zij immers een bepaalde afzet zeker stellen en acceptabelere prijzen voor hun producten verwerven.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer nieuws

MED-EL promoot vroege interventie voor kinderen op World Microtia Awareness Day

8 november 2024 | Op 9 november is het World Microtia Awareness Day. MED-EL wil op deze dag bewustzijn [...]

Nieuwe hoortoestellen binnen Starkey Signature serie: Discreet, Slim en met Gunstige prijs

5 november 2024 | Deze maand breidt Starkey de discrete te dragen Signature hoortoestelserie uit. De nieuwe 16 en [...]

Informatiebijeenkomsten cochleair implantaten – november en december 2024 – Schrijf in!

4 november 2024 | Benieuwd wat een cochleair implantaat voor u of voor uw kind kan betekenen? Ook komende [...]

Acrylatenallergie door gelnagels kan later problemen geven bij hoorzorg

30 oktober 2024 | Het toenemend gebruik van gelnagels zorgt voor een groeiend aantal mensen met een voor acrylatenallergie. [...]