Het Zwitserse Sonova koopt de consumentendivisie van Sennheiser. Sonova is bekend van de hoortoestelmerken Phonak en Unitron en ook van de cochleair implantaten van het merk Advanced Bionics. De consumentendivisie van het Duitse Sennheiser maakt hoofdtelefoons, oortjes en soundbars. De verwachting is dat Sonova op termijn met oortjes komt die consumenten met beginnende slechthorendheid als eerste stap kunnen gebruiken als ondersteuning in lastige luistersituaties. Mogelijk komt de fabrikant in de toekomst ook met hoofdtelefoons die op het individuele gehoorverlies zijn af te stellen.
Aantrekkingskracht hippe oortjes
Hoortoestelfabrikanten willen graag ook mensen met beginnende hoorproblemen in een vroeg stadium helpen. Naast het niet onderkennen en ontkennen van gehoorverlies en het zich onvoldoende beperkt voelen, zorgt ook het imago van hoortoestellen ervoor dat consumenten de aanschaf ervan flink wat jaren uitstellen. Hippe draadloze oortjes zoals Apple, Samsung en Sennheiser die leveren, hebben wél een grote aantrekkingskracht.
Consumenten zijn daarnaast geneigd als eerste stap een niet medisch hulpmiddel aan te schaffen om in specifieke situaties beter te kunnen horen. Het is dan ook niet meer dan een logische stap dat hoortoestelfabrikanten het uiterlijk van hun toestellen laten aansluiten bij wat ondertussen gangbaar en gewild is in de consumentenmarkt.
Beperkt
De afgelopen jaren hebben oortjes van onder meer Apple en Samsung de eerste versterkingsfuncties gekregen ter ondersteuning van beginnende slechthorendheid. Deze oortjes bieden slechts beperkte functionaliteiten om een verminderd gehoor goed te compenseren. Hierdoor hebben ze beginnende slechthorenden in uitdagende situaties (lawaai en geroezemoes) onvoldoende te bieden. Hoortoestelfabrikanten hebben juist wel alle audiologische technieken in huis om van oortjes volwaardige hoortoestellen te maken.
In lijn van verwachting
Het lag dan ook in de lijn van de verwachting dat hoortoestelfabrikanten hun productassortiment richting de gewildere oortjes op zouden laten schuiven. Deze ontwikkeling was begin dit jaar reeds te zien bij een van Sonova’s concurrenten Signia. Deze fabrikant introduceerde begin dit jaar de Signia Active Pro oortjes. Hierin zijn geavanceerde audiologische technieken zoals richtingmicrofoons, compressietechnieken, eigen stemherkenning, lawaai- en feedbackonderdrukking terug te vinden.
Sennheiser goed imago en distributiekanaal
Sonova zal na de overname van de consumentendivisie van Sennheiser ook dit soort oortjes gaan ontwikkelen. De merknaam Sennheiser is daarbij natuurlijk een voordeel: deze is bekend bij consumenten en heeft een goed imago. Ook heeft Sennheiser een goed distributiekanaal voor consumentenproducten. Het is mogelijk dat Sonova ook de draadloze hoofdtelefoons van Sennheiser in de nabije toekomst van hun audiologische technieken gaat voorzien. Deze zullen dan op het individuele gehoorverlies kunnen worden afgesteld. Een soundbar heeft ook voor beginnende slechthorenden voordelen. Deze komt voor de tv te liggen en geeft daarbij zo een helderder geluid dan de ingebouwde luidsprekers van de huidige platte tv’s.
Consumentendivisie Sennheiser
De Sennheiser consumentendivisie heeft zo’n 600 werknemers en heeft een jaarlijkse omzet van 240 miljoen euro die het bedrijf via winkels en webshops weet te behalen. De overnameprijs van de Sennheiser consumentendivisie bedraagt 200 miljoen Euro. De licentie voor het gebruik van de merknaam Sennheiser zal onderdeel uitmaken van de overnameovereenkomst. De verwachting is dat de overname in de tweede helft van dit jaar rond zal zijn.
Bron: Sonova