Het Zwitserse Sonova koopt voor 830 miljoen de hoortoestelwinkels van de beursgenoteerde investeringsmaatschappij HAL en wordt daarmee eigenaar van Schoonenberg Hoorcomfort. Dit maakte HAL gister bekend.
Sonova is het moederbedrijf van de hoortoestelmerken Phonak en Unitron. Daarnaast heeft het bedrijf de producent van cochleair implantaten, Advanced Bionics, onder zijn vleugels. Sonova heeft al eerder in Nederland audicienswinkels overgenomen. Deze voeren hun activiteiten momenteel uit onder de naam Connect Hearing.
De mededingingsautoriteiten moeten nog wel goedkeuring geven voor de overname van Audionova en daarmee Schoonenberg Hoorcomfort.
Schoonenberg Hoorcomfort
Het verkochte Audionova is een retailbedrijf met ruim 1300 hoortoestellenwinkels in verschillende Europese landen zoals in Nederland, Duitsland, Frankrijk en Italië. In Nederland vallen de audicienswinkels van Schoonenberg Hoorcomfort onder AudioNova.
Hoortoestellenmarkt onder druk
Door de invoering van de functiegerichte aanspraak op hoorhulpmiddelen en het daarmee samengaande hoorprotocol staat de hoortoestellenmarkt in Nederland de afgelopen jaren flink onder druk. Dit heeft geleid tot sterk dalende prijzen. De dalende prijzen zijn mede veroorzaakt door het selectieve contracteerbeleid van zorgverzekeraars. Audiciensbedrijven zijn hierdoor noodgedwongen op hun beurt ook steeds selectiever gaan inkopen (beperkt aantal merken).
Omdat er om de paar jaar nieuwe contracten worden afgesloten door de retailketens met fabrikanten is het aan de fabrikantzijde moeilijk om enige continuïteit te bereiken. Ook is de prijsdruk aan de zijde van fabrikanten erg groot. Hierdoor is steeds vaker te zien dat moederbedrijven van de fabrikanten zich richten op retailactiviteiten. Hiermee kunnen zij immers een bepaalde afzet zeker stellen en acceptabelere prijzen voor hun producten verwerven.
Toekomst hoortoestellenbranche minder reuskleurig
De verwachting is dat in Nederland door het beleid van de zorgverzekeraars de komende jaren meerdere audicienswinkels de deuren moeten gaan sluiten.
Het Financieel Dagblad meldt bij het overname-nieuws dat de gehoorapparatenindustrie de laatste tijd een populair doelwit is voor bedrijfsopkopers. Dit zou te maken hebben met de verwachtte toename van het aantal slechthorenden door de vergrijzing. De overnames zijn waarschijnlijk eerder een gevolg van de minder rooskleurige toekomstvisie van de verkopende partijen voor de hoortoestellenbranche: zij zien mogelijk op lange termijn niet meer de winstgevendheid en winstgroei die voorheen binnen deze branche was te behalen.