Snelwegen in Nederland maken in verhouding meer laagfrequent lawaai dan dertig jaar geleden. Dat is te lezen op de website de Monitor van de KRO-NCRV.
Volgens De Monitor blijkt dit uit een nog niet gepubliceerd onderzoek in opdracht van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Het lawaai van snelwegen is een bron van geluidshinder waar veel bewoners dagelijks last van ondervinden. Volgens Wim Soede audioloog bij het LUMC en geluidsadviseur bij Ardea, is het ook zo dat niet alleen de verhouding tussen laagfrequente geluiden en de daarboven gelegen frequenties is veranderd, maar ook het absolute laagfrequente geluidsniveau is toegenomen. Dit komt door de grovere structuur van het ZOAB-asfalt, maar natuurlijk ook door de toename van het verkeer op de snelwegen in Nederland.
Een onderzoeksbureau dat onderzoek deed naar aanleiding van klachten van bewoners in Rotterdam en omgeving, heeft in 2012 vastgesteld dat in dit specifieke geval de bromtoon afkomstig moet zijn van vrachtverkeer op de snelweg A20. De Monitor ontdekte dat het ministerie van Infrastructuur en Milieu vervolgens in 2016 aan het RIVM heeft gevraagd te onderzoeken of het geluid van de snelweg misschien aan het veranderen is. Uit het inmiddels afgeronde onderzoek blijkt dat ZOAB-asfalt, geluidsschermen en betere motorisolatie er onbedoeld voor zorgen dat de geluidsoverlast van snelwegen toeneemt. Dat komt omdat dergelijke maatregelen vooral geluid met hogere frequenties tegengaan. Geluid met lagere frequenties is daardoor beter hoorbaar. Laagfrequent geluid wordt daarnaast nauwelijks tegengehouden door isolatie aan woningen.
De Monitor geeft aan dat op sommige plekken in ons land het aandeel laagfrequent geluid in de totale geluidsproductie van de snelweg is verdubbeld. Ook het aantal klachten over laagfrequent geluid blijkt de afgelopen jaren verdubbeld.
In het artikel op de website van de Monitor lijkt het te gaan om de verandering in de verhouding tussen hoog- en laagfrequent geluid: hoogfrequent geluid wordt gedempt terwijl laagfrequent geluid blijft bestaan. Dat zou niet direct wijzen in de richting van een absolute toename van laagfrequent geluid. Toch is ook daar sprake van aldus Wim Soede audioloog bij het LUMC en geluidsadviseur bij Ardea. Het open asfalt ZOAB heeft volgens hem namelijk ook een grovere structuur dan standaard asfalt. ZOAB is vooral bedacht om het rijden tijdens de regen te vergemakkelijken (minder opspattend water), maar bleek ook goed bandengeluid te reduceren. De reductie zit volgens Soede vooral bij de hogere frequenties. In de lage frequenties reduceert ZOAB het geluid niet. Toch zou volgens hem het ruwere oppervlak ook extra laagfrequente trilling veroorzaken, dus zorgen voor een absolute toename van het laagfrequente geluid. Soede zegt daarover: “Deze extra laagfrequente trillingen dragen ver, worden niet gedempt door de luchtabsorptie en valt tegelijkertijd meer op omdat het sissende geluid wél wordt gedempt.” Soede merkt hierbij ook op de totale hoeveelheid verkeer de afgelopen 30 jaar natuurlijk ook is toegenomen en de banden van nu breder zijn dan indertijd, wat ook bijdraagt aan de absolute toename van laagfrequent geluid
Afgelopen zondag 10 september heeft het journalistieke programma de Monitor op NPO 2 aandacht besteed aan klachten over laagfrequent geluid.