Slechthorenden hebben door mondkapjes, plexiglasschermen en het 1,5 meter afstand houden moeite om anderen goed te verstaan, ook al hebben ze een hoortoestel. Voor mensen met gehoorverlies heeft de toch al moeilijke Coronatijd zo een extra grote impact.
Uit onderzoek van Specsavers onder ruim 1600 klanten blijkt dat 43 procent van de Nederlanders met een hoortoestel problemen ervaart door de maatregelen in combinatie met hun gehoorverlies. Ook blijkt uit het onderzoek dat 70 procent van de hoortoesteldragers wel eens (bijna) een hoortoestel kwijtgeraakt bij het afdoen van een mondkapje. Specsavers wil aandacht vragen voor de problemen die deze groep ervaart zodat anderen hier rekening mee kunnen houden én biedt zij haar klanten een oplossing tegen het mogelijk verliezen van hun hoortoestel.
Hinder door mondkapjes, plexiglas en de 1,5 meter
In winkels en in het openbaar vervoer zijn mondkapjes inmiddels de normaalste zaak van de wereld geworden. Voor mensen met een gehoorverlies zijn deze erg hinderlijk wanneer zij een gesprek willen voeren met iemand, zeker wanneer zij zijn aangewezen op het afzien van spraak (‘liplezen’).
Uit het onderzoek van Specsavers blijkt dat maar liefst 75% van de Nederlanders met een hoortoestel aangeeft moeite te hebben om anderen te verstaan wanneer zij een mondkapje dragen.
Plexiglas bij bijvoorbeeld de kassa maakt het verstaan van anderen voor 66 procent moeilijk. Meer dan de helft geeft aan meer moeite te hebben om mensen te verstaan door de 1,5 meter afstand die we in verband met het Corona-virus moeten houden.
Onbegrip
Maar liefst een op de drie Nederlanders met een hoortoestel ervaart momenteel meer onbegrip vanuit hun omgeving wanneer ze iets niet goed verstaan. Ook blijkt dat 19 procent maar doet alsof ze mensen verstaan terwijl dat eigenlijk niet zo is. Gelukkig onderneemt een deel van de hoortoesteldragers wel actie om te laten weten dat zij slechthorend zijn (42%). Zo vraagt meer dan de helft daarvan hun gesprekspartners harder te praten. Ook heeft de helft van de assertieve groep de instellingen van het hoortoestel aan laten passen.
Tien procent durft echter geen actie te ondernemen uit schaamte voor hun gehoorverlies.
Eenzaamheid door Coronamaatregelen
Een op de tien hoortoesteldragers ervaart eenzaamheid door de Coronamaatregelen in combinatie met hun gehoorverlies. Zij hebben door de maatregelen minder sociale contacten (15%) en gaan ook minder vaak de deur uit (8%).
“Specsavers vindt het belangrijk dat mensen zich realiseren dat de coronamaatregelen op sommige mensen een impact hebben waar ze zelf niet zo snel bij stilstaan. Bijvoorbeeld omdat slechthorenden door het dragen van mondkapjes en het houden van 1,5 meter afstand anderen niet meer goed kunnen verstaan”, aldus Remko Berkel, directeur van Specsavers Nederland. “In deze tijd is het daarom extra belangrijk om rekening te houden met deze groep en soms net even wat meer moeite te doen om te zorgen dat zij deel kunnen blijven nemen aan het dagelijks leven. Om jezelf beter verstaanbaar te maken hoef je niet harder te gaan praten, dat werkt vaak juist averechts. Praat langzamer, duidelijker en articuleer goed. En als iets de eerste keer niet verstaan wordt, herhaal dan wat er is gezegd in andere woorden. Vaak wordt verstaan dan makkelijker.”
Hoortoestel verloren
Uit het onderzoek van Specsavers blijkt ook dat twee op de drie (65%) hoortoesteldragers het dragen van hun toestel in combinatie met een mondkapje vervelend vindt. Een kwart (26%) is diens hoortoestel zelfs al een keer kwijtgeraakt bij het afdoen ervan en bij 44 procent gebeurde dit bijna.
Om verlies in het vervolg te voorkomen zijn er verschillende oplossingen. Specsavers biedt hun cliënten gratis een oplossing aan: cliënten van het bedrijf kunnen bij hun dichtstbijzijnde winkel gratis een zogenaamde ‘earsaver’ ophalen. Een earsaver is een klein verlengstuk of haakje waaraan je de elastiekjes van het mondkapje achter op het hoofd kunt bevestigen. Op deze manier knelt het mondkapje niet achter de oren én is de kans op het verliezen van een hoortoestel aanzienlijk kleiner.
Lees ook: