Signia TeleCare biedt de mogelijkheid van online hoorzorg waar zowel audicien als slechthorende profijt van hebben. Met de audicien aan de ene kant achter de computer of tablet in de winkel en de slechthorende met een App op zijn smartphone kan het aanpasproces een stuk soepeler verlopen.
Proefperiode kritisch
De proefperiode met een hoortoestel is een kritische periode. Vaak zetten slechthorenden de eerste stap richting een hoortoestel met enige tegenzin of onder druk vanuit de omgeving. Tijdens de proefperiode moeten slechthorenden wennen aan het versterkte geluid en aan geluiden die zij een tijd niet meer hebben gehoord. De situaties waarin zij met hun hoortoestellen terecht komen zullen ook zeer wisselend zijn: van een rustige huiskamer, tot een druk feestje, een werkplek of restaurant met veel herrie of een omgeving met een slechte akoestiek.
Als tijdens de proefperiode er onvrede ontstaat over de geluidskwaliteit, de prestaties van het hoortoestel of er onduidelijkheid is over de bediening of omgang met het hoortoestel, bestaat het risico dat de hoortoestellen bij de audicien worden ingeleverd en de proef wordt beëindigd.
Een hoortoestel staat zelden in één keer goed afgesteld en heeft dan ook de nodige fijninstellingen nodig om zo tot een optimale tevredenheid en hoorcomfort te komen. Een hoortoestel moet namelijk niet alleen op het individuele gehoorverlies, maar ook aan de individuele luisterbehoeften en luistersituaties van cliënten worden aangepast. Daarbij komt er in het begin veel informatie af op slechthorende cliënten: zij moeten leren het hoortoestel in te doen, zich de bediening ervan eigen te maken en leren het hoortoestel te onderhouden.
Signia TeleCare: proefperiode verloopt soepeler
Het nieuwe Signia TeleCare systeem draagt bij aan een soepel verlopende proefperiode en heeft ook voordelen op de langere termijn. Via de App die de slechthorende gebruikt (de Signia myHearingApp), heeft de slechthorende gebruiker allereerst toegang tot een zee aan informatie. Zo zijn er plaatjes en video’s beschikbaar hoe de hoortoestellen te gebruiken, te bedienen en te onderhouden. Via de App is het daarnaast mogelijk om hoortrainingen te volgen. De slechthorende kan daarin ook dagelijks aangeven hoe het met de tevredenheid staat. Dit is direct zichtbaar bij de audicien en indien gewenst kan de audicien op zijn beurt de instellingen qua volume en geluidsbalans (hoog-laag) op afstand bijstellen. Ook kan de slechthorende via de App contact zoeken met zijn/haar audicien. Dit kan via een chatfunctie of door te bellen met de audicien vanuit de App. De myHearingApp van Signia is zowel beschikbaar voor Android als Apple smartphones.
Met de myHearingApp kan de slechthorende zijn hoortoestellen ook in verschillende dagelijkse situaties gaan uittesten waarbij de App aangeeft wat er te verwachten is. Na het uittesten kan de cliënt aangeven wat hij/zij van de geluidskwaliteit vond in die situatie: wat bevalt en wat niet. Deze informatie wordt direct via de Cloud naar de audicien doorgestuurd. Ook bestaan er korte informatieve video’s over slechthorendheid en hooroplossingen. Wanneer de slechthorende taken heeft volbracht verschijnen er weer nieuwe taken in de App. Hiermee wordt bij de hoortraining een spelelement ingebracht. Ook kan de slechthorende cliënt per dag aangeven hoe tevreden hij/zij is over het functioneren van zijn nieuwe hoortoestellen in het algemeen. Als de beoordeling neutraal of negatief is, wordt de cliënt gevraagd aanvullende informatie te verstrekken. Met de App kan de slechthorende overigens ook zelf zijn hoortoestellen bedienen.
Op afstand aanpassen door audicien
Met de Signia TeleCare applicatie kan de audicien hoortoestellen op afstand bijstellen. Stel dat de cliënt via de App aangeeft dat de hoortoestellen te schel klinken, dan kan de audicien allereerst telefonisch contact zoeken met de cliënt en het probleem bespreken. Mocht daar aanleiding toe zijn kan de audicien op afstand de instellingen zodanig aanpassen dat het probleem wordt opgelost. De slechthorende krijgt via de App een melding dat er een nieuwe instelling voor zijn/haar hoortoestellen beschikbaar is. Wanneer de cliënt de nieuwe instellingen accepteert, worden de veranderingen direct in zijn hoortoestellen doorgevoerd. Dit scheelt zowel voor de audicien als de slechthorende cliënt een bezoek en onnodig wachten.
Professionele communicatie vanuit audicien
Niet alleen voor de slechthorende biedt de Signia TeleCare voordelen, ook voor de audicien bevordert het de professionele communicatie met zijn cliënten. In een overzichtelijk scherm ziet de audicien zijn cliënten met hun vooruitgang en tevredenheid. Wanneer dit wordt toegevoegd aan de dagelijkse routine zullen de voordelen snel zichtbaar en meetbaar worden. Uit onderzoek is gebleken dat het retourpercentage van hoortoestellen 20% lager uitvalt, het aantal controle bezoeken met 35% afneemt en de proefperiode met 25% wordt gereduceerd. Zeker in de huidige tijd waar de vergoedingen voor de werkzaamheden van de audicien en daarmee de beschikbare tijd voor de slechthorende cliënt zwaar onder druk staan zal TeleCare een welkome oplossing zijn; zowel voor de audicien als voor zijn slechthorende cliënten.