Rechtszaak tegen Specsavers vanwege reclamecampagne De Waarheid

29 maart 2021
Auteur: Rene van der Wilk
Leestijd: 2 min

Brancheorganisatie de Kwaliteitsaudiciens is een rechtszaak begonnen tegen Specsavers. De organisatie vindt namelijk dat de reclamecampagne met de naam ‘De waarheid’ misleidend is. De tv-reclame met pianist Wibi Soerjadi maakt daar onderdeel van uit. Het kortgeding aangespannen door de brancheorganisatie dient donderdag 1 april bij de rechtbank in Utrecht. De organisatie eist dat de reclamecampagne wordt verboden én gerectificeerd. Specsavers heeft alle vertrouwen in een goede afloop.

rechtszaak specsavers reclame de waarheid

Tv-reclame Specsavers

In de tv-reclame zegt Wibi Soerjadi “Bij Specsavers worden alle innovatieve hoortoestellen door uw zorgverzekeraar vergoed”. De website van het bedrijf is een genuanceerdere uiting te lezen: “Bij Specsavers Audiciens worden alle categorie 1-5 innovatieve hoortoestellen door uw zorgverzekeraar vergoed, ook de innovatieve hoortoestellen.”
De laatste toevoeging wekt de suggestie dat er naast de innovatieve toestellen die vallen binnen de categorieën 1-5 van de verzekerde zorg, ook nog andere innovatieve hoortoestellen worden vergoed.

Volgens de branchevereniging de Kwaliteitsaudiciens waartoe Schoonenberg Hoorcomfort, Beter Horen en Van Boxtel Hoorwinkels behoren, klopt dit niet. Hein Greven voorzitter van de branchevereniging zegt daarover: “De campagne de Waarheid van Specsavers misleidt consumenten. De bewering dat Specsavers alle innovatieve toestellen vergoedt berust niet op waarheid.”

rechtszaak hoortoestellenreclame specsavers de waarheid

Tekst op website Specsavers

Op de website van Specsavers staat verder te lezen: “Maar weet u ook dat u daarvoor bij veel andere audiciens soms enorme bedragen betaalt? Zij adviseren namelijk vaak hoortoestellen die uw zorgverzekeraar niet vergoedt. Dat is leuk voor die audicien. Maar ú betaalt de rekening.”
Greven daarover: “De suggestie dat andere audiciens consumenten onnodig naar toestellen buiten het basispakket van de zorg verwijzen is simpelweg onwaar.”

Kort geding

Omdat de branchevereniging vindt dat de waarheid geweld wordt aangedaan en Specsavers andere audiciensbedrijven in een kwaaddaglicht zet, heeft de vereniging een kortgeding aangespannen tegen de in hun ogen misleidende reclamecampagne van Specsavers. Het kortgeding dient op 1 april bij de Rechtbank in Utrecht.

Specsavers ziet rechtszaak met vertrouwen tegemoet

Specsavers zegt de rechtszaak met veel vertrouwen tegemoet te zien en gaat voorlopig gewoon verder met de reclamecampagne. Volgens directeur Remco Berkel van Specsavers worden innovatieve hoortoestellen wel degelijk vergoed bij de optiek-audiciensketen. Volgens Berkel zijn innovatieve hoortoestellen types die oplaadbaar, via de telefoon te bedienen en onzichtbaar zijn.
In een eerder artikel op HOorzaken over de reclamecampagne van Specsavers is naar voren gebracht dat naast dit soort innovaties er ook nog audiologische innovaties zijn. Deze laatste zijn erop gericht tot een beter verstaan en een betere geluidskwaliteit te komen.
De door Berkel genoemde innovaties zijn inmiddels alweer enige tijd binnen de vergoede zorg te verkrijgen, ook bij een aantal andere audicienbedrijven.

Lees hier het verslag van het kortgeding en hier de uitspraak

Reacties (2)
  1. Ik heb een hoorapparaat van specsavers voor in het oor en bedient door een mobiel, nu na 1/2 jaar doet hij het niet meer goed en kan ik het niet bedienen met mijn mobiel omdat ik geen internet heb en de app niet opslaan.
    Dus apparaat is nu voor niets want ze doen er niets aan.
    Wat kan ik doen want dit is een soort oplichting.

  2. Goedemorgen,
    Bedankt voor uw reactie, wij vinden het vervelend dat u probelemen ervaart met uw hoortoestellen.
    Specsavers heeft klanttevredenheid hoog in het vaandel staan en wil uw klacht graag in behandeling nemen.
    Ik wil u vragen om rechtstreeks contact met mij op te nemen, via het volgende mailadres: nl.service@specsavers.com

    Graag zie ik uw mail tegemoet.

    Met vriendelijke groet,
    Specsavers Klantenservice

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer nieuws

Het verhaal van Frances: lees hier over haar ervaringen met haar Cochleair Implantaat

18 april 2024 | Het is oktober 2012 als ik sinds lange tijd weer de wachtkamer van de KNO [...]

Fluoroscopie biedt meerwaarde bij plaatsing cochleair implantaat

15 april 2024 | Duitse onderzoekers zien voordelen van de inzet van een fluoroscopisch beeldvormingssysteem bij het implanteren van [...]

Bernafon Encanta nieuwe hoortoestelfamilie uit de koker van Demant  

14 april 2024 | Demant het moederbedrijf van Oticon en Bernafon lanceerde afgelopen week tijdens een bijeenkomst in Utrecht [...]

Realistische reclames zijn een utopie, ook voor hoortoestellen | Column

11 april 2024 | De roep om realistische reclames voor hoortoestellen komt met enige regelmaat voorbij op sociale media. [...]