Programma Meldpunt: “De harde handel in hoortoestellen”

20 januari 2020
Auteur: Rene van der Wilk
Leestijd: 4 min

Afgelopen vrijdag is in het programma Meldpunt van omroep Max aandacht geweest voor de handel en wandel bij de verkoop van hoortoestellen. Bij het programma en ook bij Stichting Hoormij zijn klachten binnen gekomen dat audiciens met opzet te dure onverzekerde apparaten aanbevelen zodat ze er zelf meer aan verdienen. Sommige audiciens zouden gelijk hoortoestellen adviseren waar geen vergoeding voor mogelijk is en niet wijzen op hoortoestellen die vallen binnen de vergoede zorg. Pas bij navraag komt dit aan de orde.

In het programma Meldpunt van Omroep Max .
Links: Paul Valk van Audined. Recht: Max-Ombudsman Jeanine Janssen

Private markt

In Nederland worden de hoortoestellen die vallen binnen de vergoede zorg in 5 categorieën ingedeeld. In categorie 1 vallen de minst complexe hoortoestellen en categorie 5 de geavanceerdere. 75% van de prijs van de hoortoestellen die vallen binnen deze categorieën wordt vergoed. Daarnaast zijn er ook nog de nieuwste en meest geavanceerde hoortoestellen. Deze vallen niet binnen de vergoede zorg. Wil iemand daarvoor in aanmerking komen dan is er een medisch advies nodig en toestemming door de zorgverzekeraar. Wordt die niet verleend en ervaart de cliënt wel meerwaarde van zo’n hoortoestel dan moet hij dit volledig zelf betalen. Dat kan enkele duizenden euro’s schelen in vergelijking met een hoortoestel dat wél vergoed wordt.

Klachten

Bij het programma Meldpunt en ook bij Stichting Hoormij zijn klachten binnen gekomen over audiciens die met opzet te dure onverzekerde apparaten aanbevelen. Hier zouden ze zelf meer aan verdienen. Sommige audiciens zouden in eerste instantie hoortoestellen adviseren waar geen vergoeding voor mogelijk is. Ook zouden zij niet wijzen op hoortoestellen die vallen binnen de vergoede zorg.

Fout

Paul Valk van audiciensvereniging Audined geeft aan dat het bij de naar voren gebrachte casus hartstikke fout is gelopen. De cliënt is slecht voorgelicht en hij vindt het slecht dat dit voorkomt. Wel geeft Valk aan dat een groot deel van slechthorenden beter is geholpen met een zogeheten buitencategorie hoortoestel. Audiciens zouden volgens hem gelijk goed willen zitten met een hoortoestel en hun cliënt een hoortoestel willen meegeven dat bevalt en dus gelijk een ‘schot in de roos’ is. Die kans is met de betere hoortoestellen groter. Daar is volgens Valk op zich niks mis mee, onder de voorwaarde dat de voorlichting wél perfect is. Daar heeft het in het programma naar voren gebrachte casus aan geschort.

Audioloog Wim Soede van het LUMC in het programma Meldpunt van Omroep Max:
“Categorie 1 tot 5 is voor 90 tot 95% van de mensen ruim voldoende”

1 op de 4 buitencategorie

Inmiddels is volgens audioloog Wim Soede, werkzaam bij het Leids Universitair Medisch Centrum, 1 op de 4 hoortoestellen een duur hoortoestel. Een hoortoestel dus dat niet binnen de vergoede zorg valt. Dit wordt ook wel een buitencategoriehoortoestel genoemd. Dat is volgens de audioloog niet nodig. Cliënten zouden volgens hem prima geholpen kunnen worden met een hoortoestel uit het zorgverzekeringssysteem. Audioloog Soede zegt verder in het programma: “Categorie 1 tot 5 is voor 90 tot 95% van de mensen ruim voldoende”. Paul Valk van Audined zet in het programma echter vraagtekens bij dit percentage en vraagt zich af of dit niet veel meer is.

Onduidelijkheid

De MAX-ombudsman Jeanine Janssen geeft in het programma aan dat
er veel onduidelijkheid is en er ook veel vragen bij Stichting Hoormij binnen
komen over de handelswijze van sommige audiciens. Volgens haar staat de casus in
het programma niet op zichzelf. Er zijn volgens haar veel meer klachten binnen
gekomen en er lijkt een trend dat er steeds meer te dure hoortoestellen
worden verkocht.

Audicien: commerciële zorgverlener

Max Ombudsman geeft aan dat veel cliënten het idee hebben dat wanneer ze bij een audicien langsgaan terecht komen bij een zorgverlener, een hulpverlener. Ze komen daar als leek binnen en verwachten dat daar goede uitleg wordt gegeven. Een audiciensbedrijf is echter naast zorgverlener net als een opticiensbedrijf ook een onderneming met een commerciële doelstelling. Bij de werkwijze op de rand van zorgverlening en het commercieel werken, lijkt het dus soms mis te gaan.

Voldoende adequate hoortoestellen beschikbaar

Binnen de verzekerde zorg zitten volgens de Max-ombudsman ruim 1400 hoortoestellen. Die zouden volgens de zorgverzekeraars en Stichting Hoormij adequate zorg kunnen leveren en daarmee voldoen voor hetgeen waar je het voor nodig hebt. De Max Ombudsman maakt in het programma het vergelijk met een Ford en Maserati. Als een Ford voldoende is mag je volgens haar natuurlijk een Maserati kopen als cliënt – alleen betaal je die dan volledig zelf. Audiciens zouden volgens het programma eerder met een Maserati op de proppen komen omdat ze daar meer op verdienen. Paul Valk wijst erop dat de gemiddelde prijs van hoortoestellen in Nederland slechts op 600 euro ligt en dat de audicien voor dat geldt ook nog eens 10 tot 20 uur dienstverlening biedt.

Tip ombudsman: bereid je goed voor!

Max-Ombudsman Janssen geeft als tip aan slechthorenden die naar de audicien gaan: “Bereid je goed voor!”. Ook adviseert zij samen met iemand naar de audicien te gaan en er rekening mee te houden dat je naar een commercieel bedrijf gaat. Verder geeft ze aan dat ook binnen de vergoede zorg flink wat hoortoestellen zitten die ook speciale functies hebben. Janssen: “Probeer dat eerst uit. Is er meer nodig laat dan een speciale zorgaanvraag doen.”

Wilt u het programma Meldpunt terug kijken? Klik hier

Reacties (3)
  1. Adequaat, dat was toch een 5,6 als cijfer op school?
    Zou ik, om te horen en verstaan, hiermee tevreden zijn?

  2. Goedemiddag lezer,

    Als werkende slechthorende maak ik veel mee in deze wereld van gehoorapparaten.
    Het eerste contact was met een audicien via een keten die mij inderdaad de optie gaf voor een categorie 3 (gratis) toestel of voor een buitencategorie van € 5000,00 per set.
    Na ontevredenheid over de resultaten en de behandelingen ben ik naar een eenmanszaak gegaan. Deze audicien heeft mij alles uitgelegd over de categorieën binnen de zorgverzekeraar, de mogelijkheden via een audiologisch centrum en de mogelijkheden van buitencategorie apparatuur.
    Om alle opties te bekijken heb ik een audiologisch centrum bezocht. Een audioloog heeft mij een recept gegeven voor een categorie 5 toestel. Hiermee kon ik echter tot 4 mensen om mij heen gesprekken volgen, maar niet bij vergaderingen, bij de kassa in de grote chalmende Albert Heijn XL, bij verjaardagen van familie en andere drukkere ruimtes.
    Tot mijn verbazing kon de audioloog niet de toestellen herkennen die ik had gehoord/gevonden (een buitencategorietoestel). Er was hier geen ervaring mee.
    Dit verbaasde mij. Een audioloog moet toch ervaring hebben met verschillende merken en verschillende categorieën? Wordt er wel rekening gehouden met de psychologische kant van het verhaal? Je wil toch zo min mogelijk belast worden door je slechthorendheid in het dagelijkse leven op het werk en voorkomen dat je in een isolement komt?
    Uiteindelijk kon ik met een toestel van € 4000,00 per set de vergaderingen volgen, de kassieres in de Albert Heijn XL verstaan en verjaardagen weer met plezier bijwonen.
    Het gaat om mijn gehoor en het contact met mijn omgeving. Het protocol van de zorg heeft me niet hiermee geholpen.
    Wanneer gaat de regering het protocol aanpassen voor een protocol voor slechthorenden?
    Nu zie ik het dan maar zo: Voor €2,20 per dag hoor ik, versta ik en voel ik mij niet meer geïsoleerd.

    Met vriendelijke groet,

    Jan

  3. Beste Hoorzaken. Vier jaar geleden twee Resound linx2 boortoestellen aangeschaft. 2x€2000,- elke 4a5 maanden bleek de versterker het te begeven. De vervangende versterker was telkens van dezelfde kwaliteit. U kunt zich voorstellen dat ik de helft van de tijd problemen met deze toestellen heb gehad. Rechtstreeks contact met Resound bleek niet mogelijk. NOOIT meer Resound.
    Een ouderwets analoog toestel kan net zo goed presteren en is mi betrouwbaarder.
    Dus einde dit haar wil ik de vervanging splitsen in 1x digitaal met streaming en 1x analoog binnen de categorie.
    Sinds 1980 draag ik hoortoestellen. Nu veel vrijwilligerswerk incl presentaties etc. Dus hoorkwaliteit moet optimaal zijn. Adequaat ja ja!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer nieuws

Cognitieve achteruitgang bij slechthorendheid bij toenemende leeftijd wordt veroorzaakt door wisselwerking factoren

23 februari 2020 | Dat slechthorendheid en cognitieve achteruitgang hand in hand gaan is inmiddels wel bekend. Ook blijkt [...]

Phonak introduceert de Virto Black: een hoortoestel met Bluetooth in de vorm van een oordopje

21 februari 2020 | Het Zwitserse Phonak komt met de Virto Black, een hoortoestel in de vorm van een [...]

Cognitieve gedragstherapie bij behandeling chronische tinnitus werkzaam maar te eenzijdig

20 februari 2020 | Onderzoekers van het tinnituscentrum van de Universiteit van Berlijn vinden het noodzakelijk om bij de [...]

Informatiebijeenkomsten cochleair implantaten Oticon Medical in 2020

19 februari 2020 | Ook in 2020 organiseert Oticon Medical meerdere cochleair implantaat informatiebijeenkomsten. De eerst volgende is op [...]