Begin dit jaar introduceerde Oticon de Oticon Opn S, een hoortoestel met een volledig nieuw gepatenteerde anti-feedback systeem, met de naam Open Sound Optimizer™. Met het nieuwe proactieve systeem voorkomt het de Oticon Opn S feedback nog voordat het ontstaat.
Om te laten zien dat het niet alleen ‘gewoon’ een nieuw feedback systeem is, waar er al veel in hoortoestellen van zijn te vinden, heeft de fabrikant onderzoek gedaan naar de gebruiksvoorkeur van 24 hoortoesteldragers. Uit het onderzoek bleek dat 23 van de 24 slechthorenden na de proefperiode de voorkeur gaven aan de nieuwe Oticon Opn S boven de eerder verschenen Oticon Opn. Het verstaan van spraak en de geluidskwaliteit waren de belangrijkste redenen om voor de nieuwe Oticon Opn S te kiezen.
Beter verstaan en verbeterde geluidskwaliteit
Dat bij de redenen van voorkeur spraakverstaan en geluidskwaliteit op nummer 1 en 2 staat en niet de ervaring van minder feedback zal menigeen verbazen. Dat lijkt immers het primaire doel van het nieuwe proactieve anti-feedback-systeem in de nieuwe Oticon Opn S. Toch is hier een vrij logische verklaring voor te geven.
Meer effectieve en stabielere versterking
Door het nieuwe anti-feedbacksysteem is het hoortoestel allereerst in staat meer effectieve versterking te geven. Bij eerder verschenen reactieve feedback-management systemen zijn veelal korte periodes van reductie van de versterking te meten. Doordat de Oticon Opn S een proactief systeem kent, dat feedback weet te voorkomen nog voordat het ontstaat, kan het hoortoestel maar liefst 6 decibel extra versterking geven; daarna bestaat er pas risico op feedback. Omdat feedback zich vooral in de hoge tonen voordoet (rond de 2800 Hz) waar juist de voor spraak zo belangrijke medeklinkers zich bevinden, is de ervaring van een verbeterd verstaan van spraak een logisch gevolg van de stabielere versterking in dit gebied. De ervaring van een verbeterd verstaan is het volgens de fabrikant mede het resultaat van het proactieve feedback-reductie-systeem dat nauw samenwerkt met ‘Speech Guard™’ van het Oticon Opn S hoortoestel. Dit systeem maakt spraak zo toegankelijk mogelijk.
Feedback in hoortoestellen
Feedback kan zich in hoortoestellen voordoen als de drager ervan zijn hoofd op een kussen legt, even met zijn hoofd tegen de bank of stoel leunt, een omhelzing geeft, langs een muur loopt, kauwt op een appel, een hoed of capuchon opzet of de hand bij het oor houdt. Dit zijn situaties die zich in het dagelijks leven frequent voordoen. Op zo’n moment komt het geluid uit het luidsprekertje weer terecht bij de microfoon en dreigt het toestel te gaan rondzingen (fluiten of tjirpen).
Reactieve feedback-reductie
Om feedback te voorkomen voordat het hoorbaar wordt, zijn de afgelopen decennia tal van systemen ontwikkeld. Bij een van de gebruikt technieken wordt er gewerkt met een tegensignaal. Hierdoor dooft de feedback uit. De werking is te vergelijken met die van anti-geluid zoals deze wordt toegepast in lawaai-reductiesystemen in hoofdtelefoons. Een andere mogelijkheid om feedback te voorkomen is om de toonhoogte waarop het toestel fluit een klein stukje te verschuiven.
Dergelijke systemen werken reactief en kunnen nadelige effecten op de versterking én de geluidskwaliteit hebben. Reductie van versterking heeft een negatief effect op het verstaan van spraak. Dit negatieve effect doet zich zeker voor wanneer bij hardnekkige feedback de versterking wordt teruggedraaid. Soms doet de audicien dit om het toestel in een stabiele situatie fluitvrij te krijgen. Het kan ook automatisch gebeuren door het hoortoestel zélf, wanneer tijdens het dragen er zich feedback voordoet. Vermindering van versterking heeft veelal een negatief effect op het verstaan.
Blokkeren terugkoppelingspad
Ook kan het pad waarop de terugkoppeling zich voordoet geblokkeerd worden. Dat is een andere oplossing. Dat kan door het oor zo goed als mogelijk af te sluiten. Hierdoor kunnen geluiden niet meer ‘weglekken’ richting de microfoon van het hoortoestel. Wanneer het oor echter te veel wordt afgesloten, kan dit op zijn beurt weer een negatief effect hebben op de kwaliteit van het eigen stemgeluid.
Reactieve systemen zorgen voor verstoringen
De reactieve werking van traditionele feedback-reductie-systemen gaat samen met een relatief trage werking. De snelheid waarmee bestaande reactieve feedbacksystemen regelen, ligt meestal tussen de 300 en 500 ms. Omdat er telkens weer geregeld moet worden om nieuwe feedback-loops te voorkomen, kunnen zich er verstoringen in het signaal voordoen. Dit kan ervaren worden als een verminderde geluidskwaliteit.
Verbeterde geluidskwaliteit met proactief systeem
Omdat de Oticon Opn S feedback proactief voorkomt, is een verbeterde geluidskwaliteit te verwachten. Dat komt dan ook naar voren uit de ervaringen van de slechthorenden die het Oticon Opn S met het proactieve systeem hebben vergeleken met de eerder ontwikkelde Oticon Opn die alleen over het traditioneel reactief systeem beschikt.
De nieuwe Oticon Opn S heeft overigens naast het proactieve systeem ook een reactief systeem dat als noodrem ingezet wordt wanneer er in onverwachte situaties er zich alsnog feedback voordoet.
Toegevoegde modulaties van proactief systeem niet hoorbaar
Het proactieve systeem van de Oticon Opn S voegt zogeheten spectro-temporele modulaties toe op het moment dat er risico op feedback zich voordoet. Om dit te monitoren wordt het geluid dat bij de microfoon aankomt 56.000 keer per seconde in 28 frequentiekanalen in de gaten gehouden. Het toevoegen van de modulaties wordt bewerkstelligd door het signaal in het gebied waar de feedback dreigt kort en heel snel aan en uit te zetten. De fabrikant is er bij de ontwikkeling vanuit gegaan dat slechthorenden zulke hele korte onderbrekingen in een signaal nauwelijks opmerken. Zij hebben immers een auditief systeem met een zogeheten verslechterd temporeel oplossend vermogen. Uit het onderzoek blijkt dat het systeem alleen maar positieve effecten heeft op de geluidskwaliteit. De dragers merken dus inderdaad niets van de inzet van het proactieve systeem.
Over de deelnemende slechthorenden
De groep van 24 die deelnamen aan het onderzoek (17 mannen en 7 vrouwen) hadden een gevarieerd gehoorverlies en bestonden uit dragers van achter-het-oor hoortoestellen, power hoortoestellen en luidspreker in-het-oor hoortoestellen. De gemiddelde leeftijd was 73 jaar. De jongste slechthorende was 49 jaar en de oudste 86 jaar.
Beste,
Ik lees Uw verhalen graag maar nu komt het.
Ben al bij verschillende audiciens geweest verstand ervan hebben ze niet.
Ze proberen je alleen de duurste toestellen aan te smeren de laatste was bijna 5000 euro
van een bekend Zwitsers merk gewoon waardeloos.
Ik weet dat het een hulpmiddel is en zoals het was komt niet meer terug.
Waar kan ik een GOEDE audicien vinden.
Groeten uit Goes.
Dank voor het delen van uw ervaring. De resultaten met hoortoestellen zijn afhankelijk van het gehoorverlies. Wat defect is in het slakkenhuis kan niet meer hersteld worden door een hoortoestel. Wel kan er zo goed als mogelijk gecompenseerd worden met behulp van de laatste hoortoesteltechnieken. Naarmate de schade in het slakkenhuis groter is, zullen de uiteindelijke resultaten minder overtuigend zijn. Zoals u aanheeft is het hoortoestel dan een hulpmiddel dat helaas een goed gehoor niet kan terugbrengen. Zelfs de beste hoortoestellen kunnen dat dan niet. Probeert u eens in naar de ervaringen van mede hoortoestelgebruikers te vragen met audiciens bij u in de buurt.