Partner te weinig betrokken bij oplossen gehoorklachten

24 april 2019
Auteur: Rene van der Wilk
Leestijd: 2 min

Uit onderzoek van aanbieder van hoortoestellen Oogvoororen.nl blijkt dat mensen met gehoorklachten hun partner te weinig betrekken bij het oplossen ervan. Twee op de drie mensen blijkt hun audicien alleen te bezoeken. De meesten geven ook aan de stap naar een audicien zelf te zetten (43,4%). Slechts in 28,4% is deze stap gezet op advies van de partner.

partner te weinig betrokken bij aanpak gehoorklachten

Twee op de drie mensen bezoekt de audicien de eerste keer alleen

Het eerste bezoek aan de audicien doen slechthorenden het liefst alleen. Dat geldt voor twee op de drie ondervraagden. In een magere 30% van de gevallen neemt men naar het eerste bezoek de partner mee. Kinderen en kleinkinderen, kennissen en vrienden worden zelden meegenomen (respectievelijk in 1 en 0,6% van de gevallen).

Betrekken partner bij gehoorklachten zorgt voor meer begrip

Het betrekken van de partner bij het oplossen van de gehoorproblemen kan voor meer begrip zorgen voor de problematiek die zij ervaren. Mensen in de omgeving van slechthorenden denken vaak dat  hoortoestellen direct alle hoorproblemen oplossen. Dit terwijl slechthorenden vaak meerdere weken moeten wennen aan hoortoestellen voordat deze het meest optimale resultaat bereiken. Bij ernstigere verliezen zijn hoortoestellen veelal niet in staat het gehoor voor de volle honderdprocent terug te geven. Dit is natuurlijk ook belangrijk voor de partner om te weten, zodat deze in de communicatie hier rekening mee kan houden. De audicien kan de partner advies geven hoe hij/zij dat kan doen. Ook voor het omgaan met de hoortoestellen en randapparatuur is het fijn als er een partner aanwezig is. Twee onthouden immers meer dan één.

Een audicien in de buurt

De keuze voor een audicien wordt vooral gemaakt op basis van de geografische ligging zo blijkt uit het onderzoek: 30,5% kiest voor een audicien in de buurt, gevolgd door het advies van de huisarts/KNO-arts/Audiologisch Centrum (20,3%) en door het advies van een kennis/ familielid /collega (15,4%). Reclame van het audiciensbedrijf en het zoeken op het internet nemen ieder rond de 10% voor hun rekening.

Over OogvoorOren.nl

OogvoorOren.nl is in 2013 opgezet. Als online-platform wil het bijdragen aan de transparantie van hoortoestelprijzen, die in de huidige markt nog steeds erg ondoorzichtig zijn. Dit komt doordat iedere zorgverzekeraar verschillende contracten afsluit met meerdere audiciensbedrijven. Ook zijn er audiciensbedrijven die geen contract krijgen of willen. Ook dit heeft invloed op de prijsvorming. Op de website van Oogvoororen.nl zijn hoortoestellen met elkaar te vergelijken aan de hand van kenmerken en specificaties. De klant kan bij OogvoorOren.nl zelf kiezen waar de bijbehorende service (aanmeten, afstellen, periodiek bijstellen) plaatsvindt. Dat kan in een hoorcentrum, thuis of op afstand.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer nieuws

Misofonie en paranoia-achtige gedachten: onderzoek naar verband

23 november 2022 | Poolse wetenschappers werkzaam bij het Experimenteel Psychopathologie lab van het Psychologisch Instituut in Warschau hebben [...]

Speaksee Microfoon Kit voor groepsgesprekken nu verkrijgbaar

15 november 2022 | Vandaag lanceert Speaksee officieel de Speaksee Microfoon Kit: het eerste microfoonsysteem dat spraak ter plekke [...]

Betahistine bij tinnitus niet werkzaam

9 november 2022 | De inzet van het medicijn Betahistine bij tinnitus veroorzaakt door gehoorverlies blijkt niet effectief. Dat [...]