Oticon Kaizn wint twee 2019 CES Innovation Awards

2 december 2018
Auteur: Rene van der Wilk
Leestijd: 3 min

Met Oticon Kaizn™, de combinatie van app en software waarmee Oticon claimt de eerste persoonlijke AI assistant voor het gehoor te lanceren, heeft het bedrijf twee CES Innovation Awards gewonnen. De ‘CES Innovation Awards’ is een jaarlijkse competitie waarbij technische consumentenproducten een prijs kunnen winnen op het gebied van design en ontwerp. De artificiele intelligentie (AI) in Oticon Kaizn leert van de luistervoorkeuren, gewoontes en luisteromgevingen, om zo de best mogelijk instellingen van de hoortoestellen in een specifieke geluidsomgeving te voorspellen. Oticon Kaizn zal beschikbaar komen voor de Oticon Opn hoortoestellen.

Oticon Kaizn

Twee prijzen voor Oticon Kaizn

Oticon Kaizn, bestaand uit software en een mobiele app, heeft twee CES prijzen gewonnen. Een van de prijzen viel in de categorie ‘Software and Mobile Apps’ en daarnaast is Oticon Kaizn uitgeroepen tot ‘CES Innovation Honoree in de Tech for a Better World’ categorie. De naam Kaizn is geïnspireerd door het Japanse woord ‘kaizen’. ‘Kaizen’ betekent ‘veranderen naar beter’ en wijst op het continue proces van verbetering. De app en software zullen beschikbaar komen voor de Oticon Opn hoortoestellen.

Push melding om een keuze te maken in een bepaalde geluidsomgeving (bijvoorbeeld een restaurant)

Artificiele intelligentie in Oticon Kaizn

De artificiële intelligentie in Oticon Kaizn leert van de luistervoorkeuren, gewoontes en luisteromgevingen, om zo de voorkeur van de hoortoesteldrager in een specifieke geluidsomgeving te voorspellen. De instellingen van het hoortoestel worden op grond daarvan automatisch aangepast. Hiermee poogt Oticon Kaizn tot een optimale luisterervaring te komen. Oticon Kaizn maakt gebruik van data-gedreven hoorzorg, waarbij zowel lokale data als ‘big’ data worden gebruikt. Tot de lokale data behoren de geluidsomgeving en de wijzigingen in instellingen van het hoortoestel door de gebruiker zelf. De ‘big’ data zijn afkomstig van zeer veel andere hoortoesteldragers verzamelt via de cloud. Oticon Kaizn combineert de lokale en ‘big’ data op een intelligente manier om zo de gebruiker van de Oticon hoortoestellen een zo goed mogelijke geluidsbeleving te bieden.

 

Oticon Kaizn

Werking Oticon Kaizn net als Spotify

Oticon vergelijkt de werking van Kaizn met die van Spotify. Zoals Spotify nieuwe muziek aanraadt op grond van iemand zijn eerdere luistergedrag en daarbij ook de muziekvoorkeur van andere Spotify gebruikers betrekt met een overeenkomstige smaak, doet de kunstmatige intelligentie van Oticon Kaizn dat op een overeenkomstige manier. Kaizn doet dit door in specifieke geluidsomgevingen de voorkeuren te voorspellen en automatisch de hoortoestelinstellingen aan te passen voor een optimale luisterervaring.

Herkenning geluidsomgeving en aanpassen aan eerdere voorkeuren

De Oticon hoortoestellen zijn straks met Kaizn ook in staat rumoerige omgevingen te herkennen en zich daarin aan te passen op grond van eerdere voorkeuren van de hoortoesteldrager. Wanneer de hoortoesteldrager zich bijvoorbeeld in een lawaaiig restaurant begeeft, kan de app via een pushbericht (op de smartphone of smartwatch) vragen of in die situatie ‘focus’ of ‘comfort’ gewenst is. Oticon Kaizn zal dan de hoortoestelinstellingen aanpassen in overeenstemming met de opgegeven voorkeur. Na verloop van tijd kan Kaizn de instellingen op basis van eerdere terugkoppelingen automatisch aanpassen op het moment dat de hoortoesteldrager in een vergelijkbare lawaaiige omgeving terecht komt.

Hoorzorg dóór patient en dichtbij

Hoogleraar Guus van Montfoort gaf bij het 60 jarig jubileum van de NVAB aan dat de zorg in de toekomst steeds meer dóór de client en patient wordt geregeld. De inzet van artificiële intelligentie in hoortoestellen op grond van eigen voorkeuren en inbreng, is daar een goed voorbeeld van. Ook hierbij heeft de client immers steeds meer zelf de regie. Voor de client is de hoorzorg niet op afstand maar juist dichtbij: in de omgeving waar hij zich op het moment in bevindt en waar hij goed wil communiceren en functioneren, krijgt hij realtime ondersteuning.
Michael Porsbo van Oticon zegt daarover: “Oticon Kaizn ondersteunt hoorzorgprofessionals bij hun inspanningen om cliënten actief bij te laten dragen aan de eigen hoorzorg… . Hierdoor kunnen cliënten dagelijks zelf betere keuzes maken die bijdragen aan de gesteldheid van hun gehoor en hun algehele welzijn.”

AI en machine learning belangrijke plek bij ontwikkelingen van hoortoestellen

De inzet van artificiele intelligentie, machine learning en hoorzorg via de cloud neemt momenteel een belangrijke plek in bij de ontwikkelingen van hoortoestellen. Widex introduceerde begin dit jaar de Widex Evoke met de app ‘Widex Soundsense’ met soortgelijke eigenschappen en mogelijkheden. Het met sensors uitgeruste hoortoestel de Starkey Livio AI zet AI op weer een ander wijze in.
Daar waar de hoorzorg in het verleden eerst voornamelijk door de audicien werd uitgevoerd en daarna samen met de client (al dan niet via internet), is de verwachting dat in de toekomst ook in de hoorzorg steeds meer dóór de client wordt geregeld in zijn eigen omgeving.

Bron: Oticon

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer nieuws

Het verhaal van Frances: lees hier over haar ervaringen met haar Cochleair Implantaat

18 april 2024 | Het is oktober 2012 als ik sinds lange tijd weer de wachtkamer van de KNO [...]

Fluoroscopie biedt meerwaarde bij plaatsing cochleair implantaat

15 april 2024 | Duitse onderzoekers zien voordelen van de inzet van een fluoroscopisch beeldvormingssysteem bij het implanteren van [...]

Bernafon Encanta nieuwe hoortoestelfamilie uit de koker van Demant  

14 april 2024 | Demant het moederbedrijf van Oticon en Bernafon lanceerde afgelopen week tijdens een bijeenkomst in Utrecht [...]

Realistische reclames zijn een utopie, ook voor hoortoestellen | Column

11 april 2024 | De roep om realistische reclames voor hoortoestellen komt met enige regelmaat voorbij op sociale media. [...]