Optitrade retailgroep lanceert Hè-campagne

5 januari 2022
Auteur: Rene van der Wilk
Leestijd: 2 min

Optitrade lanceert voor alle onafhankelijke audiciens in Nederland de Hè-campagne. Met de campagne wil de retailorganisatie ervoor zorgen dat 50-plussers zich meer bewust worden van een beginnend gehoorverlies. Optitrade ondersteunt zelfstandige audiciens daarbij met hun marketing. Leveranciers van Optitrade retailgroep dragen hun steentje bij door de campagne te sponsoren. De landelijk georganiseerde marketingcampagne start op 3 maart tijdens de Wereld Gehoordag. Door de landelijke Hè-campagne wil Optitrade tegelijkertijd de lokale vak-audicien meer bekendheid geven.

He campagne optitrade

Hè-campagne richt zich op bewustwording

50-plussers met een beginnend gehoorverlies zijn zich daar veelal niet bewust van. Om de bewustwording te vergroten lanceert inkooporganisatie Optitrade de Hè-campagne. Optitrade wil alle zelfstandige audiciens in Nederland daarbij met hun marketing ondersteunen. Ook audiciens die niet aangesloten zijn bij Optitrade kunnen deelnemen aan de campagne. Optitrade wil zo zelfstandige vak-audiciens ook meer in de schijnwerpers zetten. Voor hen is het individueel niet zinvol om landelijke tv- en radioreclames in te kopen, zoals de grote hoortoestelketens dat wel doen en kunnen. Door de krachten te bundelen wordt toch een landelijke campagne mogelijk gemaakt.

Campagne met knipoog

‘Hè?’ is volgens Optitrade de internationale code voor: ‘ik heb het niet gehoord of verstaan.’ Hè? Huh? Que? Soms is het onbeleefd wellicht, maar het is o zo makkelijk om te zeggen. Het verleidt de spreker om zich te herhalen. Het lijkt onschuldig, maar wanneer te vaak gezegd, zit er achter dat kleine woordje veelal een vaak onbesproken gehoorprobleem. ‘Hè?’ verwoordt op een grappige manier de werkelijkheid van de doelgroep. De Hè-campagne is met een knipoog bedoeld.

Hè-campagne wil wegblijven van clichés

De Hè-campagne blijft weg van de clichés over geluid, over de waarde van een goed gehoor maar ook weg bij eenzaamheid en gemis. In de campagne gebruikt de retailorganisatie een moderne typografie en kleur. Daarmee wil het een vrolijke en positieve boodschap uitdragen waar ook een zekere spanning in zit.

Wachten en verbloemende luister- en communicatiestrategieën

Mensen met een beginnend gehoorverlies wachten tussen de 7 en 10 jaar voordat ze hun gehoor laten testen. Veelal vinden ze zelf hun beperking met het horen nog niet groot genoeg. Door zich aan te passen met behulp van luisterstrategieën, vermijden van lastige luistersituaties en ook door aanpassing van communicatiestrategieën, lijkt het beginnende gehoorverlies mee te vallen. Zo kan een (beginnend) slechthorende kiezen voor een strategische plek aan tafel of in een zaal en ook restaurants uitzoeken met een goede akoestiek. Veelal gaan slechthorenden op den duur zeer uitdagende luisteromstandigheden vermijden. Denk daarbij aan drukke recepties, verjaardagen of voorstellingen. Gehoorproblemen doen zich zo minder vaak voor, maar gaan wel ten koste van sociale contacten en plezierige uitjes. Ook is het mogelijk om communicatiestrategieën te hanteren die het probleem weten te verbloemen. Meelachen of het gesprek naar zichzelf toetrekken en zelf veel praten zijn daar voorbeelden van.

Pas hulp bij negatieve gemoedstoestand

Mensen zoeken in het algemeen pas laat hulp als ze een probleem ervaren of dat nu een gehoorprobleem of ander probleem is. Dat hulp zoeken gaan ze pas doen als ze in een negatieve gemoedstoestand terecht komen doordát het ze niet meer lukt om het probleem zelf op een acceptabele manier op te lossen. Toch zitten er flinke nadelen aan wachten bij gehoorproblemen: de hersenen die verantwoordelijk zijn voor de verwerking van geluiden en spraak gaan doordat ze onvoldoende gestimuleerd worden ook minder goed werken op den duur. Ook kan het zorgen voor concentratieproblemen, het minder goed opslaan van informatie en luistermoeheid. Uiteindelijk kan het voor isolement en psychische problematiek zorgen. Op dit soort negatieve consequenties richt de Hè-campagne zich duidelijk niet. De campagne houdt het bewust met een knipoog luchtig.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer nieuws

Fluoroscopie biedt meerwaarde bij plaatsing cochleair implantaat

15 april 2024 | Duitse onderzoekers zien voordelen van de inzet van een fluoroscopisch beeldvormingssysteem bij het implanteren van [...]

Bernafon Encanta nieuwe hoortoestelfamilie uit de koker van Demant  

14 april 2024 | Demant het moederbedrijf van Oticon en Bernafon lanceerde afgelopen week tijdens een bijeenkomst in Utrecht [...]

Realistische reclames zijn een utopie, ook voor hoortoestellen | Column

11 april 2024 | De roep om realistische reclames voor hoortoestellen komt met enige regelmaat voorbij op sociale media. [...]

Selectie binnen een dag voor cochleair implantaat blijkt mogelijk

3 april 2024 | Onderzoekers van de afdeling KNO van het Erasmus Medisch Centrum laten zien dat het mogelijk [...]