Ook Specsavers en Tergooi MC maken klantenservice toegankelijker met Teletolk-dienst

13 december 2024
Auteur: Rene van der Wilk
Leestijd: 2 min

Deze week kwamen we met het nieuws dat de ANWB hun service toegankelijker voor slechthorenden en doven maakt met Tolkcontact Teletolkdienst. Gister liet ook Specsavers en het Tergooi Medisch Centrum weten deze dienst voor hun cliënten aan te bieden. Met de dienst kunnen doven, slechthorenden en mensen met een spraakbeperking eenvoudig via gebarentaal of tekst met de klantenservice van Specsavers en het ziekenhuis communiceren. Voor de cliënten zitten er geen extra kosten aan verbonden. De verwachting is dat meerdere instellingen en bedrijven deze dienst gaan aanbieden.

| Nieuws

pecsavers teletolkdienst tergoo mc tolkcontact
Service toegankelijker voor slechthorenden en doven door Tolkcontact Teletolkdienst

Eenvoudig communiceren via Teletolk

Tolkcontact Teletolk is een tool waarmee mensen met een gehoor- en/of spraakbeperking eenvoudig kunnen communiceren met bedrijven en instellingen. De tool is eenvoudig in het gebruik. Op de website van het bedrijf of instelling kunnen bezoekers op de Teletolk-knop drukken. Mensen kunnen vervolgens kiezen of ze willen communiceren via Nederlandse gebarentaal of tekst.

Professionele tolk

Zodra een cliënt via deze weg contact zoekt, komt er een professionele tolk tussen het gesprek in. Deze vertaalt gebaren en tekst naar gesproken Nederlands en vice versa. Het systeem zorgt ervoor dat de communicatie soepel verloopt. Voor de cliënt zijn er geen extra kosten. Deze service biedt een toegankelijke manier voor dove en slechthorende klanten om contact op te nemen, terwijl de vertrouwelijkheid van het gesprek gewaarborgd blijft. De tool zorgt voor een inclusieve klantenservice.

specsavers Tergooi MC teletolkdienst tolkcocntact
Ook Specsavers en Tergooi MC maken gebruik van Teletolkdienst ,

Toegankelijke communicatie voor Iedereen

Wilrik van ‘t Noordende, Professional Support Manager Audiology bij Specsavers over de nieuwe service: “We zijn op deze manier nog beter bereikbaar voor doven en slechthorenden”. Wilrik vervolgt “Bij Specsavers hechten we veel waarde aan inclusie en participatie. Met deze service zorgen we ervoor dat iedereen, ongeacht gehoor- of spraakbeperkingen, volledig kan meedoen en gemakkelijk toegang heeft tot onze klantenservice.”

Maatschappelijk betrokken

De tool biedt niet alleen een praktische oplossing voor de service, maar heeft ook een belangrijke maatschappelijke impact. In Nederland zijn ongeveer anderhalf miljoen matig tot ernstig slechthorenden. Van deze groep hebben dertigduizend mensen gebarentaal als moedertaal. Veel mensen met gehoorbeperkingen ervaren barrières bij het telefonisch communiceren. Door deze technologie kunnen mensen met een gehoor- of spraakbeperking nu op een gemakkelijke en toegankelijke manier in contact komen met de klantenservice. Dat is een stap voorwaarts in het creëren van een samenleving waarin iedereen, ongeacht beperking, gelijk wordt behandeld en gehoord.
De verwachting is dat ook andere instellingen en bedrijven deze dienst gaan aanbieden.

Specsavers is bereikbaar voor Tolkcontact via deze link

Het Tergooi MC is bereikbaar voor Tolkcontact vis deze link

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer nieuws

Hoortoestellen ook effectief bij verborgen gehoorverlies

13 januari 2025 | Mensen met een verborgen gehoorverlies (Hidden Hearing Loss) hebben baat bij hoortoestellen. Het verstaan in [...]

Fast Pair voor hoortoestellen: sneller koppelen met Android smartphones

9 januari 2025 | Google lijkt bezig te zijn om Fast Pair technologie ook beschikbaar te maken voor hoortoestellen. [...]

Distributeur Starkey in Apeldoorn overgenomen door Amerikaanse fabrikant Starkey

8 januari 2025 | De importeur en vertegenwoordiger van Starkey in Apeldoorn is per 1 januari 2025 overgenomen door [...]

Vernieuwde hoortoestellendatabase online in te zien

7 januari 2025 | Stichting Protocol Hoorhulpmiddelen (SPHHM) heeft per 1 januari de hoortoestellendatabase vernieuwd. De database is via [...]