Deze week kwamen we met het nieuws dat de ANWB hun service toegankelijker voor slechthorenden en doven maakt met Tolkcontact Teletolkdienst. Gister liet ook Specsavers en het Tergooi Medisch Centrum weten deze dienst voor hun cliënten aan te bieden. Met de dienst kunnen doven, slechthorenden en mensen met een spraakbeperking eenvoudig via gebarentaal of tekst met de klantenservice van Specsavers en het ziekenhuis communiceren. Voor de cliënten zitten er geen extra kosten aan verbonden. De verwachting is dat meerdere instellingen en bedrijven deze dienst gaan aanbieden.
| Nieuws
Eenvoudig communiceren via Teletolk
Tolkcontact Teletolk is een tool waarmee mensen met een gehoor- en/of spraakbeperking eenvoudig kunnen communiceren met bedrijven en instellingen. De tool is eenvoudig in het gebruik. Op de website van het bedrijf of instelling kunnen bezoekers op de Teletolk-knop drukken. Mensen kunnen vervolgens kiezen of ze willen communiceren via Nederlandse gebarentaal of tekst.
Professionele tolk
Zodra een cliënt via deze weg contact zoekt, komt er een professionele tolk tussen het gesprek in. Deze vertaalt gebaren en tekst naar gesproken Nederlands en vice versa. Het systeem zorgt ervoor dat de communicatie soepel verloopt. Voor de cliënt zijn er geen extra kosten. Deze service biedt een toegankelijke manier voor dove en slechthorende klanten om contact op te nemen, terwijl de vertrouwelijkheid van het gesprek gewaarborgd blijft. De tool zorgt voor een inclusieve klantenservice.
Toegankelijke communicatie voor Iedereen
Wilrik van ‘t Noordende, Professional Support Manager Audiology bij Specsavers over de nieuwe service: “We zijn op deze manier nog beter bereikbaar voor doven en slechthorenden”. Wilrik vervolgt “Bij Specsavers hechten we veel waarde aan inclusie en participatie. Met deze service zorgen we ervoor dat iedereen, ongeacht gehoor- of spraakbeperkingen, volledig kan meedoen en gemakkelijk toegang heeft tot onze klantenservice.”
Maatschappelijk betrokken
De tool biedt niet alleen een praktische oplossing voor de service, maar heeft ook een belangrijke maatschappelijke impact. In Nederland zijn ongeveer anderhalf miljoen matig tot ernstig slechthorenden. Van deze groep hebben dertigduizend mensen gebarentaal als moedertaal. Veel mensen met gehoorbeperkingen ervaren barrières bij het telefonisch communiceren. Door deze technologie kunnen mensen met een gehoor- of spraakbeperking nu op een gemakkelijke en toegankelijke manier in contact komen met de klantenservice. Dat is een stap voorwaarts in het creëren van een samenleving waarin iedereen, ongeacht beperking, gelijk wordt behandeld en gehoord.
De verwachting is dat ook andere instellingen en bedrijven deze dienst gaan aanbieden.
Specsavers is bereikbaar voor Tolkcontact via deze link
Het Tergooi MC is bereikbaar voor Tolkcontact vis deze link