Beter Horen, Schoonenberg en Van Boxtel zeggen lidmaatschap NVAB op. Branche vereniging valt uiteen

2 juni 2015
Auteur: Rene van der Wilk
Leestijd: 1 min

Vandaag hebben de drie ketens Beter Horen, Schoonenberg en Van Boxtel Hoorwinkels onafhankelijk van elkaar besloten om hun lidmaatschap van de Nederlandse Vereniging van Audicien Bedrijven (NVAB) op te zeggen.

De reden hiervoor is dat de belangen en de kwaliteit de diverse bedrijven voorstaan binnen de vereniging zoals deze bestond te veel verschilden. Door te grote verschillen in inzicht kon de vereniging voor de scheidende bedrijven onvoldoende slagvaardig te werk gaan. Hierdoor voelden zij zich niet meer thuis binnen de vereniging.

De drie scheidende bedrijven hebben gezamenlijk 70 procent marktaandeel en zijn voornemens een nieuwe vereniging op te richten. In de NVAB blijven de prijsvechters Hans Anders en Specsavers over en de zelfstandige audiciens die aangesloten zijn bij de Stichting Hoorprofs.

Door de prijsdruk die uitgaat van aanbestedingen van zorgverzekeraars is binnen de hoorzorg de continuïteit en de kwaliteit van de zorg ernstig in gevaar gekomen. Om de verliezen binnen de perken te houden, zullen audiciensbedrijven concessies moeten doen op de kwaliteit die zij leveren. Over wat acceptabele hoorzorg is blijken de meningen uiteen te lopen.

NVAB LOGO

De ledenraad van de NVAB betreurt het besluit zo schrijven zij in een brief, maar wil zich als brancheorganisatie van audicienbedrijven onverminderd inzetten voor een goede balans tussen kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van hoorzorg. Of dit haalbaar is wanneer de vereniging minder dan 30 procent van de bedrijven vertegenwoordigd is de vraag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer nieuws

Fluoroscopie biedt meerwaarde bij plaatsing cochleair implantaat

15 april 2024 | Duitse onderzoekers zien voordelen van de inzet van een fluoroscopisch beeldvormingssysteem bij het implanteren van [...]

Bernafon Encanta nieuwe hoortoestelfamilie uit de koker van Demant  

14 april 2024 | Demant het moederbedrijf van Oticon en Bernafon lanceerde afgelopen week tijdens een bijeenkomst in Utrecht [...]

Realistische reclames zijn een utopie, ook voor hoortoestellen | Column

11 april 2024 | De roep om realistische reclames voor hoortoestellen komt met enige regelmaat voorbij op sociale media. [...]

Selectie binnen een dag voor cochleair implantaat blijkt mogelijk

3 april 2024 | Onderzoekers van de afdeling KNO van het Erasmus Medisch Centrum laten zien dat het mogelijk [...]