EssilorLuxottica heeft FDA-goedkeuring en EU-certificeringen voor de Nuance Audio hoorbril gekregen. Daarmee kan het bedrijf dat brillenglazen en monturen ontwikkelt en produceert, de Nuance Audio introduceren op de Amerikaanse en Europese markt. Het bedrijf dat ook een sterke retailtak heeft in Europa, verwacht dat het Nuance Audio hoorbril in de VS verkrijgbaar is vanaf het eerste kwartaal van dit jaar. De uitrol zal in Europa in de loop van het eerste half jaar van 2025 plaatsvinden. Als eerste zal het product in Italië beschikbaar zijn en later ook in andere Europese land zoals Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. De Nuance Audio hoorbril is bedoeld voor mensen met een mild tot matig gehoorverlies. EssilorLuxotica introduceert het product in twee stijlvolle ontwerpen en twee verschillende kleuren. De hoorbril beschikt over zogeheten beamvorming waarmee het kan inzoomen op de gesprekspartner. Lees hier meer over de Nuance Audio hoorbril en de voor- en nadelen ervan.
| Productnieuws

De Nuance Audio Hoorbril: open aanpassing en beamvorming
De Nuance Audio van EssilorLuxottica is een hoorbril die gebruik maakt van een zogeheten ‘open aanpassing’. In de bril zitten meerdere microfoons die het geluid opvangen. De bril versterkt het geluid en biedt dit aan via luidsprekertjes vlak boven het oor. Ook de luidsprekertjes zitten weggewerkt in de bril. Door gebruik te maken van meerdere microfoons is de Nuance Audio hoorbril in staat sterk in te zoomen op de spreker. Dit wordt ook wel ‘beamvorming’ genoemd. Hierdoor zijn hinderlijke omgevingsgeluiden veel minder storend. Omdat het geluid uit de bril zelf komt, heeft de gebruiker dan ook niets in het oor zitten zoals dat wel het geval was bij de Varibel hoorbril die in 2006 in Nederland op de markt kwam en later (2018) weer door faillissement van de markt verdwenen is, waarna nog een korte doorstart plaatsvond.
Nuance Audio hoorbril in Amerika als OTC op de markt
Deze week kreeg EssilorLuxottica goedkeuring van de Amerikaanse Food and Drug Administration (FDA) voor Nuance Audio Glasses. Het product komt in de Verenigde Staten als een Over The Counter (OTC) hooroplossing op de markt. In 2022 is de FDA met nieuwe regelgeving voor Over De Toonbank hoortoestellen gekomen. Dit moet eraan bijdragen dat hoortoestellen in Amerika goedkoper en breder toegankelijk worden. Consumenten kunnen zulke OTC-toestellen zonder tussenkomst van een audicien of audioloog aanschaffen. Dat kan bijvoorbeeld via een webshop of in een winkel.
CE-markering in Europa
Ook heeft EssilorLuxottica de vereiste CE-markering behaald voor de hoorbril onder de Europese Verordening Medische Hulpmiddelen. Daarnaast ontwikkelde het bedrijf ISO-certificering voor Kwaliteitsmanagementsystemen specifiek voor hoortoestellen. Daarmee is de lancering van Nuance Audio hoorbril ook in Europa mogelijk.
EssilorLuxottica ontwikkelt en produceert brillenglazen (o.a. Essilor en Varilux) en monturen (o.a. Ray Ban, Oakley en Vogue Eyewear). Het bedrijf is ook sterk vertegenwoordigd in de retail in Europa. In Nederland is het bedrijf bekend van de winkelketens Pearl en Eyewish.

Software en app bij Nuance Audio Glasses
De Nuance Audio hoortoestelsoftware vormt samen met de bril de basis voor een nieuwe categorie hooroplossing. De ‘open-ear’ hooroplossing is onzichtbaar ondergebracht in een stijlvolle bril (beschikbaar in twee versies). Met de nieuwe hoorbril kunnen cliënten met een beginnend gehoorverlies zowel helder zien als duidelijk horen in rumoer en dat met één enkel product.
Voor de Nuance Audio Hoorbril is ook een app beschikbaar. In de app kan de gebruiker kiezen tussen vier voorinstellingen (presets). Volgens de fabrikant dekt dit voor 95% de gehoorverliezen van beginnende slechthorende gebruikers. Ook is in de app het volume en de mate van lawaaionderdrukking (laag, gemiddeld en hoog) in te stellen en de zoomfunctie aan en uit te zetten (rondom of focus naar voren). Optioneel is er ook een afstandsbediening verkrijgbaar.
Kalibratie Nuance Audio Hoorbril
De bril heeft een ingebouwde kalibratie. Dat gebeurt met een (witte) ruis. Daarmee brengt de bril de vorm van het hoofd in kaart. Een ander onderdeel van de kalibratie meet de eigen stem zodat deze tijdens het gebruik niet onprettig klinkt.

Oplaadbaar
De Nuance Audio hoorbril is oplaadbaar. Afhankelijk van de omgeving waarin de drager de bril gebruikt, gaat de batterij tussen de 8 en 12 uur mee. Dit is prima wanneer de bril gebruikt wordt als steun in de rug in lastige situaties door een beginnende slechthorende, maar onvoldoende om de hele dag mee te gaan. Reguliere hoortoestellen kunnen vandaag de dag wel 50 uur werken op een enkele lading. De oplaadbare batterij in de hoorbril heeft natuurlijk zijn beperkingen doordat deze in de montuur moet passen. Een grotere capaciteit van de batterij zou ook voor een hoger gewicht zorgen en een groter montuur.
Vaste beamvorming of rondom
De gebruiker moet zelf in de app de zoom functie in- en uitschakelen. Dat betekent dat de bril of sterk naar voren staat gericht of rondom (de 360 graden stand). Hoortoestellen regelen dit al een flink aantal generaties helemaal zelf: wanneer er veel omgevingslawaai is, zal het toestel zich sterk naar voren richten, bij minder lawaai of rumoer meer rondom. Ook zijn hoortoestellen in staat te herkennen dat een stem van achter komt (denk aan de ober in een restaurant) en kan zich dan daar tijdelijk op richten, om zich vervolgens weer op de spreker van voor te richten. Ook zijn er al hoortoestellen die kunnen inzoomen op meerdere gebruikers tegelijkertijd.
Voor- en nadelen sterke zoom naar voren
Een goede plaatsing van microfoons op een hoorbril kan ervoor zorgen dat er sterk in te zoomen is naar voren. Dat is bijvoorbeeld op een receptie, in een drukke kroeg of tijdens een één-op-één gesprek in een druk restaurant een groot voordeel. Echter tijdens vergaderingen of aan een tafel met een groter gezelschap waar de gebruiker meerdere sprekers moet volgen kan dit een nadeel zijn. In zo’n situatie moet de drager ook in de gaten hebben wie er het woord neemt. Als de hoorbril sterk naar voren staat gericht is de kans aanwezig juist dat niet goed mee te krijgen.
Voordat het hoofd gedraaid is in de richting van de spreker, kunnen de eerste woorden dan makkelijk gemist worden. Ook is het handmatig wisselen van de beam-stand afleidend voor de gebruiker waardoor de gebruiker een deel van het gesprek kan missen. Het maakt de hoorbril als hooroplossing ook weer meer zichtbaar, terwijl de fabrikant dit juist als voordeel aandraagt. Het ‘Hoor wat je ziet’ wat de fabrikant in zijn reclame gebruikt, geldt dus ook andersom: ‘Hoor niet wat je niet ziet’.
Er is ook een fabrikant die afscheid heeft genomen van beamvorming (directionaliteit) om juist zoveel mogelijk van de omgevingsgeluiden toe te laten. Ook zijn er steeds meer hoortoestellen die gebruik maken van artificiële intelligentie en Deep Neural Networks die getraind zijn met een groot aantal geluidssituaties. Dit zijn technieken die het mogelijk maken om een goed verstaan van spraak te bewerkstelligen zonder de gebruiker deels af te sluiten van zijn geluidsomgeving. Dat gebeurt dan alleen als het echt nodig is (rumoer, lawaai of een slechte akoestiek).
Voordelen en nadelen Nuance Audio hoorbril
De voordelen Nuance Audio hoorbril:
- Bril en hoortoestelfunctie in één product
- Discreet te dragen
- Sterke zoom functie naar voren in combinatie lawaaionderdrukking zorgt voor goed verstaan op recepties of in een op een gesprekken in druk restaurant.
- Oor blijft open (geen hoortoestel of oorstukje in het oor)
- Natuurlijke geluiden bereiken het oor
- Hoorbril is ook te gebruiken als gewone bril met versterkte glazen
- Mogelijkheid om instellingen aan te passen via een app
- Voor mensen die irritatie van oorstukjes of domes in het oor ervaren: geen irritatie van de gehoorgang
- Eigen oortjes of hoofdtelefoon zijn te gebruiken in combinatie met de bril. Die leveren een betere geluidskwaliteit dan hoortoestellen
- Makkelijk op te laden via een magnetische draadloze oplader.
- Eenvoudig en snel aan te passen
De nadelen Nuance Audio hoorbril:
- De bril heeft richtingsmicrofoons die spraak van voren versterkt, maar schakelt niet automatisch tussen een bredere of smallere luisterfocus of helemaal rondom.
- Zelf handmatig omschakelen kost tijd. Dat kan onhandig en afleidend zijn.
- In groepsgesprekken kan sterke focus naar voren ervoor zorgen dat andere relevante sprekers buitengesloten worden.
- Beperkte gebruiksduur na volledig opladen van de batterij
- Geen streaming van telefoongesprekken of audio mogelijk (eigen oortjes voor gebruiken). Dat kan met hoortoestellen wel.
- Beperkte instelmogelijkheden op individueel gehoorverlies
- Geschikt voor milde tot matige gehoorproblemen, maar niet voor ernstigere gehoorverliezen en gemengde gehoorverliezen
- Minder geschikt voor mensen die geen bril nodig hebben (of dat niet willen maar juist voorkeur hebben voor contactlenzen)
- De ingebouwde techniek zal de hoorbril zwaarder maken dan een gewone bril. De bril weegt 40 gram. Het totaalgewicht zal afhankelijk zijn van de soort glazen. (Ter vergelijk: mijn eigen brillen wegen 20 en 22 gram).
- De bril zal door de ingebouwde hardware minder geschikt zijn voor sporten
Uitrol Nuance Audio hoorbril in VS en Europa
Nuance Audio zal in de VS verkrijgbaar zijn vanaf het eerste kwartaal van 2025. In de eerste helft van van dit jaar zal de bril ook op de markt komen in een aantal Europese landen, waaronder Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. De gefaseerde lancering zal in het eerste kwartaal aanvangen in Italië. De introductie daar loopt parallel aan de uitrol op de Amerikaanse markt. Wanneer de hoorbril in Nederland op de markt komt, is nog niet duidelijk.
Verwachting van de ontwikkeling van de Nuance Audio hoorbril
Een deel van de genoemde nadelen zullen wellicht bij toekomstige versies van de bril overwonnen worden. EssilorLuxottica heeft namelijk onlangs het Franse bedrijf Pulse Audition overgenomen. Deze startup ontwikkelt AI-gedreven lawaaionderdrukkingsalgoritmes en spraakverbetering voor de toepassing in brillen. Met de geavanceerde technologieën, hun expertise in AI-softwareontwikkeling en geluidsbewerking zal het bedrijf naar verwachting een belangrijke bijdrage leveren aan de verdere ontwikkeling en uitbreiding van EssilorLuxottica’s aanbod van hoorbrillen.
Conclusie
De Nuance Audio Hoorbril van EssilorLuxottica is een innovatieve oplossing die gehoorondersteuning combineert met een stijlvol brilontwerp. Dit product biedt een discrete en geïntegreerde aanpak van een beginnend gehoorverlies voor mensen met mild tot matig gehoorverlies. Dankzij de beamforming-technologie kan de bril spraakverstaan verbeteren in rumoerige omgevingen, terwijl het oor vrij blijft van hoortoestellen, oorstukjes of domes.
Hoewel de hoorbril diverse voordelen heeft, zoals natuurlijke geluidsweergave, draadloos opladen en eenvoudige bediening via een app of afstandbediening, zijn er ook beperkingen. De richtinggevoeligheid past zich namelijk niet automatisch aan verschillende luisteromgevingen aan. De gebruiker moet handmatig de luisterstand daarvoor wisselen. Ook is de batterijduur beperkt vergeleken met hoortoestellen. Voor de een zal het onbreken van audiostreaming (telefoneren en muziekstreamen) een nadeel zijn, voor de ander juist een voordeel omdat de eigen oortjes zijn te gebruiken die een goede geluidskwaliteit leveren.
Wanneer de Nuance Audio hoorbril in Nederland beschikbaar zal zijn, is nog niet duidelijk. De marktintroductie start in de VS in het eerste kwartaal van 2025, gevolgd door een gefaseerde lancering in Europa, te beginnen in Italië.
De recente overname van Pulse Audition, een bedrijf gespecialiseerd in AI-gedreven audioprocessing, suggereert dat toekomstige versies van de Nuance Audio nog betere lawaaionderdrukking en spraakverwerking zullen krijgen. Dit kan de hoorbril verder optimaliseren en sommige huidige nadelen verminderen.
Kortom, de Nuance Audio Hoorbril is een veelbelovende innovatie voor een specifieke groep slechthorenden. Het is een mooie aanvullende hooroplossing op de reeds op de markt zijnde hoortoestellen.
Kijk voor meer informatie op de website van Nuance Audio