Door de laatste ontwikkelingen op het gebied van het coronavirus (COVID-19) heeft de audiciensbranche gezamenlijk een herziene richtlijn uitgewerkt die het mogelijk maakt om de reguliere hoorzorg ook nu te continueren. De richtlijn geldt voor de hele sector.
Horen en communiceren essentieel
Horen en communiceren zijn essentieel in tijden van de COVID-19-uitbraak. Slechthorenden moeten toegang hebben tot nieuwsberichten van televisie en internet. In een tijd waarin mensen afstand nemen, moeten mensen met een gehoorprobleem via de telefoon en andere virtuele platforms met dierbaren kunnen communiceren. Dat betekent dat audiciensbedrijven hun verantwoordelijkheid nemen. Een groot deel van de slechthorende cliënten is door hun leeftijd namelijk vatbaar voor COVID-19.
Noodzakelijke voorzorgsmaatregelen
De audiciensbedrijven nemen met de toename van het aantal besmettingen ook nu weer de noodzakelijke voorzorgsmaatregelen voor de veiligheid. Dat staat te lezen op de websites van de brancheverenigingen. De branche heeft gezamenlijk de nieuwe richtlijnen uitgewerkt. Door de nieuwe richtlijnen die voor de hele sector gelden, is het mogelijk om de hoorzorg aan slechthorende cliënten te continueren.
Veiligheid en welzijn voor cliënten en werknemers
Op de websites van de brancheverenigingen zijn vandaag de herziene richtlijnen voor audiciensbedrijven tijdens COVID-19-crisis gepubliceerd. Voor de audiciensbedrijven heeft de veiligheid en het welzijn van cliënten en medewerkers de hoogste prioriteit. Daarnaast vinden zij het van groot belang dat zij hun klanten die hoorzorg nodig hebben, kunnen voorzien van de nodige zorg. Daarom hebben de brancheverenigingen met de richtlijnen van de European Association of Hearing Aid Professionals (AEA) en het RIVM als uitgangspunt de volgende richtlijnen geformuleerd:
- Hoorzorg zal waar mogelijk zoveel als mogelijk op afspraak plaatsvinden
- De audiciensbedrijven hanteren de 1,5 meter richtlijn, volgens het advies van het RIVM
- De audiciensbedrijven hanteren een opendeurbeleid en volgen de registratieplicht voor contactberoepen in die gevallen waar er sprake is van contact met de cliënt binnen de 1,5 meter.
- De audiciensbedrijven volgen de hygiënemaatregelen van het RIVM op (regelmatig handen wassen met water en zeep, met handen niet het gezicht aanraken, schud geen handen en hoest of nies in de elleboog).
- Alle medewerkers van audiciensbedrijven doen dagelijks de COVID 19-gezondheidscheck alvorens zij naar hun werk gaan. Indien het antwoord op één van de vragen ja is, dan blijven zij thuis.
- Alle contactoppervlakten worden gereinigd conform de RIVM-richtlijnen.
- De audiciensbedrijven nemen maatregelen ter voorkoming van veel klantverkeer op de locaties en verkleinen hierdoor het risico dat de afstand van 1,5 meter wordt geschonden.
- Gebruik van mondkapjes binnen de 1,5 meter is verplicht voor zowel medewerker als klant (en begeleider) in alle regio’s (gebruik van handschoenen voor medewerker is optioneel). Buiten de 1,5 meter is het dringend advies maar niet verplicht.
- In de aanpaskamer en cabine (indien er gewerkt moet worden binnen de 1,5 meter) draagt de medewerker een chirurgisch gezichtsmasker van minimaal klasse I (EN 14683: 2014)
- De klant draagt in de aanpaskamer (indien er gewerkt moet worden binnen de 1,5 meter) ook een mondkapje. Indien de klant een eigen meegebracht mondkapje wenst te gebruiken, is dit toegestaan.