De nieuwe reclamecampagne van Specsavers met daarin hun ambassadeur Wibi Soerjadi pleit voor meer transparantie in de hoortoestellenmarkt. Volgens het bedrijf zijn er weliswaar razendsnelle innovaties en ontwikkelingen in hoortoestellenland, maar deze leiden niet altijd tot transparantie. Specsavers wijst erop dat sommige innovaties gewoon binnen de vergoede zorg zijn te verkrijgen. Dit terwijl de consument daar elders flink veel meer voor betaalt. Wat Specsavers stelt klopt inmiddels wat betreft innovaties zoals streaming van het audiosignaal, afstellen op afstand en oplaadbaarheid. Vergeten wordt dat er ook flinke innovaties zijn op audiologisch gebied. Sommige innovaties daarvan komen niet of veel later binnen de vergoede zorg terecht. Ook aan deze nog veel essentiëlere eigenschappen hangt een prijskaartje. De nieuwste audiologische innovaties worden, anders dan de reclame belooft, ook niet bij Specsavers door de zorgverzekeraar vergoed.
Het gebruik van huismerken, zoals ook Specsavers dat doet, maakt het vergelijken van hoortoestellen overigens lastig en draagt weer níet bij aan de transparantie.
Gesteggel
De afgelopen jaren heeft er flink wat gesteggel plaats gevonden in de zeker niet transparante hoortoestellenmarkt. Gesteggel dat vaak samengaat met verwijten over en weer. De een vindt dat de ander zich er makkelijk af maakt door zich te richten op relatief ‘makkelijke’ klanten omwille van volume en snelle omzet. Uit de andere hoek komen er verwijten dat er partijen zijn die te commercieel bezig zijn met de verkoop van hoortoestellen uit de private markt
Insteek nieuwe reclame Specsavers
Het gerollebol vindt allang niet alleen meer plaats op de achtergrond maar is inmiddels ook alweer enige tijd zichtbaar bij reclames gericht op consumenten. Dat beperkte zich eerst tot het vergelijken van prijzen. Sinds vorige week is er een campagne van Specsavers inclusief tv-reclame die transparantie als uitgangspunt heeft. Specsavers stelt dat innovatieve technieken bij de een binnen de vergoede zorg vallen, terwijl de slechthorende consument bij de ander daar flink de portemonnee voor moet trekken. De wens voor bepaalde innovaties zou bij sommige partijen tot de aanschaf van hoortoestellen uit de private markt leiden. Dit terwijl bij weer andere audiciensbedrijven deze innovaties gewoon binnen de vergoede zorg zijn te verkrijgen.
Innovaties met vertraging in vergoede zorg
Het klopt dat innovaties zoals streaming van het audiosignaal, afstellen op afstand en oplaadbaarheid, eerst voorbehouden waren aan de hoortoestellen in de private markt. Dit soort innovaties komen meestal met enige vertraging in de vergoede zorg terecht. In eerste instantie zijn het slechts een paar merken die dit soort innovaties daarbinnen leveren. Zo is Starkey als eerste met een oplaadbaar hoortoestel binnen de vergoede zorg gekomen. Unitron heeft recent daar hoortoestellen ondergebracht die direct en dus zonder tussenkomst van een streamer met ieder hoortoestel met Bluetooth kunnen verbinden voor telefoneren en de overdracht van audio.
Merkenbeleid
Doordat veel grotere audiciensbedrijven een merkenbeleid voeren zijn dit soort innovaties niet direct overal beschikbaar binnen de vergoede zorg. Specsavers blijkt, net als veel zelfstandige audiciens, voldoende flexibiliteit te hebben bij de inkoop om zo dit soort innovaties snel binnen de vergoede zorg beschikbaar te maken.
Juist audiologische innovaties belangrijk
Toch is het belangrijk te realiseren dat er naast innovaties als oplaadbaarheid, streaming en afstellen op afstand er ook audiologische innovaties zijn. Innovaties die voor het functioneren van slechthorende consumenten nog essentiëler zijn.
De afgelopen jaren leek de communicatie over de meerwaarde van hoortoestellen in de private markt zich vooral op streaming en oplaadbaarheid te richten. Dat komt natuurlijk dat deze eigenschappen makkelijk aan de cliënt uit te leggen zijn. Het zijn uiteindelijk de verschillen op audiologisch gebied die voor consumenten het verschil kunnen maken voor het verstaan, toegang tot de omgeving, luistercomfort en het voorkomen van luistermoeheid.
Dat consumenten juist deze audiologische kenmerken belangrijk vinden, laat onderzoek van Oticon zien. Uit dat onderzoek blijkt dat de top 5 van belangrijkste kenmerken uitsluitend bestaat uit audiologische. De overige kenmerken waaronder streaming en oplaadbaarheid vallen, worden dus allen als minder belangrijk gezien.
Sommige audiologische innovaties niet of veel later binnen vergoede zorg
Dat binnen de vergoede zorg prima hoortoestellen zitten met ook goede audiologische eigenschappen staat buiten kijf. De hoortoestellen binnen de vergoede zorg worden ook op dit gebied met de jaren steeds beter. Sommige audiologische innovaties komen echter niet of veel later binnen de vergoede hoorzorg terecht. Zo kiest fabrikant Signia ervoor hun hoortoestellen helemaal niet binnen de vergoede zorg aan te bieden. Weer andere fabrikanten doen dit niet met hun recentste innovaties op audiologisch gebied. De inmiddels achterhaalde indelingscriteria van de hoortoestellendatabase zijn trouwens ook niet in staat deze hoortoestellen op hun waarde te schatten.
De nieuwste audiologische innovaties zijn ook bij Specsavers niet binnen de vergoedezorg te verkrijgen. Dit belooft de reclame overigens wel.
Beperkende overtuiging
Vanuit een beperkende overtuiging wordt nog weleens beweerd dat de hoortoestellen in de private markt niet onderscheidend zijn op audiologisch gebied. Daarvoor wordt het argument aangedragen dat de eigenschappen van de toestellen die buiten de vergoede zorg vallen ook bestaan in hoortoestellen binnen de vergoede zorg.
Afzonderlijke eigenschappen
Deze afzonderlijke eigenschappen alleen zijn echter niet bepalend voor het uiteindelijke resultaat van hoortoestellen. Het is te vergelijken met auto’s: ook flink oudere exemplaren hadden vier wielen, een gaspedaal en (hand-)rem, en er bestonden handgeschakelde versnellingsbakken en automaten. Zij die in de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw al een rijbewijs hadden, weten dat die auto’s toch een heel wat ander rijgedrag hadden, een mindere wegligging, minder soepel schakelden (al dan niet automatisch), meer lawaai maakten, een stuk minder veilig waren, geen climate-control hadden en sneller roestten.
Zo is het ook met hoortoestellen: deze hadden ook al automatische volumeregeling, directionele microfoons en lawaaionderdrukking in de vorige eeuw.
Al deze technieken verbeteren steeds verder. Ze worden nog beter geautomatiseerd, werken steeds beter samen en de situatieherkenning (muziek, spraak in stilte of geroezemoes) is door de grotere rekenkracht vooruitgegaan. Ook de betrouwbaarheid is enorm toegenomen: vuil en vocht worden steeds beter buiten de deur gehouden door een betere bouw en gebruik van coatings en membranen.
Betere geluidskwaliteit en verstaan
Daarnaast verbetert ook de geluidskwaliteit van de hoortoestellen. Niet alleen kunnen ze meer hoge tonen weergeven, maar ook is de dynamiek groter. Dit heeft ook voordelen op het gebied van verstaan. Dat deze nieuwe technieken, die ook steeds intelligenter worden, gemiddeld genomen een verbetering qua verstaan en comfort opleveren ten opzichte van een vorige generatie is veelal wel aangetoond.
Voorwaarden
Of deze hoortoestellen een verbetering geven voor u als cliënt kan alleen blijken door deze zelf uit te testen en te vergelijken. Daarvoor moet wel aan meerdere voorwaarden zijn voldaan: 1) Allereerst moet je als consument het geld ervoor hebben en het ervoor over hebben, 2) Daarnaast moet het audiciensbedrijf waar je komt innovatieve hoortoestellen uit de private markt wel kunnen aanbieden, en 3) je moet de mogelijkheid krijgen om de toestellen uit de private markt te vergelijken met een toestel uit de vergoede zorg. Aan deze voorwaarden wordt niet overal en altijd voldaan.
Meerwaarde
Afhankelijk van het gehoorverlies, de beperkingen die je als slechthorende ervaart, de omstandigheden waarin je moet functioneren en de eisen die je stelt, zul je al dan niet meerwaarde ervaren van hoortoestellen met de recentste audiologische innovaties.
Terug naar de metafoor van de auto: degene die zijn auto gebruikt als boodschappenauto zal andere eisen stellen dan een bestuurder die 80.000 km of meer paar jaar maakt. Die vindt het fijn dat zijn auto rustig op de weg ligt en zoveel mogelijk automatisch doet. Vandaag de dag gebeurt niet alleen het schakelen steeds vaker automatisch en ook soepeler, ook zijn er intelligente auto’s die de bestuurder volledig automatisch tussen de lijnen weten te houden, zorgen voor voldoende afstand tot de voorganger en het inparkeren kan inmiddels met een druk op de knop. Na een lange rit, kom je zo minder vermoeid uit de auto en heb je meer van de omgeving mee kunnen krijgen.
Vergelijken kan lonen
Specsavers geeft terecht aan dat vergelijken van hoortoestellen tussen audiciensbedrijven kan lonen. Ook klopt het dat er binnen de vergoede zorg prima hoortoestellen beschikbaar zijn, die in veel gevallen het gehoorverlies goed (adequaat) weten te compenseren. Toch is het belangrijk bij de aanschaf er rekening mee te houden dat er flinke verschillen op audiologisch gebied zijn. In hoortoestellen buiten de vergoede zorg zitten de laatste innovaties.
Dat onderkent ook Specsavers. Het bedrijf schrijft op haar website: “Natuurlijk kunt u ook kiezen voor een hoortoestel dat buiten de categorie valt waarvoor u volgens Zorgverzekeraars Nederland in aanmerking komt. Bijvoorbeeld wanneer u een hoortoestel met de meest innovatieve gebruikersmogelijkheden wenst, of u zich niet wilt laten beperken door het Hoorhulpmiddelen Protocol.” De vijfsterren hoortoestellen kosten bij Specsavers tussen de 900 en 1800 euro. Ook de Engelse zusterorganisatie van het bedrijf maakt dit duidelijk in een overzicht op internet. Daar wordt de Specsavers Advance Elite aangeboden voor zo’n 2324 euro. Een toestel dat op alle gebieden 5 sterren krijgt.
Welk toestellen schuil gaan achter de huismerken van Specsavers is niet makkelijk te achterhalen. Juist het gebruik daarvan draagt niet bij aan de transparantie. Het maakt het vergelijken van hoortoestellen tussen aanbieders juist lastig.
Lees ook:
Het is maar goed dat Specsavers weer van de hoge toren gaat blazen. De slechthorende gaat hier zo doorheen prikken. Op de lange termijn komt het ten goede van de kwaliteit winkels.
Wel jammer dat @wibisoerjadi er vergeet bij te vertellen dat je een huismerkhoortoestel krijgt, de audicien maar 1 dag per week aanwezig is en de randapparatuur en verbruiksartikelen fors duurder zijn. #transparant #hoorzorg. Klachten te over: https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/specsavers/details?companyId=d92d329a-25d2-4e31-988d-081d58080506&ef_id=CjwKCAjwgOGCBhAlEiwA7FUXkpYE0t0WtatVZrsAwASBxM5dTtOm3OYeK1PiOSftQcjtSBfriOPIJxoCTicQAvD_BwE:G:s&s_kwcid=AL!9917!3!271179734143!b!!g!!&gclid=CjwKCAjwgOGCBhAlEiwA7FUXkpYE0t0WtatVZrsAwASBxM5dTtOm3OYeK1PiOSftQcjtSBfriOPIJxoCTicQAvD_BwE