Nieuwe dienst voor ontevreden hoortoestelgebruikers

14 februari 2013
Auteur: Rene van der Wilk
Leestijd: 2 min

Second opinion hoortoestellen

In Harderwijk is een speciale dienst gestart voor ontevreden hoortoestelgebruikers. De nieuwe (betaalde) dienst, die slechthorenden helpt wanneer deze ontevreden zijn over het resultaat met hun hoortoestellen, heet “Second Opinion Hoortoestellen”.
Hoortoesteldragers die zich afvragen of het resultaat met hun hoortoestellen niet beter kan of zich afvragen of de hoortoestellen wel volledig goed op hun gehoor staan afgesteld kunnen bij Second Opinion Hoortoestellen terecht. Het nieuwe bedrijf in Harderwijk is dit initiatief gestart omdat uit onderzoek blijkt dat rond de 12% van de 600.000 hoortoesteldragers niet tevreden is over het eindresultaat met hun hoortoestellen. Een deel van deze mensen draagt zijn hoortoestellen in het geheel niet. Audiciensbedrijven moeten de zorg voor deze groep voor hun rekening nemen en doen dit normaliter ook. Soms is de problematiek te complex of verdient aanbeveling om meer onderzoek te doen om achter de problemen te komen. Dit betreft zorgvuldige metingen van het gehoor en individueel ingestelde geluidsversterking om alles uit de hoortoestellen te halen wat er in zit.
Second Opinion Hoortoestellen heeft hiervoor de meest geavanceerde apparatuur in huis en kan volledig zelfstandig en onafhankelijk van elke zorgverzekeraar werken. Het bedrijf verwacht dat de groep ontevreden hoortoesteldragers door de invoering van het nieuwe protocol alleen maar groter gaat worden.

Sinds januari van dit jaar is er een nieuw protocol in de hoortoestelverstrekking ingevoerd onder de naam “functionele verstrekking”. Deze functionele verstrekking zou moeten inhouden dat de slechthorende een hoortoestel krijgt aangepast wat aansluit bij zijn of haar behoeften. Echter het systeem is niet afdoende getest in de praktijk en het lijkt te snel in elkaar gezet te zijn en te snel zijn ingevoerd. Parallel aan deze maatregel wordt een bezuiniging van 27 miljoen Euro in de hoorzorg doorgevoerd. Er komen vele signalen uit de hoortoestellenbranche die het vermoeden geven dat hierdoor het nodige misgaat waardoor veel ontevreden hoortoesteldragers zullen gaan ontstaan.

Second Opinion Hoortoestellen verkoopt zelf geen hoortoestellen. Ze besteden veel tijd en aandacht aan de hoortoestelgebruiker om zo, met uitsluitend top audiciens, de klant wél de goede hoorzorg te leveren. De reeds aangekochte hoortoestellen worden zo goed als mogelijk opnieuw ingesteld.
Informatie over deze dienstverlening is terug te vinden op hun website.
Second Opinion Hoortoestellen werkt niet samen met zorgverzekeraars. De kosten van de geleverde diensten worden dan ook niet vergoed. Voor het herinstellen van uw hoortoestellen worden tarieven berekend afhankelijk van de uit te voeren werkzaamheden. Aan het eerste kennismakingsgesprek zijn geen kosten kosten verbonden en is geheel vrijblijvend.

Meer nieuws

Bebird oorcamera voor inspectie en schoonmaken van het oor. Is het veilig? | Review

20 mei 2024 | Via diverse webshops zijn meerdere types van de Bebird oorcamera te verkrijgen. De Bebird is [...]

Widex SmartRIC: nieuwe L-vormig vormgeving zorgt voor beter verstaan | Review

17 mei 2024 | Deze week introduceerde Widex op haar hoofdkantoor in Denemarken het nieuwe Widex Smart RIC hoortoestel [...]

Sony verbetert toegankelijkheid voor mensen met een beperking, ook voor slechthorenden

16 mei 2024 | Sony presenteerde vandaag in Hoofddorp op de Global Accessibility Awareness Day verschillende producten en functies [...]

Musi-CI muziekmiddag voor mensen met een cochleair implantaat

10 mei 2024 | Op 25 mei 2024 vindt er een Musi-CI muziekmiddag plaats voor mensen met een cochleair [...]