Heeft educatie voor jongeren zin om hun muziekluistergedrag te veranderen?

3 mei 2007
Auteur: Rene van der Wilk
Leestijd: 0 min

Bij het geven van voorlichting is er altijd de hoop dat dit ook leidt tot gedragsverandering. Zo ook bij educatie over het gehoor ter voorkoming van lawaaislechthorendheid bij jongeren. 

Uit onderzoek van Weichbold en Zorowka van de Medische Universiteit van Innsbruck blijkt dat het geven van informatie en het voordoen van gewenst gedrag alleen niet voldoende zijn om een gedragsverandering teweeg te brengen. De onderzoekers stellen voor om het gewenste gedrag, het beschermen van het gehoor, te belonen, om zo een beter resultaat te krijgen.

 

Meer nieuws

B-Audio Lentebijeenkomst 2025: ‘Music to our Ears’ | Professional

21 maart 2025 | Op 2 en 22 april 2025 organiseert B-Audio de online Lentebijeenkomst 2025: ‘Music to our [...]

Cochleaire implantaten effectief bij gehoorverlies dat verband houdt met WFS1

19 maart 2025 | Mensen met zogeheten mono-allelische mutaties in het WFS1-gen, geassocieerd met Wolfram-achtig syndroom en DFNA6/14/38, kunnen [...]

Intelligente geluidslokalisatie met DNN-chip tilt hoortoestellen naar een hoger niveau

18 maart 2025 | Moderne hoortoestellen worden steeds slimmer. Dankzij technieken uit de kunstmatige intelligentie (AI) – en specifiek [...]

Luisteren, horen en inschatten van verstaan: een actief samenspel

17 maart 2025 | Ons brein doet meer dan alleen geluid verwerken. Het denkt ook actief mee over hoe [...]