Muziekles levert mogelijk een positieve bijdrage bij de aanpak en het voorkomen van gedragsproblemen bij kinderen

27 december 2014
Auteur: Rene van der Wilk
Leestijd: 2 min

Kinderen die muziekles krijgen leren meer dan alleen een leuk melodietje op de gitaar, piano of viool. Muziekles kan er ook voor zorgen dat kinderen hun aandacht beter focussen, hun emoties beter kunnen controleren en dat hun angstgevoelens verminderen. Tot deze conclusie komt een kinderpsychiatrisch team van de Universiteit van Vermont.

Muziekles kan een positieve bijdrage leveren bij de aanpak en het voorkomen van gedragsproblemen.

muziekles voorkomen gedragsproblemen

Het onderzoek naar het effect van muziekles op de genoemde psychologische factoren is te lezen het tijdschrift “The Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry”.

Het onderzoek is een vervolgonderzoek op eerder uitgevoerd Magnetic Resonance Imaging (MRI) onderzoek. Het team analyseerde de hersenscans van zo’n 230 kinderen tussen de 6 en 18 jaar. Wanneer kinderen ouder worden verandert de dikte van de cortex, de buitenste laag van de hersenen. Uit eerder onderzoek was reeds gebleken dat het dikker of dunner worden van specifieke delen van de corticale laag wees op de aanwezigheid van angst, depressie, concentratie- en agressieproblemen, en ook andere gedragsmatige problemen. Dit gold ook voor gezonde kinderen die geen diagnose hadden van een mentale aandoening.     

Met het onderzoek wilde onderzoeker Hudziak bekijken of een positieve activiteit zoals muziekles de eerder gevonden indicators in de hersenen beïnvloeden.

De studie ondersteunt het model van de onderzoeker waaruit naar voren komt dat de gehele omgeving van jongeren, zoals ouders, vrienden, huisdieren, onderwijzers en buitenschoolse activiteiten, bijdragen aan de psychologische gezondheid. Volgens de onderzoeker is muziek een kritische component in zijn model.

Niet alleen waren er veranderingen in de delen van de hersenen waarneembaar die te maken hebben met gedragsregulatie, ook waren er verandering in de hersenen te zien die met de aansturing van de motoriek te maken hadden.
Het oefenen van muziek beïnvloedt de dikte van de cortex die gerelateerd is aan motorische taken, werkgeheugen, controle van aandacht en organiseren en plannen.

De muzikale achtergrond van kinderen bleek ook verband te houden met de corticale dikte in hersendelen die een belangrijke taak hebben op inhiberende controle als wel op aspecten van emotionele verwerking.

Kinderen gitaar, viool of piano laten spelen kan mogelijk een positieve bijdrage leveren bij de aanpak en het voorkomen van gedragsproblemen bij kinderen. Wellicht is muziekles een betere aanpak dan bij geringe problematiek medicatie voorschrijven.

Bronnen:

  • James Hudziak, M.D. et al. Cortical Thickness Maturation and Duration of Music Training: Health-Promoting Activities Shape Brain Development. Journal of American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, December 2014 
  • Sciencedaily.com

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Meer nieuws

Audiologen luiden noodklok en komen op voor de kwaliteit van Hoorzorg

29 juni 2022 | Vandaag vragen een zeer groot aantal audiologen aandacht voor de zorgen die zij hebben over [...]

Online workshop: ‘Grip op je energie met een auditieve beperking’

28 juni 2022 | Werkpad organiseert op 7 juli aanstaande tussen 16:00 en 17:30 uur de gratis te volgen [...]

Audioloog Jan de Laat krijgt koninklijke onderscheiding

24 juni 2022 | Tijdens zijn afscheidssymposium in Leiden kreeg klinisch fysicus audioloog dr. ir. Jan de Laat vandaag [...]

Phonak Audéo Fit: top hoortoestel dat de gezondheid monitort

23 juni 2022 | Phonak introduceerde afgelopen week in Amsterdam voor de internationale schrijvende pers een van haar nieuwe [...]