Dat de kleur van ons eten of drinken ook de smaak beïnvloedt, is nagenoeg bekend. Zo geven wijnproevers aan witte wijn waaraan rode kleurstof is toegevoegd ogenblikkelijk smaakbeschrijvingen die passen bij rode wijn. Ook is het geluid van onze tanden in chips of een knakworst mede bepalend voor de smaak en zorgt hardere muziek ervoor dat we sneller gaan drinken.
Onderzoek van de Vrije Universiteit van Brussel en de KU Leuven heeft nu ook laten zien dat muziek de smaak van bier beïnvloedt. Dit is te lezen in het tijdschrift Frontiers in Psychology. De resultaten van het onderzoek wijzen erop dat informatie afkomstig van diverse zintuigen waaronder het oor (geluid), het oog (kleur, vorm), gevoel (substantie en structuur) onze smaak beïnvloedt.
Onderzoek samen met Engelse band The Editors
De ‘Brussels Beer Project’ werkte bij het onderzoek samen met de Engelse band ‘The Editors’ om een porter achtig bier te produceren dat geïnspireerd is op de muzikale en visuele identiteit van de band. Porter bier is een donker type bier, dat afkomstig is uit Londen en gemaakt wordt vanaf de achttiende eeuw. Het is een soort bruin bier gemaakt uit bruine mout met veel hop.
Nadat het bier was gebrouwen op zo’n manier dat het goed paste bij het laatste album van de The Editors ‘In Dreams’ werd door de onderzoekers van de twee Universiteiten een experiment opgezet om te zien of muziek en het ontwerp van de verpakking de smaak positief beïnvloeden.
Opzet onderzoek
Bij het onderzoek werden 231 drinkers in drie groepen ingedeeld die in verschillende omstandigheden het bier proefden. Een van de groepen vormde de controle groep. Deze groep dronk het bier uit een fles zonder label, waarbij niet geluisterd werd naar een specifiek nummer. Bij de tweede groep werd de invloed van de verpakking getest: de drinkers proefden het bier na het zien van het label.
De derde groep dronk het bier terwijl ze het label konden zien en terwijl ze luisterde naar ‘Oceans of Light’ een van de nummers van het laatste album van The Editors. Voordat de test aanving moesten de deelnemers aangeven hoe smaakvol zij het bier vonden. Na het voorproeven gaven zij in de uiteindelijke test aan in welke mate zij van het bier genoten hadden.
Resultaten
De resultaten laten zien dat de groep die zowel het label als het nummer beluisterde meer genot rapporteerde dan de drinkers die het bier en label alleen kregen aangeboden.
Een van de onderzoekers zegt hierover: “We hebben kunnen zien dat mensen meer plezier ervaren van dranken die onderdeel uitmaken van de identiteit ervan”.
“In dit geval hebben we laten zien dat mensen die het nummer reeds kende dat was gebruikt in het experiment, niet alleen de multi-sensorische ervaring meer waardeerden van het drinken van bier terwijl er geluisterd werd naar muziek, maar dat ze ook het bier lekkerder vonden”, zegt onderzoek Felipe. .
Vervolgonderzoek
Als volgende stap in het onderzoek willen de onderzoekers kijken naar hoe geluiden invloed kunnen hebben om waargenomen smaak attributen van voedsel en dranken, zoals de bitterheid, zoetheid, zuurheid en romigheid. Ook zijn de onderzoekers benieuwd hoe geluiden onze beslissingsproces beïnvloeden. Ze willen onderzoeken of verschillende geluiden mensen bijvoorbeeld tot gezondere voedingskeuze kunnen bewegen.
Bron: ScienceDaily. ScienceDaily, 28 July 2016.
Tijdschrift referentie:
Felipe Reinoso Carvalho, Carlos Velasco, Raymond van Ee, Yves Leboeuf, Charles Spence. Music Influences Hedonic and Taste Ratings in Beer. Frontiers in Psychology, 2016; 7 DOI: 10.3389 / fpsyg.2016.00636