Huizen – Specsavers heeft het boekjaar 2015-2016 afgesloten met een omzet stijging van 6.9% ten opzichte van het vorige boekjaar. De grootste groei zat in de hoortoestellen, waar de retailketen een plus van 60% liet zien. Met deze verkoopcijfers heeft het bedrijf een marktaandeel van 15% in de hoortoestellenbranche weten te behalen.
Snelste groei binnen hoortoestellen
De snelst groei zat afglopen jaar bij Specsavers in de sector hoortoestellen. De retailketen zag haar marktaandeel in een jaar tijd van 10% naar 15% stijgen. Remko Berkel, algemeen directeur van Specsavers Nederland: “We gaan nadrukkelijk mee in de positieve trend van Specsavers wereldwijd. Met de Nederlandse business kijken we terug op een recordjaar, waarin we een groei in omzet én marktaandeel wisten te realiseren. Ons businessmodel, waarbij we betaalbare en kwalitatieve oog- en hoorzorg onder één dak aanbieden, spreekt de Nederlandse consument duidelijk aan. In de achttien jaar dat we actief zijn op de Nederlandse markt hebben we zo een solide basis weten te creëren voor verdere groei.”
Specsavers realiseert ook groei bij optiek
Ook in de optiek zat afgelopen jaar groei. Inmiddels wordt 1 op de 5 brillen in Nederland bij Specsavers gekocht. Volgens directeur Remko Berkel weet Specsavers met maar vijf procent van alle optiekwinkels in Nederland wel een vijfde van alle brillenverkopen te realiseren.
Om in de optiekbranche een nog stevigere positie te behalen heeft Specsavers geïnvesteerd in een webshop voor contactlenzen. Van deze onlineservice blijken inmiddels 25.000 klanten gebruik te maken.
Optiek- en hoorzorg op grond joint-venture
Het van oorsprong Britse familiebedrijf Specsavers opende in 1997 in Nederland de deuren van haar eerste winkel. De snelgroeiende retailketen exploiteert in Nederland inmiddels 122 optiek- en hoorzorgwinkels op joint-venture basis onder leiding van lokale winkelpartners.
Volgens directeur Berkel slaat de formule waarbij moderne hoortoestellen tegen scherpe prijzen worden aangeboden aan. Specsavers is volgens Berkel daar toe in staat door de schaalgrootte en inkoopkracht. Wel wijst de directeur erop dat Specsavers in Nederland te maken heeft met een turbulente en vooral uitdagende markt, ondanks de groeikansen door de vergrijzing. Alle spelers zijn volgens hem hard op zoek naar verkoopvolumes vanwege de lagere prijzen in de door zorgverzekeraars gereguleerde markt.
Specsavers gaat voor verdere groei
Specsavers kondigde begin dit jaar aan om fors te blijven investeren. In totaal heeft het bedrijf hiervoor 5 miljoen euro gereserveerd. Speerpunt in de strategie is het toegankelijk maken van kwalitatieve, betaalbare oog- en hoorzorg voor alle Nederlandse consumenten. Binnen nu en drie jaar is Specsavers van plan in totaal dertig nieuwe vestigingen te openen op A-locaties in middelgrote provinciesteden, ter verhoging van haar landelijke dekkingsgraad. De retailketen zegt vooralsnog volledig op schema binnen deze groeistrategie te liggen: in het eerste halfjaar van 2016 opende Specsavers winkels in Woerden, Winterswijk en Tilburg Heyhoef. Na de zomer volgen er onder meer vestigingen in Amsterdam en Den Haag.