Lou Ferringo bekend uit de tv serie ‘The incredible Hulk’ reist de wereld rond met een belangrijke missie: hij wil mensen aanmoedigen om hun gehoorverlies aan te pakken. Afgelopen week maakte hij een tussenstop in Mechelen (België) voor een bezoek aan Cochlear om daar zijn persoonlijke hoorreis te delen met onder meer de pers.
Bekend van tv serie ‘The incredible Hulk’
Naast dat Ferringo bekend is van de Amerikaans tv-serie die eind jaren zeventig en begin jaren tachtig werd uitgezonden, is hij motiverend spreker en medeoprichter van Ferringo Fit. Net als bij de stripheld de Hulk uit begin jaren zestig, begint ook Lou’s levensverhaal met een tegenslag. Door een reeks oorontstekingen verloor hij op zeer jonge leeftijd (3 jaar) 80% van zijn gehoor. Dit leidde tot flinke pesterijen op school en thuis.
Verloren en ongelukkig
Hij voelde zich daardoor verloren en ongelukkig. Uiteindelijk wendde Lou zich tot grote figuren zoals acteur en bodybuilder Steve Reeves en Marvel’s ‘The Incredible Hulk’ voor inspiratie. Deze twee iconen zouden uiteindelijk bepalen wie hij zou worden en hoe hij zijn leven zou leiden.
Cochleair implantaat maakt einde aan worsteling met slecht gehoor
Hoewel Lou hoortoestellen droeg, worstelde hij zijn hele volwassen leven met zijn slechte gehoor. Hij kon anderen door zijn forse gehoorverlies niet goed verstaan. Totdat hij op 69-jarige leeftijd een cochleair implantaat kreeg. Dat veranderde zijn leven volledig. Er ging een nieuwe wereld voor hem open.
Ferringo: “Ik heb heel lang heel hard gewerkt om te spreken en te horen met traditionele hoortoestellen, maar uiteindelijk leerde ik dat met mijn zware gehoorverlies het beste hoortoestel ter wereld me niet meer kon helpen om gesprekken te voeren.”, zegt Ferrigno. “Mijn cochleair implantaat hielp me wel en heeft me snel naar een nieuw niveau van horen gebracht. Het is alsof ik mijn leven opnieuw beleef. Ik kan S’en horen. Ik heb medeklinkers al zo lang niet meer duidelijk kunnen horen, misschien wel nooit. Ik heb al een betere dictie en spraakverstaan”.
Ferringo vervolgt: “Nu hoef ik niet meer zo mijn best te doen om te horen.”
Zelfs gefluister weer horen
Ferrigno beschrijft hoe blij hij was dat hij zijn vrouw na activatie van zijn cochleair implantaat weer kon horen. Zelfs als ze op 15 meter afstand in hun huis iets fluisterde. Ook is hij blij met de kleine omgevingsgeluiden die hij nu kan waarnemen, zoals het geluid van een klok en andere geluiden in huis. Ferringo ziet nu uit naar het horen van de stemmen van zijn kleinkinderen (een tweeling).
“Ik heb in de loop der jaren veel verkeerde informatie gehoord over cochleaire implantaten, maar een vriend van mij kreeg het apparaat en ging van 15 procent woordverstaan vóór het implantaat naar 95 procent met het implantaat.”, zegt Ferringo. Hij vervolgt: “Ik ben iemand die al bijna mijn hele leven ernstig gehoorverlies heeft, dus als dit cochleair implantaat voor mij al werkt, kan het andere mensen ook hoop geven. Ik wou dat ik eerder had gedacht aan een cochleair implantaat. Gehoorverlies en de behandeling ervan is geen schande.”
Missie: mensen aanmoedigen om hun gehoorverlies aan te pakken
Nu reist Louis Ferringo de wereld rond met een belangrijke missie: hij wil mensen aanmoedigen om hun gehoorverlies aan te pakken. Hierbij spelen gehoorscreening en een tijdige doorverwijzing naar een audicien of audioloog voor een passende hooroplossing een cruciale rol. Daarom maakte hij op 30 mei een tussenstop in Mechelen om een bezoek te brengen aan Cochlear om daar zijn verhaal te delen, ook ten overstaan van de pers.
Voor volwassenen geen standaard gehoorscreening
Ondanks de goede hoorzorg blijkt het nog steeds een grote uitdaging om mensen met gehoorverlies bij de juiste hoorzorgprofessional te krijgen voor een screening. In de Benelux is er een zeer goed georganiseerde gehoorscreening voor baby’s, maar voor volwassenen is die er standaard niet. De WHO adviseerde in hun World Report on Hearing om screening voor volwassenen vanaf 50 jaar verplicht te stellen. Cochlear investeert in een duidelijk verwijzingstraject door onder andere partnerschappen aan te gaan met audiciens. Wat dit project inhoudt werd toegelicht door Katrien Geeraerts, Product Manager Acoustics en Kris Petré, Marketing Manager bij Cochlear Benelux.
Cochlear steunt het doel van een dergelijke standaard in de hoorzorg en staat achter de ambitie van de WHO om gehoorscreening bij volwassenen vanaf 50 jaar in te voeren.