GAIN neemt juridische stappen tegen plan hoortoestellen van Zorgverzekeraars

4 juli 2013
Auteur: Rene van der Wilk
Leestijd: 2 min

Brancheorganisatie GAIN gaat namens de producenten van hoortoestellen juridische stappen nemen tegen Zorgverzekeraars. Aanleiding is de nieuwe systematiek voor het verstrekken van hoortoestellen die Zorgverzekeraars Nederland wil introduceren.

Zorgverzekeraars Nederland claimt dat het nieuwe systeem voor het verstrekken van hoortoestellen mensen met hoorproblemen in staat stelt beter te functioneren. Kern van de methodiek is dat de zorgbehoefte via een vragenlijst in beeld wordt gebracht, waarna op basis van de antwoorden een hoortoestel wordt voorgeschreven. De uitkomst is bindend: wie een ander toestel wil, krijgt geen vergoeding.

GAIN noemt het systeem ondeugdelijk. “Het leidt tot verschraling van de hoorzorg en lijkt in alles op een experiment om via een black box de zorgbehoefte van de klant automatisch te koppelen aan bepaalde hoortoestellen”, zegt voorzitter Hans van Pagée.

Het systeem kent volgens hem vele tekortkomingen, waaronder het gebruik van een niet-gevalideerde vragenlijst om de zorgvraag vast te stellen en het ontbreken van keuzevrijheid voor de verzekerde die er voorheen wel was. Deze vragenlijst is in principe ‘slechts’ een evaluatiemiddel dat voor een groot deel opgebouwd is uit niet relevante vragen. Vragen over het aspect werk (voor een slechthorende die wil blijven deelnemen aan het arbeidsproces van groot belang), zijn bijvoorbeeld niet opgenomen in de betreffende lijst. Daarnaast is het systeem erg gecompliceerd, houdt het geen rekening met de stand van wetenschap, sluit innovatie uit en ontbeert transparantie. Zo blijft Zorgverzekeraars Nederland erg geheimzinnig doen over de methodiek die de zorgvraag koppelt aan hoortoestellen.

De tekortkomingen van het systeem leiden er volgens GAIN toe dat verzekerden straks hoortoestellen krijgen die niet of niet goed aansluiten bij de specifieke zorgvraag van de verzekerde. Dit resulteert in onvrede, ongemak en irritatie, aldus GAIN. Verzekerden kunnen geen toestel kiezen maar moeten wel voor 25 procent uit eigen zak meebetalen voor een hulpmiddel dat ze eigenlijk niet willen. Wie de voorkeur geeft aan een ander hoortoestel dan het systeem bepaalt, moet het gehele bedrag zelf betalen.

GAIN wil de introductie van het systeem desnoods in een uiterste poging via de rechter tegenhouden, zegt Van Pagée. “We zetten deze stap liever niet, maar we hebben geen keus. De gesprekken die met de zorgverzekeraars zijn gevoerd, hebben tot nu toe helaas niets opgeleverd. In onze ogen is sprake van een niet realistisch en onzalig plan. Wij blijven erbij dat verzekeraars kritischer moeten kijken naar de kwaliteit van de hoortoestellen die zij gaan verstrekken. We hebben ze in gesprekken niet kunnen overtuigen. Als dit zo blijft rest ons niets anders dan deze weg.”

 

Zoekwoord: Keuze hoortoestellen

Meer nieuws

Abonnement op opties in hoortoestellen: betalen per maand

30 maart 2023 | Deze week besteedde het programma Radar aandacht aan opties in auto’s die steeds vaker als [...]

Informatiebijeenkomsten cochleair implantaten – april 2023

29 maart 2023 | Benieuwd wat een cochleair implantaat voor u of voor uw kind kan betekenen? Ook in [...]

Cochleair implantaat heeft negatief effect op waarneming prosodie in een vreemde taal

28 maart 2023 | Marita Everhardt deed de afgelopen jaren onderzoek naar het leren van een vreemde taal door [...]

Boek Gezien en Gehoord biedt inspiratie voor werknemer en werkgever

22 maart 2023 | Het recent verschenen boek Gezien en Gehoord biedt inspiratie voor mensen met een auditieve of [...]