Huismerk-hoortoestellen: het waarom en de merken erachter

29 december 2020
Auteur: Rene van der Wilk
Leestijd: 5 min

De meeste grote hoortoestelketens leveren hoortoestellen onder een eigen merk. Dit wordt ook wel een ‘huismerk’ genoemd. Met enige regelmaat stellen bezoekers de vraag bij HOorzaken of zo’n hoortoestel wel goed is, omdat ze op de site of elders geen informatie over het specifieke merk kunnen vinden. Waarom wordt er gebruik gemaakt van deze huismerk-hoortoestellen? Hoe betrouwbaar zijn ze? En welke merken zitten achter de verschillende huismerken?

huismerk hoortoestellen schoonenberg van Boxtel Specsavers Hans Anders

Het waarom van huismerkhoortoestellen

Merkwisseling huismerk-hoortoestel niet zichtbaar voor consument

Audiciensbedrijven kunnen om verschillende redenen hoortoestellen onder hun eigen huismerk verkopen. Zo is het allereerst voor de buitenwereld niet zichtbaar wanneer ze van fabrikant wisselen voor hun huismerk. Immers het huismerk behoudt precies dezelfde naam. Dat heeft voordelen bij het maken van reclame: foldermateriaal, website-teksten en reclames zijn langer bruikbaar. Ook heeft de slechthorende cliënt niet in de gaten dat het audicienbedrijf na enige tijd met een andere fabrikant in zee gaat. Wanneer de cliënt vijf jaar later aanklopt voor een nieuw hoortoestel is er nog steeds het voor hem vertrouwde merk aanwezig (mogelijk dus met een volledig ander fabrikant erachter).

Wisseling fabrikant huismerk

Een audicienbedrijf kan om verschillende redenen bij een andere fabrikant aankloppen voor het leveren van hun huismerk-hoortoestel. Dit kan zijn omdat het bedrijf bij een andere hoortoestelfabrikant (vaak internationaal) een gunstigere inkoopprijs weet te bedingen. Ook kan een audicienbedrijf wisselen omdat het bedrijf wil dat het huismerk aan betere audiologische kenmerken voldoet of betere opties heeft. Denk bij deze opties aan oplaadbaarheid of streamen van telefoongesprekken en muziek.

Prijsverschil camoufleren

Een andere reden om te kiezen voor een huismerk is om daarmee een prijsverschil te camoufleren. In Nederland zijn een aantal hoortoestelfabrikanten en audicienbedrijven met elkaar verbonden: ze hebben hetzelfde moederbedrijf. Zo is Schoonenberg onderdeel van Sonova waaronder de merken Phonak en Unitron vallen. Van Boxtel Hoorwinkels ­valt onder Demant waaronder de merken Oticon, Bernafon, Philips en Sonic vallen. Omdat er in de distributieketen door de zogenaamde verticale integratie er een laag tussenuit is, kunnen deze de hoortoestellen afkomstig van het moederbedrijf binnen het eigen audicienbedrijf tegen een lagere prijs aanbieden. Door de zelfstandige audicienbedrijven waar de fabrikant natuurlijk ook hoortoestellen aan verkoopt, wordt een lagere verkoopprijs waar zij moeilijk mee kunnen concurreren niet in dank afgenomen. Het huismerk kan het eventuele prijsverschil camoufleren.

Meerdere merken achter hetzelfde huismerk

Het kan zich ook voordoen dat achter een en hetzelfde huismerk meerdere fabrikanten schuilgaan. Dit is niet zichtbaar voor de slechthorende consument. De audicien weet natuurlijk wel de verschillen en kan bij de keuze daar rekening mee houden.

Techniek

Ook kan een fabrikant samen met het audicienbedrijf besluiten niet alle audiologische kwaliteiten of opties in een huismerkhoortoestel toe te passen. De fabrikant kan specifieke eigenschappen vrij eenvoudig uitschakelen. Het hoortoestel is een dan een (iets) uitgeklede versie van het toestel dat elders onder eigen merk wordt aangeboden. Ook kan het zijn dat in dezelfde behuizing een oudere techniek zit. Dat kan, maar hoeft zeker niet zo te zijn. Ook kan een fabrikant samen met het audicienbedrijf ervoor kiezen een onbekender merk te gebruiken als huismerk wat elders in de markt niet of nauwelijks geleverd wordt. De consument weet dus zonder extra achtergrondinformatie niet wat hij precies koopt. Natuurlijk hebben audicienbedrijven een zorgtaak en baat bij tevreden cliënten. Ze zullen dan ook producten zo selecteren binnen hun huismerk dat ze aan verschillende wensen en eisen van hun slechthorende cliënten kunnen voldoen.

Betrouwbaarheid huismerk-hoortoestellen

Alle hoortoestellen afkomstig van de grote merken die vandaag de dag op de markt zijn, zijn betrouwbaar dus ook de huismerk-hoortoestellen. Daarnaast moeten audicienbedrijven veelal 5 jaar nazorg geven op de geleverde hoortoestellen. Het hebben van kwalitatief goede producten in hun assortiment is dan ook belangrijk voor de bedrijven.
Wel zit er verschil tussen merken hoortoestellen in de onderlinge samenwerking van de aanwezige technieken en daarmee ook in audiologische kwaliteiten. Afhankelijk van het individuele gehoorverlies, de omgeving waarin iemand moet functioneren en de eisen die een slechthorende stelt, zijn de kwaliteitsverschillen in min of meerdere mate merkbaar. Daarnaast zijn er ook verschillen in de eerdergenoemde opties zoals oplaadbaarheid en draadloze streaming mogelijkheden van audio (muziek en telefoneren).

Mogelijk nadeel aan huismerk-hoortoestellen

De meeste slechthorenden kiezen voor een audicien in de buurt. Dat is makkelijk wanneer hun hoortoestel service nodig heeft of er een bijstelling nodig is. Een huismerkhoortoestel is veelal alleen toegankelijk met beschermde software voor de audicienketen die het levert. De afgelopen jaren zijn door de prijsdruk aardig wat winkels van ketens gesloten. Sluit de eigen audicienwinkel in de buurt dan kan de cliënt met zijn huismerk-hoortoestel niet terecht bij de concurrent vlakbij. Het enige wat er dan op zit is reizen naar een ander filiaal van de keten waar het hoortoestel is aangeschaft. Merk-hoortoestellen die onder de eigen naam van de fabrikant worden verkocht zijn door iedere audicien die het merk kan leveren aanpasbaar.

Zorginhoudelijke keuzes in het geding

Iedere slechthorende die gebruik maakt van vergoede hoorzorg wordt volgens het hoorprotocol ingedeeld in een van de vijf categorieën. Het zou zo moeten zijn dat waar een hoortoestel ook gekocht wordt en van welk (huis-)merk dan ook, de slechthorende een hoortoestel krijgt van een gelijkwaardige audiologische kwaliteit. Voor de indeling van hoortoestellen in de database zijn immers criteria opgesteld. Echter de hoortoestellen worden niet alleen op grond van (inmiddels verouderde en te bekritiseren) audiologische criteria ingedeeld. Ook de hoortoestelfabrikant heeft invloed op de indeling.

Hierbij speelt de commerciële rangorde die de fabrikant aanbrengt in zijn assortiment een rol. Zo kan een hoortoestel uit een hogere categorie in een lagere eindigen. Dat lijkt gunstig voor de cliënt, immers er zitten immers betere hoortoestellen in een lagere (goedkopere) categorie. Hierdoor zijn hoortoestellen in een en dezelfde categorie echter niet meer gelijkwaardig aan elkaar. Hierdoor kan de audicien die bij een bedrijf werkt die een bepaald merk niet levert óók niet voor dat betere product uit die categorie kiezen. De slechthorende consument kan er op dat moment dus niet meer op vertrouwen dat zijn audicien de beste zorginhoudelijke keuze maakt. Dat geldt zowel voor merk- als huismerk-hoortoestellen.
De invoering van een ophanden zijnde systeem dat slechthorende volledig automatisch indeelt in een van de vijf categorieën, lijkt dit probleem ook niet te gaan oplossen.

Hoortoestellenmarkt niet transparant

Naast dat de indeling van hoortoestellen in categorieën al zo’n 7 jaar rammelt, zorgt het gebruik van huismerken ervoor dat de hoortoestellenmarkt nog minder transparant is voor slechthorenden.
Onduidelijk is welk merk zij precies kopen en het vergelijken van de prijs bij verschillende audicienbedrijven wordt er ook nog verder door bemoeilijkt.
De uiteindelijke prijs van een hoortoestel is op dit moment mede afhankelijk van waar iemand verzekerd is, of deze een aanvullende verzekering heeft, zijn verbruikte eigen risico en ook afhankelijk van het contract dat het audiciensbedrijf heeft afgesloten met zijn zorgverzekeraar.

Indelingsalgoritme niet transparant

Wat ook nog niet transparant is, is hoe het nieuwe algoritme werkt dat slechthorende consumenten vanaf 2021 volledig automatisch indeelt in een bepaalde categorie. Daar heeft verbazingwekkend genoeg nog niemand goed inzicht in gekregen.

Oogvoororen.nl geeft meer inzicht in huismerk-hoortoestellen

De website Oogvoororen.nl geeft inzicht in welke merken achter de huismerken van verschillende audicienbedrijven schuilgaan. Het bedrijf houdt deze informatie op hun site zo actueel mogelijk.

Joost Schravendeel productmanager bij Oogvoororen.nl daarover: “Sinds de oprichting van 2014 staan wij voor meer transparantie in de hoorzorg. Wij publiceren sindsdien alle hoortoestellen, prijzen, vergoedingen, specificaties en consumentenreviews op onze website. Wij hoopte dat hierdoor de markt meer transparant zou worden maar helaas is het tegendeel gebeurt. Alle grote ketenbedrijven leveren inmiddels hun eigen huismerken en er is weinig informatie publiekelijk beschikbaar. Gelukkig zit de consument wel op deze transparantie te wachten, wij zien jaar op jaar onze bezoekersaantallen en ook klantenbestand groeien”.

Bent u benieuwd welk merk achter een bepaald huismerk zit? Kijk dan voor actuele informatie op deze pagina van Oogvoororen.nl
  

Reacties (4)
  1. “Sluit de eigen audicienwinkel in de buurt dan kan de cliënt met zijn huismerk-hoortoestel niet terecht bij de concurrent vlakbij. Het enige wat er dan op zit is reizen naar een ander filiaal van de keten waar het hoortoestel is aangeschaft.” is een incorrecte stelling, elke keten heeft de verplichting toegang te verlenen tot het huismerk toestel door een andere audicien wanneer de eigenaar van het toestel hierom vraagt. Een gebruiker zal minder snel over kunnen stappen naar een concurrent omdat de kosten voor de 5 jaar garantie/ nazorg bij de inkoopafspraak tussen audicien en zorgverzekeraar contractueel is bepaald. Hierdoor is het dus niet de keten, maar de zorgverzekeraar die indirect de overstap verhinderd.

    • Helaas blijkt de praktijk wat weerbarstiger zo heb ik begrepen: er is van één keten bekend dat deze geen inloggegevens van de software aan derden verstrekt.

  2. Dit verhaal bevat m. i. een groot “het kan vriezen het kan dooien”
    gehalte, behalve het slot.
    Toch gewoon reclame?

    • U bedoelt met het slot waarschijnlijk de verwijzing naar de website voor oogvoororen.nl. Het was mijzelf niet gelukt om te achterhalen welke merken precies achter de huismerken zaten. Daar geven zowel fabrikanten als audiciensbedrijven geen duidelijkheid over. Ik was dan ook blij verrast met de informatie op de website van Oogvoororen. Regelmatig vernieuwen zij de informatie. Verwijzen naar hun website is voor mij dan ook praktischer. Voor deze verwijzing krijg ik geen enkele vergoeding. Dus er is geen sprake van reclame. Rene van der Wilk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer nieuws

Tv reclame van Specsavers laat zien dat support vanuit omgeving voor slechthorende belangrijk is

15 januari 2021 | Op tv is een nieuwe reclame van Specsavers te zien met Wibi Soerjadi in de [...]

Misofonie bij kinderen vaak niet onderkend door ouders

12 januari 2021 | Ouders weten vaak niet dat bepaald gedrag bij hun kinderen door misofonie kan worden veroorzaakt. [...]

Tinnitusbehandeling ook positief effect op cognitief functioneren

11 januari 2021 | Bekend is dat tinnitus bij sommige patiënten tot gezondheidsproblemen leidt en ook voor geheugen- en [...]

Oproep: Vul de enquête over COVID-19 en tinnitus van Hoormij∙NVVS in!

5 januari 2021 | Van 1 t/m 6 februari 2021 vindt de jaarlijkse internationale Week van het Oorsuizen (WvhO) [...]