Hoorzorg in tijden van de Corona crisis – Online hoorzorg een optie

16 maart 2020
Auteur: Rene van der Wilk
Leestijd: 4 min

Het is voor cliënten en zorgverleners in de hoorbranche door het Corona virus een ingewikkelde tijd. Ga je als cliënt nog naar je afspraak toe in het ziekenhuis of bij je audicien langs en wat doe je als zorgverlener? Gister en vandaag hebben meerdere audiciensbedrijven besloten hun winkels te sluiten of alleen op afspraak open te zijn. Hiermee willen zij de contacten voor hun veelal kwetsbare groep oudere cliënten beperken. Audiciensbedrijven die wel sluiten beraden zich er nu over hoe ze de noodzakelijke service kunnen blijven leveren. Aan de continuering van de hoorzorg voor nu en voor de komende tijd kan ook de zogeheten online hoorzorg bijdragen. Het fijnafstellen van hoortoestellen gebeurt daarbij door de audicien op afstand via het internet en met behulp van een smartphone of tablet.

Rij buiten bij een apotheek in Den Haag tijdens de Corona crisis. Cliënten mogen een voor een de winkel in.

Nieuwe sociale contacten matigen

Over de mate van besmettelijkheid van het Corona virus is nog veel onduidelijk wanneer er geen klachten als niezen, keelpijn, hoesten en koorts zijn. Daarbij zegt het aantal geregistreerde besmettingen in een regio op dit moment weinig meer over het werkelijke aantal. Inmiddels zijn in het hele land de scholen en horeca gelegenheden gesloten. In Brabant is geadviseerd sociale contacten te matigen en nieuwe contacten alleen aan te gaan als deze strikt noodzakelijk zijn. Ook is daar aangeraden ouderen en kwetsbaren extra te beschermen. Dit was de reden voor vijf Brabantse audiciens om gister al de deuren te sluiten. Vandaag volgenden ook een aantal audiciens elders in het land.

Grote winkelketens buiten hoorbranche sluiten deuren

Ook een aantal grote winkelketens zoals Apple, Nike, Proximus en Coolblue hebben in Nederland hun verantwoordelijkheid genomen en besloten om de deuren van de fysieke winkels te sluiten. Zij wachten niet op eventuele overheidsmaatregelen. Niet al het winkelpubliek lijkt zich wat aan te trekken van de dreiging van het Corona virus, zo blijkt. Bij de Ikea en bouwmarkten lijkt het juist drukker dan normaal. Ook bereiken ons signalen van audiciens dat een deel van hun cliënten de afgelopen week nog erg laconiek omging met de dreiging van het virus. Ze bleken het niet na te laten met een flinke verkoudheid de winkel binnen te stappen. Dat hiermee de kans op overdracht van het Corona virus groter wordt, hoeft geen betoog.

Bepaalde handelingen niet uitvoeren

Sommige audiciensbedrijven die wel open blijven, voeren bepaalde handelingen waarbij lichamelijk contact onvermijdelijk is, niet uit. Audiciensbedrijven die wel sluiten beraden zich er nu over hoe en in welke mate ze de noodzakelijke service aan hun cliënten kunnen blijven leveren. Denk daarbij aan kleinere en grotere reparaties en/of fijn-afstellen van hoortoestellen. Zij willen op deze manier de hoorzorg zo goed als mogelijk continueren.

Contact bij hoorzorg moeilijk te vermijden

Niet alleen audiciensbedrijven nemen verregaande maatregelen of sluiten winkels. Ook sommige ziekenhuizen hebben om deze of andere redenen de afspraken op de KNO-poli’s afgezegd. Alleen behandelingen die spoedeisend zijn gaan door. Bij hoorzorg is bij flink wat handelingen direct contact met de cliënt onvermijdelijk. Denk bij de audicien aan de inspectie van het oor, het nemen van oorafdrukken of het plaatsen van apparatuur op het hoofd of in de oren. Het is dan ondoenlijk om de grens van 1,5 meter aan te houden.

Besluit heropening

De stap die kleine zelfstandige audiciensbedrijven als eerste gezet hebben om hun winkel een of meerdere weken te sluiten, zorgt ook voor een flink dilemma. Wanneer heropen je als eigenaar de winkel weer? Dat er een groot aantal mensen ziek gaat worden van het Corona virus staat vast. Het doel van het beperken van sociale contacten, is zorg te dragen van een spreiding van het aantal zieken over de tijd. Hierdoor is het voor artsen en ziekenhuizen mogelijk nog de noodzakelijke zorg te leveren, ook op de intensive care afdelingen. Hopelijk zijn de nu genomen maatregelen voldoende om het virus in te dammen. Is dat niet zo dan zou met de argumenten van de huidige sluiting deze logischer wijs gecontinueerd moeten worden. Of dat financieel haalbaar is voor bedrijven, is de vraag. Mogelijk is daar compensatie van overheidswege voor. Ook kan een gelijke situatie in het najaar zich weer voordoen als het virus mogelijk wederom de kop op steekt.

Online hoorzorg: de audiciens zit op zijn werkplek in de winkel en de cliënt thuis. Het contact verloopt via een App op de telefoon aan de kant van de cliënt en via de computer bij de audicien. Ze kunnen elkaar zien op het scherm.

Online hoorzorg: zorg op afstand

De afgelopen jaren hebben meerdere hoortoestelfabrikanten online hoorzorg geïntroduceerd. De audicien kan daarmee de hoortoestellen (die daarvoor geschikt zijn) op afstand bijstellen. Via een App op de smartphone of tablet kan de cliënt aangeven dat de hoortoestellen bijvoorbeeld te schel klinken. De audicien kan dan allereerst telefonisch contact zoeken met de cliënt en het probleem bespreken. Als daar aanleiding toe is, kan hij vervolgens op afstand de instellingen aanpassen om het probleem op te lossen. Met deze online optie biedt de audicien een extra mogelijkheid om de hoorzorg voor een deel van zijn bestaande cliënten de komende tijd te continueren en daarmee het aantal contactmomenten voor zijn cliënten en zichzelf te beperken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer nieuws

Het verhaal van Frances: lees hier over haar ervaringen met haar Cochleair Implantaat

18 april 2024 | Het is oktober 2012 als ik sinds lange tijd weer de wachtkamer van de KNO [...]

Fluoroscopie biedt meerwaarde bij plaatsing cochleair implantaat

15 april 2024 | Duitse onderzoekers zien voordelen van de inzet van een fluoroscopisch beeldvormingssysteem bij het implanteren van [...]

Bernafon Encanta nieuwe hoortoestelfamilie uit de koker van Demant  

14 april 2024 | Demant het moederbedrijf van Oticon en Bernafon lanceerde afgelopen week tijdens een bijeenkomst in Utrecht [...]

Realistische reclames zijn een utopie, ook voor hoortoestellen | Column

11 april 2024 | De roep om realistische reclames voor hoortoestellen komt met enige regelmaat voorbij op sociale media. [...]