Phonak heeft de samenwerking opgezocht met Microsoft om hun hoorzorg op afstand mogelijk te maken. Hiervoor gebruikt Phonak het Azure platform van Microsoft. Met deze vorm van ‘cloud computing’ zijn audiciens in staat de nieuwe Phonak Audeo Marvel hoortoestellen op afstand bij te stellen. Dit kan vanuit iedere plaats ter wereld en werkt via de MyPhonak-app op een smartphone of tablet. Deze eHealth service is voor de dragers van de nieuwe Phonak hoortoestellen medio 2019 beschikbaar.
Hoorzorg op afstand
De drager van de Phonak Audeo Marvel (Phonak Audeo M) hoortoestellen kan medio volgend jaar via een app op zijn smartphone of tablet in contact komen met zijn audicien. Dit gebeurt met de MyPhonak-app. Hiermee is door de slechthorende aan te geven dat er zich een lastige luistersituatie voordoet en dat zijn hoortoestellen daar bijstelling behoeven. De audicien zal dan op afstand de hoortoestellen fijn-afstellen. Met de app kunnen slechthorenden via zowel audio als video communiceren met hun audicien. Dit draagt bij aan een goede feedback van de slechthorende client richting audicien en zorgt voor betere aanpasresultaten.
Cloud computing
Cloud computing is het leveren van diensten zoals servers, opslag, databases, netwerkfuncties, software, analysefuncties en intelligentie via internet. Met de term ‘Cloud’ doelt men op een netwerk van computers die in dit geval via internet met elkaar verbonden zijn en zo een ‘wolk van computers’ vormt. De gebruiker heeft daarbij niet in de gaten waar de computers staan en op welke computers de software draait.
Phonak gebruikt bij de hoorzorg op afstand gebruik van de cloud diensten van Microsoft die op het Azure platform draaien. Het voordeel van het gebruik van een platform van een partij als Microsoft is dat deze eigenaar is van de hardware en software en daarmee ook zorgt voor het onderhoud. Dat scheelt kosten voor de gebruikers van het platform zoals in dit geval Phonak.
Verbetering van hoorzorg op afstand met eHealth
Het inzetten van gezondheidszorg op afstand waarbij gebruik wordt gemaakt van informatie en communicatietechnologie neemt meer en meer toe. Deze vorm van zorg op afstand wordt ook wel eHealth, telehealth, telegeneeskunde, telemedicine genoemd. Uit een recent onderzoek blijkt dat een meerderheid van de respondenten de voorkeur geeft aan hulp op afstand in plaats van persoonlijke ontmoetingen met hun zorgverleners.
De eerste aanpassing van hoortoestellen gebeurt op dit moment nog altijd bij de audicien in de winkel of in sommige situatie in de thuissituatie. Het fijnafstellen van de hoortoestellen kan vervolgens wél op afstand gebeuren. Dit is vooral handig voor consumenten met beperkte mobiliteit, die afhankelijk zijn van zorgverleners voor transport of cliënten die druk werkend bestaan hebben.
“De digitale transformatie zorgt voor interessante mogelijkheden in de gezondheidszorg, waaronder voor de gehoorzorg. We begrijpen dat de verwachtingen van consumenten veranderen naarmate mobiele apparaten steeds meer deel uitmaken van ons dagelijks leven en we omarmen de mogelijkheden voor zowel onze klanten als consumenten, “zei Martin Grieder, GVP marketing van Sonova, het moederbedrijf van Phonak. “Onze strategische samenwerking met Microsoft biedt consumenten toegang tot handige en geoptimaliseerde aanpassingen op afstand, terwijl audiciens een voorsprong krijgen door gebruik te maken van de nieuwste innovaties op het gebied van afstandsondersteuning en eAudiology.”
Phonak service beschikbaar vanaf midden 2019
Het afstellen van de Phonak Audeo Marvel hoortoestellen op afstand is in Nederland vanaf midden 2019 mogelijk. In Australië, Canada, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk en de VS is dat al vanaf eind november dit jaar mogelijk.
Het aanpassen van de hoortoestellen op afstand wordt mogelijk gemaakt met behulp van de MyPhonak-app, die gratis is te downloaden en volledig compatibel is met iOS- en Android-apparaten
Steeds meer fabrikanten gebruiken eHealth
De afgelopen jaren zijn steeds meer fabrikanten de mogelijkheid van hoorzorg op afstand gaan bieden. Sivantos, Widex en ReSound gingen Phonak met hun eHealth toepassingen, waarmee hoortoestellen op afstand zijn aan te passen, voor.
Kijk voor meer informatie over de Phonak hoortoestellen op de website van Phonak