Hoortoestellenmarkt eindigt in 2020 in de min

21 januari 2021
Auteur: Rene van der Wilk
Leestijd: 3 min

In 2020 is de hoortoestellenmarkt in Nederland ruim 4,3 % in de min geëindigd ten opzichte van het jaar ervoor. Dat blijkt uit de cijfers van GAIN, de Nederlandse branchevereniging voor fabrikanten van hoorhulpmiddelen. Het omzetverlies is in de hoorbranche in vergelijking met die in de Verenigde Staten en de mode- en kledingbranche in eigen land gering.
Of de omzet in de hoorbranche aan het eind van dit jaar weer op het niveau van 2019 uitkomt, is de vraag.

(eerder werd op deze pagina over een krimp van 8% gesproken. De gegevens van de Vereniging GAIN die ons werden doorgespeeld bleken toen een fout te bevatten).

hoortoestellenmarkt krimpt in 2020 met 4.3%

Beroep audicien cruciaal

Doordat de overheid het beroep van audicien tijdens de Corona pandemie als cruciaal aanmerkt en de winkels tot de vitale sectoren rekent, konden de winkels afgelopen jaar gewoon openblijven. Hierdoor is het omzetverlies met 4,3% in deze branche in 2020 relatief gering. Audiciensbedrijven werken tijdens de Coronapandemie volgens een strikte richtlijn en hanteren voorzorgsmaatregelen om hun cliënten veilig te kunnen helpen. Dit is ook op allerlei manieren uitgedragen door audiciensbedrijven, ook in tv-reclames. Hierdoor durfde een zeer groot deel van de kwetsbare groep oudere cliënten toch naar de audicienswinkels toe te komen. Het omzetverlies is zo binnen de perken gebleven.  

Stagnatie receptuur

In het begin van de eerste lockdown vond er een stagnatie plaats in de receptuur vanuit KNO-poli’s en audiologische centra. Sommige patiënten durfden in eerste instantie niet meer richting hun huisarts en KNO-arts uit angst voor besmetting. Ook waren er poliklinieken die alleen open waren voor medisch noodzakelijke behandelingen. Nadat er voldoende veiligheidsmaatregelen waren genomen konden patiënten ook daar weer gewoon terecht.
In het laatste kwartaal mochten audiciens cliënten met een gehooraandoening ook direct doorverwijzen naar de KNO-arts. Tussenkomst van de huisarts was in deze periode niet nodig. Ook dat heeft bijgedragen en een goede doorstroom en ook verkoop van hoortoestellen.  

Mode- en schoenwinkels in Nederland zwaarder getroffen

Mode- en schoenenwinkels in Nederland zijn door het wegblijven van winkelend publiek en later door de verplichte sluiting tijdens de tweede lockdown veel zwaarder getroffen. Daar bedroeg in 2020 volgens de ING de gemiddelde omzetdaling 15%. De bedrijven in deze branches kampen ook nog eens met onverkoopbare voorraden winter- en feestkleding. De vooruitzichten voor deze branche zijn volgens de bank ook voor 2021 niet positief: er is minder behoefte aan kantoorkleding en kleding om in uit te gaan. Ook zullen consumenten zuiniger zijn zo is de verwachting van ING.

Ook sectoren in Nederland in de plus

Nederlanders blijken tijdens de lockdown massaal aan het klussen gegaan. Zowel bouwmarkten, tuincentra en doe-het-zelf- en woonwinkels profiteerden daar volop van. De verwachting van ING is dat de gemiddelde omzetgroei in 2020 uitkomt op 17% voor doe-het-zelfwinkels en 7% voor woninginrichters. 
De lockdowns betekenden een extreem goed jaar voor de verkopen van consumentenelektronica. Volgens het CBS is in die branche circa 12% meer omzet behaald. Door het thuiswerken is er zowel door bedrijven als consumenten veel geïnvesteerd in ICT-apparatuur zoals computers, laptops en beeldschermen.

Omzet hoortoestellen in Verenigde Staten sterker onderuit

In de Verenigde Staten is de hoortoestellenmarkt in 2020 met maar liefst 18% achteruitgegaan ten opzichte van het jaar ervoor. In de private sector zo’n 14% en in de markt voor veteranen een teruggang van 34%. Dat blijkt uit de cijfers van de Amerikaanse Hearing Industries Association.

Prognose hoortoestellenmarkt 2021

We vroegen Olaf Schuurmans productspecialist audiologie bij Optitrade, wat zijn prognose voor het nieuwe jaar is. Schuurmans: “Wat we momenteel zien is dat de eerste weken het aantal bestellingen lager ligt dan in dezelfde periode van 2019 en 2020. In het verleden waren weliswaar de maanden januari en februari altijd relatief rustige maanden voor audiciensbedrijven, maar deze teruggang in verkopen hebben we de afgelopen twee jaar, mogelijk door de zachtere winters, echter niet meer gezien. Bij gladheid en sneeuw zijn een deel van de slechthorende cliënten terughoudender de deur uit te gaan. Mogelijk speelt momenteel de angst bij cliënten voor de meer besmettelijke Engelse variant van het Coronavirus daar een rol bij.”

Op de vraag hoe Schuurmans aankijkt tegen de verkopen in de rest van het jaar, zegt hij het volgende: “Bij voldoende beschikbaarheid van het vaccin zullen de meeste ouderen en ook kwetsbaren in de eerste twee kwartalen aan de beurt zijn voor vaccinatie. De markt zal in de loop van het jaar vermoedelijk weer normaliseren, maar of we daarmee op het niveau van 2019 uitkomen is nog maar de vraag.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer nieuws

Ondersteuning slechthorende werknemers schiet te kort

26 februari 2021 | Gehoorproblemen kunnen het functioneren van een slechthorende werknemer aanzienlijk beïnvloeden, zo blijkt uit onderzoek. Zo [...]

Beter Horen start met vakprijs voor jonge KNO-artsen

25 februari 2021 | Audiciensbedrijf Beter Horen heeft een vakprijs in het leven geroepen voor publicaties door jonge KNO-artsen. [...]

Online informatiebijeenkomsten over cochleair implantaten georganiseerd door OPCI | 1e helft 2021

25 februari 2021 | Het onafhankelijk patiënten platform OPCI organiseert in de eerste helft van 2021 meerdere online informatiebijeenkomsten. [...]

Aankondiging: online informatiebijeenkomsten cochleair implantaten Oticon Medical | 1e half jaar 2021

23 februari 2021 | Oticon Medical kondigt een nieuwe reeks online bijeenkomsten aan voor de eerste helft van 2021. [...]