Flinke verliezen na invoering nieuw vergoedingsstelsel – Kwaliteit hoorzorg staat op de tocht
Maandag 12 mei meldde de NOS het verontrustende nieuws dat hoortoestellenwinkels flink in de rode cijfers zijn beland en dat er inmiddels tientallen audiciens zijn ontslagen.
Beter Horen en Schoonenberg, de twee grootste spelers in de hoortoestellenbranche, blijken miljoenen verliezen te draaien. Bij Schoonenberg Hoortoestellen, een bedrijf met 200 winkels kwam de omzet een kleine 40% lager uit dan het jaar ervoor en het bedrijf draaide daarmee een verlies van 8 miljoen euro. Ook Beter Horen kwam vorige jaar in de rode cijfers met een verlies van 5 miljoen. De directeur van dit bedrijf Peter Peters waarschuwt dat de prijsdalingen de continuïteit van de gehele bedrijfstak en de kwaliteit van de zorg ernstig in gevaar brengen.
Daar heeft Peters een goed punt mee. Slechthorenden zullen in eerste instantie blij zijn met de prijsdaling die de invoering van het nieuwe vergoedingsstelsel met zich mee heeft gebracht. Helaas krijgen zij niet meer de kwaliteit geboden als voorheen.
Hoortoestellen worden via het protocol, dat ondanks de invoering in 2013 nog steeds niet naar behoren werkt, ingedeeld in vijf categorieën. Doordat de prijzen zoveel lager liggen zijn innovatieve hoortoestellen niet via het vergoedingssysteem beschikbaar. Er bestaan naast deze vijf categorieën ook nog een categorie 6 en 7 die beiden niet toegankelijk zijn voor slechthorende cliënten. De slechthorende cliënt betaalt dus wel 30% minder, maar krijgt daarvoor veel minder kwaliteit terug.
Daarnaast zijn sommige audiciensbedrijven voorzichtig met het inschalen van hun cliënt in een categorie 4 of 5 omdat zij daardoor door de verzekeraar ter verantwoording kunnen worden geroepen, waardoor zij veel tijd kwijt zijn aan administratieve rompslomp wat zij zich door forse verliezen niet kunnen permitteren.
Tot op heden hebben de audiciensbedrijven hun uiterste best gedaan om volgens de kwaliteitsstandaarden die afgesproken zijn binnen de branche te werken, zij het met nu al veel minder personeel. Gezien de forse verliezen die de bedrijven maken en de reductie in het aantal personeelsleden, zal dit niet meer vol te houden zijn. De slechthorende cliënt krijgt nu al niet alleen een kwalitatief minder hoortoestel dan voorheen maar ook minder goede hoorzorg.
Al met al een somber beeld over het nieuwe systeem voor hoorzorg. Er is al lange tijd kritiek op het vergoedingssysteem en het daarmee samengaande protocol. Helaas leggen zorgverzekeraars de kritiek van zowel hoortoestelproducenten als audiciensbedrijven naast zich neer. Zorgverzekeraars menen dat het systeem in de loop van de tijd verder ontwikkeld en verbeterd kan worden. Omdat het systeem rammelt doordat de uitgangspunten willekeurig en ongefundeerd zijn, kan het systeem eenvoudigweg nooit naar behoren gaan werken. Verbeteringen zijn dan ook niet te verwachten. Producenten van hoortoestellen pleiten om deze reden al geruime tijd voor fundamentele herziening van het systeem. Gebeurt dit niet dan zal de kwaliteit van de hoorzorg nog sterker op de tocht komen te staan.