Ondanks dat Specsavers het aantal verkochte hoortoestellen in 2016 flink heeft zien groeien, verwacht de keten een lagere omzet als gevolg van de prijsdaling van hoortoestellen. Zowel in de optiek als in de hoorzorg groeide Specsavers qua volume in 2016 sterk, ondanks het feit dat de keten niet als ‘preferred supplier’ werd verkozen door twee grote zorgverzekeraars. Dat laatste heeft Specsavers opgelost door zelf de resterende 25% bijbetaling voor haar rekening te nemen. Topman Remco Berkel zegt daarover: “Bij de Nederlandse consument slaat dit concept duidelijk aan, ondanks dat we daar eind vorig jaar door de zorgverzekeraars over gekapitteld zijn. Wij vinden echter principieel dat hoorzorg een slechthorende geen geld zou moeten kosten. Niet in de laatste plaats omdat slechthorendheid een aantoonbaar gebrek is”. Er ligt volgens de topman als al een hoge emotionele drempel om een hoortoestel te nemen en mensen wachten er al zeven jaar te lang mee. Dat heeft volgens hem onnodige medische, mentale en sociale gevolgen. Specsavers zegt over hun pleidooi voor volledige vergoeding van hoortoestellen met enkele zorgverzekeraars in gesprek te zijn.
Combinatie oog- en hoorzorg
Volgens Berkel verlaagt de combinatie van oog- en hoorzorg de drempel om het gehoor te laten meten. Berkel: “Er zijn meer argumenten waarom het goed is om die beide vormen van zorg onder één dak te combineren. Maar het feit dat consumenten even de kat uit de boom kunnen kijken in de winkel en vervolgens en-passant een gesprek kunnen aangaan over gehoorproblemen, verlaagt de emotionele drempel aanzienlijk. Het is veelzeggend dat wij in de meeste gevallen hoorzorg leveren aan mensen die er voor het eerst een aanschaffen. Want bij nieuwe hoortoesteldragers is die drempel het grootst.”
Specsavers verwacht positie in hoorzorg te versterken
Specsavers verwacht haar positie in de hoorzorg de komende jaren verder te kunnen versterken. Gezien de groei en het succes van het concept van Specsavers denkt het bedrijf de beste kaarten in handen hebben om de Nederlander van kwalitatieve hoorzorg te voorzien. De topman verwacht zelfs dat Specsavers straks een op de vier of zelfs een op de drie, van de hoortoestellen in Nederland levert.
Goede voorlichting moet beter en breder gedragen worden
Volgens Van Berkel is een goede voorlichting een must, maar moet die beter en breder gedragen worden. ”Elke negatieve prikkel om je oren niet te laten controleren moeten we met z’n allen proberen weg te nemen. Van verzekeraar tot huisarts, van medisch specialist tot wijkverpleegkundige. Van familielid tot huisvriend. Om die reden geloven we ook dat de juiste combinatie van oog- en hoorzorg de drempel om je gehoor te laten meten verlaagt.”
Specsavers voert groeitempo op
Specsavers, dat inmiddels 124 winkels heeft, geeft aan vast te houden aan haar groeitempo en heeft de doelstelling om in drie jaar tijd zeker 30 nieuwe winkels te openen in Nederland. Afgelopen jaar opende reeds zeven winkels. Het bedrijf kijkt daarbij naar grotere winkelpanden dan gebruikelijk van zon 150 vierkante meter, zodat er voldoende plaats is voor de diverse meetruimtes voor zowel hun opticiens als audiciens.
Op dit moment komt één op de vier in Nederland verkochte brillen bij Specsavers vandaan. Voor hoortoestellen geldt dat één op de vijf toestellen in Nederland wordt verkocht door Specsavers. Vooruitlopend op de jaarcijfers die het Britse bedrijf eind juni publiceert, verwacht topman Remko Berkel dat na de beste decembermaand ooit, de omzetgroei voor optiek nog hoger uitvalt dan het jaar daarvoor. Zoals voorspeld verwacht Specsavers voor hoorzorg, ondanks een hoger verkoopvolume, een lagere omzet als gevolg van de prijsdaling van hoortoestellen.
Kijk voor meer informatie over de hoorzorg bij Specsavers op https://www.specsavers.nl/horen/audicien